Vanaf mei is het iconische VW-hippiebusje te koop: onze expert vertelt wat je kunt verwachten
Het iconische hippiebusje is terug, weliswaar aangepast aan deze tijden. Volkswagen stelt vandaag zijn elektrische monovolume ID.Buzz voor, samen met de bestelwagen Cargo. Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn bekijkt alvast de nieuwe modellen. “Het uiterlijk is geïnspireerd door de Transporter-serie die al zeven decennia bestaat, maar onderhuids is er geen enkele band meer met de wagens van toen.”
De ID.Buzz werd meteen samen gelanceerd met de elektrische bestelwagen ‘Cargo’. Aan de lancering ging een uitgebreide campagne vooraf, want al in 2017 liet het merk de eerste conceptwagen zien. De Duitse fabrikant wil met het model een brug slaan tussen verleden en toekomst. Het uiterlijk is immers geïnspireerd door de Transporter-serie die zeven decennia geleden in het leven werd geroepen. Vooral de vroege generaties daarvan worden gewaardeerd. Niet zelden worden ze vereenzelvigd met het hippietijdperk.
Voor de techniek gebruikt het merk dezelfde bouwstenen als voor zijn andere elektrische modellen. Die architectuur biedt behoorlijk wat speelruimte om eigen accenten te leggen.
Onderhuids is er natuurlijk geen link meer met de nog steeds bestaande Transporter-serie. Voor de techniek gebruikt het merk dezelfde bouwstenen als voor zijn andere elektrische modellen. Deze nieuwe ID.Buzz vertoont dan ook grote technische overeenkomsten met de ID.3, ID.4 en ID.5 binnen het VW-aanbod en tal van andere modellen bij de andere merken van de groep, waaronder de Skoda Enyaq en de Cupra Born. Die architectuur biedt behoorlijk wat speelruimte om eigen accenten te leggen. Vooral in lengte, breedte en wielbasis kan men variëren. Bij aanvang zal de ID.Buzz een accu van 77 kWh (bruikbare capaciteit) krijgen en een achterwielaandrijving. Later komt er een versie met vierwielaandrijving bij.
Retro, maar ook modern
De vormgeving knipoogt naar het verleden en wil tegelijk modern zijn. De verlichting is van de jongste generatie (helemaal LED) en er ging veel aandacht naar het aerodynamisch maken van het koetswerk voor een beter rijbereik. In vergelijking met de Multivan, die je binnen het conventioneel aangedreven aanbod van VW als zijn naaste verwant kan beschouwen, is er flink aan de proporties getimmerd. Zo is de ID.Buzz met een lengte van 4,71 meter wel 19 centimeter korter, maar met een breedte van 1,98 meter is hij ook 8 centimeter breder. De wielen zijn ver naar de hoeken gedreven, zoals dat bij elektrische voertuigen wel vaker het geval is. Daardoor heeft hij een draaicirkel van 11,1 meter, wat ongewoon klein is voor een auto in dit segment.
Gewoon is al gek genoeg
Het interieur krijgt een ondiepe, vlakke boordplank, met daarop een klein scherm voor de bestuurder en een groter centraal scherm voor het infotainmentsysteem. Logisch, want dat hoort bij VW bij de architectuur. Er worden zoveel mogelijk elementen overgenomen van de andere elektrische modellen, met inbegrip van de aanraakgevoelige oppervlakken die fysieke knoppen vervangen. De opstelling van de zitplaatsen is opvallend conventioneel: twee individuele zetels vooraan en een in twee delen neerklapbare achterbank die het maximale aantal inzittenden op vijf brengt. Geen spoor van een derde zetelrij, maar die staat wel op de planning. Later.
De personenwagen heeft conventionele portieren vooraan, twee zijdelingse schuifdeuren en een conventioneel (naar boven) openende kofferklep. De Cargo-variant heeft standaard maar één schuifdeur (de tweede zal je extra kosten) en heeft achteraan twee deurtjes, zoals gebruikelijk is bij een bestelwagen.
De bagagecapaciteit is groot, zoals je mag verwachten. In de ID.Buzz kan altijd 1.121 liter bagage (gemeten tot aan de bovenkant van de rugleuning van de achterbank). Wie de achterbank neerklapt, ziet de capaciteit toenemen tot 2.205 liter. De Cargo biedt plaats voor 3,9 kubieke meter goederen en je kan twee europalletten op de vloer kwijt. Naast dat respectabele laadvolume staat wel een beperkt maximaal belaadbaar gewicht. Door het hoge leeggewicht van een elektrische auto zakt het laadvermogen. Hier is het beperkt tot 650 kilogram. Ter vergelijking: een conventionele kleine bestelwagen als een Volkswagen Caddy kan (afhankelijk van de versie) tot 729 kilogram laden.
Rijbereik, prestaties en prijs: onbekend
De elektromotor die de achterwielen van de ID.Buzz aandrijft, is 204 pk en 310 Nm sterk. Wat dat van acceleratiecijfer oplevert is nog niet geweten. De topsnelheid wordt door een begrenzer beteugeld tot 145 km/uur. Ook het cruciale rijbereik is nog niet bekend.
En nu we het toch over onbekenden hebben, hier is er nog één: de Belgische invoerder heeft nog geen enkel idee van de prijs. België is nochtans één van de landen waar de orderboeken al in mei opengaan voor beide versies. De eerste leveringen worden pas tegen het einde van het jaar verwacht.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
-
Jobat
Je of u? Beste of geachte? Vriendelijke groeten of hoogachtend? Zo schrijf je in élke situatie de juiste mail
-
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
Een distributieketting die de geest geeft kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je ze moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft uitleg: “Als je dit hoort, moet je actie ondernemen”. -
Elon Musk: Tesla presenteert begin augustus ‘robotaxi’
De Amerikaanse autobouwer Tesla wil op 8 augustus zijn eerste zelfrijdende taxi presenteren. Dat heeft Tesla-baas Elon Musk vrijdagavond aangekondigd op zijn berichtendienst X (voorheen Twitter). -
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
-
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
-
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
Hoeveel kinderen mogen op een longtailfiets? En hoe zit dat met speedpedelecs, al dan niet met bak ervoor? Mag daar nog zo’n wagentje of kinderfiets aan? En wat met steps en fatbikes? “Maar liefst vijf wetgevingen moet je raadplegen om dat te weten te komen”, aldus Wim De Schutter van de Antwerpse politie. Voor wie ze liever niet wil doorploegen, zet hij netjes op een rijtje wat mag en waarmee je een boete riskeert. -
‘XPeng’ en ‘Geely’ spreek je anders uit dan je denkt: zo klinken namen van opkomende Chinese automerken echt
Bijna elke maand komt er wel een nieuw automerk bij op de markt. En het zijn vooral Chinese fabrikanten die op stormachtige wijze voet aan de grond proberen te krijgen in Europa. Een korte cursus Chinese merknamen. -
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen