VW Group profiteert van betere productmix en hogere prijzen

De Duitse autobouwer VW Group heeft het voorbije jaar sterke prestaties neergezet. De omzet en winst zijn gevoelig gestegen, hoewel het concern onder invloed van de chiptekorten beduidend minder wagens heeft verkocht dan het jaar voordien. Dat heeft VW Group gezegd bij de voorstelling van zijn jaarresultaten. Daarbij werd opgemerkt dat de constructeur van een voordeliger productmix heeft kunnen profiteren.

Volkswagen boekte het voorbije jaar een omzet van 250,2 miljard euro. Dat was 12 procent meer dan het jaar voordien, waarbij het bedrijf kon profiteren van een betere productmix en gunstiger prijzen.

Nochtans viel de verkoop met 6,3 procent terug tot 8,6 miljoen exemplaren. De VW Group verkocht daarmee 600.000 wagens minder dan het jaar voordien. Tegenover het niveau van drie jaar geleden, voor de uitbraak van de coronapandemie, is er nog een tekort van 2,4 miljoen auto’s.

De nettowinst van de Duitse autofabrikant ging met 75 procent omhoog tot 15,4 miljard euro.

Luxemerken

“De klanten toonden zich vorig jaar bereid om beter uitgeruste wagens te kopen”, becommentarieerde Arno Antlitz, financieel directeur van de VW Group, de jaarresultaten. “De luxemerken deden het bovendien ook iets beter dan de goedkopere modellen voor het grote publiek.”

“Er konden daarnaast ook belangrijke kostenbesparingen worden gerealiseerd. Volkswagen zag zich minder vaak aangezet om kortingen te geven. Bovendien kon het bedrijf zich bij de aankoop van halfgeleiders concentreren op leveranciers uit Europa, ten koste van andere, minder winstgevende regio’s.”

Hoewel de totale autoverkoop bij de Duitse groep het voorbije jaar is gedaald, kon de divisie elektrische wagens een verdere groei melden. Daarbij kende de wereldwijde verkoop van auto’s op batterijen nagenoeg een verdubbeling tot 452.900 exemplaren.

“VW Group is leider op de Europese markt voor elektrische wagens”, merkte Antlitz nog op. “Het bedrijf heeft op die markt een aandeel van ongeveer 25 procent.”

“In de Verenigde Staten slaagde Volkswagen er in om met een aandeel van 7,5 procent de tweede grootste verkoper van elektrische wagens te worden. In China werden 92.700 elektrische wagens verkocht. Dat betekende een verviervoudiging tegenover het jaar voordien.”

Oekraïne

Dit jaar verwacht het bedrijf dat de verkoopvolumes een verdere groei tussen 5 procent en 10 procent zullen vertonen, ondanks de aanhoudende impact van de chiptekorten.

“Maar deze voorspelling is onderhevig aan de verdere ontwikkeling van de oorlog in Oekraïne en in het bijzonder aan de weerslag van die tragedie op de toeleveringsketens van de groep en de wereldeconomie als geheel”, aldus het bedrijf.

De VW Group investeerde het voorbije jaar 15,6 miljard euro in onderzoek en ontwikkeling. Dat betekende een stijging met 12,2 procent tegenover het jaar voordien. Daarmee werd 7,6 procent van inkomsten naar de onderzoeksafdeling gekanaliseerd. Dit jaar zou naar een niveau van ongeveer 7 procent worden gestreefd.

(ns)

Meer
Auto