"Dus voor 400.000 views op YouTube krijg je 12.000 euro?"

"Video killed the radio star", zongen The Buggles jaren geleden, maar intussen is ook dat alweer achterhaald. De nieuwe sterren vind je niet meer op tv, maar op de sociale media. Met zijn vlogs -videodagboeken- op YouTube bereikt Ergin Arslanbas uit Houthalen 80.000 abonnees. Dat levert niet alleen populariteit op, maar ook centen. Behoorlijk wat centen, verhulde hij niet in "Cath & Gasten".

Bij een iets ouder publiek doet zijn naam wellicht geen belletje rinkelen, maar voor veel jongeren is Ergin Arslanbas geen onbekende. Met zijn vlogs -videodagboeken- op YouTube bereikt hij 80.000 abonnees. Dat levert niet alleen populariteit op, maar ook centen. Behoorlijk wat centen, verhulde hij niet in "Cath & Gasten".

"Je hebt op YouTube filmpjes waar van die stomme reclame op komt die je niet kunt overslaan", legt Arslanbas de manier uit waarop hij en andere vloggers hun brood verdienen. "Wel, dat zijn onze inkomsten. Op die advertenties verdienen wij centjes."

De adverteerder betaalt YouTube, dat op zijn beurt de vlogger betaalt. YouTube hanteert daarvoor standaardbedragen. "Per view is dat 3 cent, of 10 cent, of 1 euro, dat hangt af van de periode. Op valentijnsdag bijvoorbeeld, adverteren meer bedrijven. Dan verdien je ook meer."

"In sommige maanden verdien je echt goed"

Sommige van zijn filmpjes leveren 200.000, 300.000, 400.000 views op. Of hij dan 3 cent, 10 cent of 1 euro wordt betaald: je heeft geen rekenwonder te zijn om te concluderen dat een populaire vlogger meer dan behoorlijk de kost verdient.

"In sommige maanden verdien je echt goed", beaamt Arslanbas. "In andere moet je nog wat samenwerken met adverteerders. Bedrijven die contact met je opnemen omdat ze jou interessant vinden, die je vragen om een filmpje te maken voor een afgesproken bedrag."

Thomas Vanderveken tegen Ergin Arslanbas in "Cath & Gasten": "Dus 400.000 views = 12.000 euro? Goed verdiend met dat filmpje"

Meest gelezen