Vervallen roestbonk is terug: de langste auto ter wereld is nu nog langer
De langste auto ter wereld is 30,5 meter lang. Of eigenlijk: wás 30,5 meter lang, want nadat deze limousine in 1990 werd genoemd in het Guinness Book of Records, raakte het model compleet in verval. Nu is de auto compleet gerestaureerd én langer dan ooit tevoren, schrijft AD.nl.
De limousine werd volgens de website Motor1 gebouwd in 1990 door de beroemde autotuner Jay Ohrberg en was gebaseerd op een Cadillac Eldorado uit 1976. De auto kreeg als naam ‘The American Dream’ en werd officieel uitgeroepen tot ‘s werelds langste auto, zo schrijft Motor1.
Duikplank en helikopterplatform
De enorme Cadillac-limo beschikt over een beweegbaar middendeel, waar een tweede bestuurder plaats moest nemen, om bochten te kunnen nemen. Ook was de voorwielaangedreven auto voorzien van twee motoren. Tot de vele unieke kenmerken van het originele ontwerp van Ohrberg behoorden een golfbaan, bubbelbad, zwembad met duikplank en een helikopterplatform.
Compleet in verval
Nadat de auto was uitgeroepen tot langste auto ter wereld, raakt het model in verval. Autoseum, een technisch leermuseum in New York, zou de auto in zijn oorspronkelijke glorie herstellen, maar daar kwam het nooit van. Vorig jaar kwam het wrak via een advertentie op eBay in handen van Mike Dezer, eigenaar van automuseum Dezerland Park in Florida. In augustus 2019 begon hij met de restauratie.
De auto bleek zwaar verwaarloosd en enorm verroest, maar nu, drie jaar en meer dan 250.000 dollar (bijna 230.000 euro) later, is de auto compleet gerestaureerd. “We moesten een aantal onderdelen kopen omdat ze waren vernietigd”, zei Manning. Diverse Cadillac Eldorado's zijn gebruikt als donor.
Vier centimeter gegroeid
Tijdens de restauratie werd de limousine vier centimeter langer, waardoor de totale lengte uitkomt op 30,538 meter. Hiermee heeft de auto het record voor de langste auto ter wereld opnieuw gebroken. De limousine zal niet vaak rijdend te zien zijn, maar vooral onderdeel uitmaken van de collectie unieke en klassieke auto’s van Dezerland Park Auto Museum.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
-
Europese autokoepel: “Veel meer laadpunten nodig in EU, er moet dringend opgeschaald worden”
De Europese Unie heeft veel meer laadpunten nodig voor elektrische auto’s. Dat zegt ACEA, de koepelorganisatie van Europese autobouwers. De verkoop van elektrische auto’s is de afgelopen jaren veel harder gegroeid dan de installatie van laadpalen. Daarom moeten er tot 2030 jaarlijks acht keer zoveel laadpunten bijkomen, volgens de autobrancheorganisatie. -
Spaargids.be
Wat mag jij wel/niet doen met het geld op de rekening van je kind?
Het is de vrees van heel wat ouders: je hebt jarenlang flink voor je kinderen gespaard, maar eens ze 18 zijn, doen ze het verzamelde geld meteen op. En dan niet per se aan - in jouw ogen alvast - nuttige zaken. Hoe kan je dit vermijden? Spaargids.be geeft advies. -
-
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
-
184
Pas een boete als je meer dan 127 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
Verkeersinstituut Vias doet nogmaals een oproep om de technische tolerantiemarge van snelheidsmetingen te verlagen. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. “Een lagere tolerantie zal de gemiddelde snelheid zeker mee doen dalen”, zegt woordvoerder Stef Willems in ‘Het Nieuwsblad’. -
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
De Belg koopt weer volop een nieuwe wagen. In 2023 werden er 476.675 ingeschreven in ons land. Dat is het hoogste cijfer in vier jaar tijd, zo stelt sectorfederatie Febiac vast. Misschien overweeg ook jij een nieuwe auto dit jaar? Om jou te helpen bij je keuze, afhankelijk van je budget, smaak of noden, hebben wij een gloednieuwe tool gebouwd: de HLN Autowijzer. Daarin vind je de recensies van onze mobiliteitsexperten. De voorbije jaren hebben zij tientallen nieuwe auto’s getest , van populaire merken tot luxewagens. Ontdek ze hier. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
-
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
Een distributieketting die de geest geeft kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je ze moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft uitleg: “Als je dit hoort, moet je actie ondernemen”. -
PREMIUM
Wie nog fiscaal voordeel wil, moet snel zijn. Maar is een laadpaal thuis de moeite en hoeveel betaal je ervoor?
Steeds meer Vlamingen rijden elektrisch. Een groeispurt die ook z’n gevolgen heeft voor de vraag naar én het aanbod van laadoplossingen. Tot 31 augustus kan je je eigen laadpaal nog aftrekken van je belastingen. Maar wat kost dat nu eigenlijk, zo’n laadpaal? En met welke extra investeringen moet je rekening houden? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn overloopt de belangrijkste vragen. -
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
20 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerRoland Malbrant
Jeremy Dick
ayden van wolvelaer
karin verwimp
piet devlieger