Verstappen ruim sneller dan tegenstand op laatste testdag, zorgen voor Hamilton
Formule 1Met een flink aerodynamisch updatepakket aan boord heeft Max Verstappen de testweek in Bahrein als snelste afgesloten. Met een 1.31,720 waarschuwde de wereldkampioen de concurrentie alvast. Charles Leclerc was op zeven tienden pas de eerste achtervolger onder het kunstlicht in de zandbak.
Toen de seinen vanochtend op groen sprongen werd het meteen druk in een iets koeler Bahrein. Enkel Sergio Pérez liet wat langer op zich wachten, maar dat had er alles mee te maken dat het team van Red Bull nog bezig was met het implementeren van de aangekondigde updates. Toen de schermen na een klein uurtje dan eindelijk werden weggehaald, verscheen er inderdaad een flink aangepaste RB18 op het asfalt. Met name aan de sidepods en de vloer had het team duidelijk gesleuteld. Op de iets smallere sidepod was nu een inkeping te zien, die meer lucht naar de achterkant van de vloer leidt en daardoor meer neerwaartse druk creëert. Een positieve update, zo leek het, want ‘Checo’ ging meteen snel en dat leidde tot lachende gezichten in zijn garage. Hij klokte met 1.33,105 dan ook de snelste tijd van de ochtend op C4-banden, de één na zachtste soort.
‘s Middags mocht Max Verstappen in dezelfde auto aan het werk gaan. Met harde banden leek hij niet veel tijd nodig te hebben om te wennen aan alle nieuwe onderdelen. Hij liet meteen van zich horen, al helemaal toen hij overstapte op mediums. Dat betekende dat de toptijd van Pérez, die nog altijd standhield bovenaan de tijdenlijst, snel gezien was: 1.32,645. Geruime tijd bevond hij zich daarmee achter de 1.32,415 van Charles Leclerc, totdat Verstappen er in het laatste halfuur nog eens werk van maakte onder het kunstlicht. Tot twee keer toe scherpte de Nederlander op zacht rubber de snelste tijd aan, nadat hij ook nog even gespind was bij het opwarmen van zijn banden: 1.31,720. Uiteindelijk bedroeg de marge op eerste achtervolger Leclerc, die weliswaar één compound harder gebruikte voor zijn snelste ronde, dus ruim zeven tienden.
Zorgen voor Hamilton
Lewis Hamilton, de zevenvoudig wereldkampioen die vorig jaar het kampioenschap in de laatste race verspeelde aan Verstappen, was duidelijk nog op zoek naar snelheid in zijn nieuwe Mercedes. Hij kwam tot de zeventiende tijd en was bijna 4,5 seconden langzamer dan Verstappen.
Hamilton tempert de verwachtingen in de aanloop naar het nieuwe F1-seizoen. De Brit verwacht niet dat hij volgend weekend de openingsrace in Bahrein wint. “Iedereen kan zien dat we momenteel niet de snelsten zijn. Het lijkt erop dat Ferrari het snelst is en dan volgt Red Bull. Daarna komen wij misschien of McLaren. We staan in ieder geval niet bovenaan.”
Vorig jaar liet Hamilton zich in soortgelijke bewoordingen uit, om vervolgens de eerste race van het jaar te winnen. De Formule 1 heeft echter de regels op het gebied van aerodynamica zodanig gewijzigd voor dit seizoen dat de auto’s er totaal anders uit zien. Aan de nieuwe Mercedes is opvallend hoe smal de zogeheten sidepods voor de luchtinlaat zijn, en dat hij op de rechte stukken meer stuitert door grondeffect (‘porpoising’) dan de concurrentie.
“Onze auto heeft potentie, maar we moeten nog veel te weten komen om eruit te halen wat erin zit. Er zijn nog wat hordes te nemen en ik denk dat we deze keer voor grotere uitdagingen staan. Ik heb begrepen dat we nog heel wat meer snelheid moeten vinden.”
Ben jij een Formule 1-kenner? Speel mee met de Gouden Formule 1 en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro.
Lees ook:
Arrogant, vrouwenloper en dom agressief achter het stuur: Formule 1 neemt afscheid van een ‘bad boy’ (+)
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Moestuinieren voor dummies: wat (niet) te doen voor een smakelijk resultaat
-
Jobat
Wil jij niet werken tot je 67e? Met dit stappenplan krijg je genoeg geld bijeen voor een uiterst vroege pensionering
Ze zijn lang niet in de minderheid, de werknemers die dromen van een vervroegd pensioen. De FIRE-beweging zweert zelfs bij het veel eerder stoppen met werken, via doordacht opgebouwde financiële vrijheid. Jobat.be klopte aan bij Sébastien Aguilar, oprichter van FIRE Belgium. Hij deelt zijn vijfstappenplan voor wie er op zijn 50ste al de professionele brui aan wil geven. -
6
“Hij zou beter z'n problemen oplossen”: Horner schiet met scherp nadat Wolff nóg maar eens Verstappen opvrijt
Hij heeft er genoeg van. Voor Christian Horner wordt het stilaan tijd dat Toto Wolff stopt met Max Verstappen het hof te maken. Wolff ging in China opnieuw voor een opzichtig charmeoffensief richting de wereldkampioen en betrok de ruis binnen Red Bull er vlotjes bij. Horner is dat grondig beu. “Ik weet niet hoe vaak hij al zitten roepen heeft, puur om ons uit ons lood te slaan.” -
-
PREMIUM2
Het kostte hem wel “veel geld”: Lando Norris deed in Shanghai eindelijk wat we al lang van hem hopen
-
PREMIUM4
Waarom Hamilton het zich niet kan permitteren om opnieuw afgetroefd te worden: “Dit weekend wordt cruciaal”
De verdeeldheid bij Red Bull of alweer een nieuwe aanval op de FIA-voorzitter: de vele oorlogjes in de paddock krijgen ook dit weekend in Melbourne de grootste aandacht. En toch, ook heel wat ogen in de F1 zijn gericht op Lewis Hamilton (39). Neen, geen schandaal deze keer. Wel zijn prestaties. En gemoedstoestand? -
Na Hamilton plukt Ferrari nu ook een Belg weg bij Mercedes: D’Ambrosio wordt adjunct teambaas en hoofd van de jeugdacademie
Ferrari blijft maar shoppen bij Mercedes. Na de gevoelige overstap van Lewis Hamilton, verliest Mercedes nog twee personeelsleden aan de Italianen. Waaronder ook een Belg: Jérôme d’Ambrosio (38). De voormalige F1-piloot wordt er assistent van de Franse ploegbaas Frédéric Vasseur én zal er de jeugdacademie leiden. -
PREMIUMREEKS21
Het Red Bull-schandaal, deel 2. De Verstappens kunnen niet meer terug: hoe Horner-gate einde van Red Bull kan betekenen
-
PREMIUM2
Wellicht hét thema dat de paddock nog het meeste bezig houdt: waarom blijft naam werkneemster die kloeg over Horner geheim?
-
PREMIUM
Net nu ze Red Bull het vuur aan de schenen leggen: waarom de sfeer bij Ferrari steeds grimmiger wordt
Ferrari doet opnieuw mee. Want is het enige team dat ietwat het vuur aan de schenen van Red Bull kan leggen. Alleen is het de verkeerde coureur die de lucifers aansteekt. Waarom dat voor spanning in het Italiaanse huishouden zorgt. En wat dat te maken heeft met het humeur van Lewis Hamilton? -
PREMIUM3
ONS RAPPORT. “Hij deed niet alles perfect”: onze F1-watcher bekroont uitblinker Norris, maar ziet ook nog werkpuntjes
Niet Max Verstappen, wél Lando Norris aan het feest in Miami. De Brit won zijn eerste F1-race ooit, en wordt daarvoor navenant beloond door onze Formule 1-watcher Joost Bolle. Al zag die ook: “Hij had een zetje van het geluk nodig.” En Verstappen? Het moet zo wat z’n laagste beoordeling tot nog toe zijn. -
Jobat
Van babyboomers tot Gen Z: deze leeftijdsgroepen vind je nu op de werkvloer en zo beïnvloeden ze elkaar
7 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMarko Decandt
Henri Demeer
sylvia van gastel
johan fransaert
Kjell Van daele