Mensen met bedrijfswagen en onbeperkte tankkaart blijven grotendeels buiten schot van de hoge energieprijzen

Niet elke autobestuurder voelt de piekende prijzen aan de pomp even hard in haar, zijn of hun portemonnee: mensen die een bedrijfswagen hebben met een onbeperkte tankkaart blijven buiten schot. "Op dit moment besparen zij tot 100 euro per maand ten opzichte van wie geen bedrijfswagen heeft", stelt Frank Van Gool, directeur van Renta, de beroepsvereniging van autoleasingmaatschappijen.

Pompen én verzuipen? Niet zo voor mensen met een bedrijfswagen en een tankkaart zonder limiet. En dat zijn er wel wat. "Je moet rekenen dat ongeveer twee derde van de mensen die met een bedrijfswagen rijden een tankkaart hebben waarmee ze onbeperkt kunnen tanken. Dat zijn ongeveer 500.000 mensen die vandaag grotendeels buiten schot blijven voor wat betreft de prijsverhogingen aan de pomp", zegt Frank Van Gool.

Van Gool noemt het in "De wereld vandaag" op Radio 1 een soort van loonsverhoging. "Gemiddeld tank je voor een bedrijfswagen zo'n 150 liter per maand. Met de prijsstijgingen kom je uit op ongeveer 100 euro netto per maand die die mensen extra hebben ten opzichte van wie geen bedrijfswagen heeft", klinkt het.

Beluister het gesprek met Frank Van Gool van leasingfederatie Renta in "De wereld vandaag" op Radio 1:

Geen pure winst

Toch is zo'n onbeperkte tankkaart geen pure winst voor de werknemer. De tankkaart is in de meeste gevallen een stuk loon dat andere werknemers op de reguliere manier krijgen uitbetaald. Op dit moment, door de hoge benzineprijzen, is het dus voordelig om over zo'n tankkaart te beschikken, maar in tijden waarin de benzineprijzen laag staan - zoals tijdens de coronacrisis - is het dat net niet.

Daarnaast zijn er ook heel wat mensen met een bedrijfswagen die een tankkaart hebben voor een beperkt aantal kilometers per jaar. Dat zijn meestal ook mensen die beroepshalve heel wat uren in de wagen spenderen. Zeker diegenen die de wagen ook voor andere doeleinden dan voor het werk gebruiken, zullen dus snel die limiet bereiken en aan de pomp de volle pot moeten betalen. 

De prijs van al die tankkaarten wordt natuurlijk ook doorgerekend aan iemand: de werkgever. "Voor alle bedrijven samen spreken we over 50 miljoen euro per maand die alle bedrijven samen extra moeten ophoesten nu", berekent Van Gool. En werkgevers kunnen niet zomaar ingrijpen op ongelimiteerde tankkaarten. "Het gaat namelijk om een afspraak met de werknemers."

Op die manier komt ook de rol van de overheid mee in beeld. Bedrijven bieden namelijk vaak een bedrijfswagen aan aan hun werknemers omdat de loonkost in België enorm hoog ligt. Werkgevers zoeken steeds naar manieren om hun werknemers op een correcte manier te kunnen vergoeden, zonder daar zelf de broek aan te scheuren. 

Nieuwe spelregels

"Het zou kunnen dat er in de toekomst andere spelregels zullen komen voor wie een nieuwe bedrijfswagen toegewezen krijgt", denkt Frank Van Gool. "Voor bestaande situaties is het misschien ook wel een opportuniteit om eens te bekijken of er geen alternatieven zijn. Je kan aanvullend aan de bedrijfswagen een leasefiets aanbieden. Voor een 100 euro per maand kan je dat soort alternatieven aanbieden. Als mensen dan minder kilometers gaan rijden, is iedereen uiteindelijk winnaar."

Meest gelezen