Rachid Boumazoughe met de halal-Ewajasnacks waarmee hij samen met broer Saïd een veroveringstocht in de retail is begonnen.  ©  Joris Herregods

Antwerpse Ewajasnacks van broers Boumazoughe zijn eerste halal snacks in de Aldi

Antwerpen -

De eerste halal snacks die vanaf 18 maart in alle Aldi’s nationaal te koop zijn: voor die primeur tekenen de Antwerpse broers Saïd (34) en Rachid (30) Boumazoughe. Acteur, rapper en schrijver Saïd is het creatief brein achter de Ewajasnacks, terwijl Rachid het ondernemersbloed heeft.

Kristin Matthyssen

Meer halal in de supermarkten, maar dan heel laagdrempelig, voor een breed publiek. Op die manier zetten de broers Boumazoughe hun diepvriessnacks in de markt. Jumbo trapte als eerste af. “Voor Jumbo België hebben we exclusief onze halal Ewajafrikandel (curryworst, red.) ontworpen. Die blijft alleen beschikbaar binnen Jumbo, nergens anders, omdat deze retailer als eerste in ons verhaal heeft geloofd, en al onze zeven producten heeft opgenomen in zijn gamma”, zegt Rachid. “Onze groeistrategieën sluit aan bij Jumbo’s ontwikkelingsstrategieën en past binnen het gegeven van etnomarketing. Jumbo zal altijd als eerste aftrappen met onze producten in voorexclusiviteit. Deze week volgt Makro/Metro en vanaf de 18de vind je onze Antwerpse halal snacks bij alle Aldi’s in België. Ze worden ook in de folder opgenomen.”

Die eerste halal in de Aldi is een primeur waar de broers toch wel trots op zijn. “Onze Ewajasnacks bestaan uit 100% Belgisch en vers kippenvlees, zonder seperatoren. Ze kunnen niet alleen gefrituurd worden maar ook in de airfryer. De kippen zijn volgens de islamitische eisen geslacht. Maar we mikken zeker niet alleen op de moslimgemeenschap”, benadrukt Rachid Boumazoughe, die in de ondernemerswereld al zijn sporen verdiende met Butler Tech. Hij heeft ervaring met voeding, want de familie zit al in de notenverkoop met De Noterij. Saïd is dan weer bekend van zijn rollen in onder andere ‘Grond’, ‘GR5’ en ‘Patser’. Dat hun halal diepvriessnacks de merknaam Ewaja kregen, is geen toeval. Ewa ja werd in 2017 gekozen tot Kinderwoord van het Jaar en betekent zoveel als ‘awel ja, het is nu zo, maar we maken er het beste van’. Het staat zelfs in de Van Dale.

Saïd en Rachid Boumazoughe willen de diepvriessector ontdooien en de twee werelden samenbrengen, “in gezond snacken voor oud en jong”, zeggen ze.

De broers Saïd en Rachid Boumazoughe. ©  Joris Herregods

Branding

Twee jaar lang werkten ze aan de ‘branding’. “Eigenlijk vermerken wij de snacks, die hier lokaal en vers in België worden gemaakt. In het ontwerpen van onze ambassadeur, het figuurtje dat op elke verpakking terugkeert, is heel veel tijd gekropen. Uiteindelijk is het een ludiek aardappelmannetje geworden met hippe sneakers en AirPods in de oren, die op een kip rijdt.”

Twee jaar na die eerste brainstormsessies werken Rachid en Saïd nu samen met de grootste retailers binnen de Benelux. “Maar we blijven met onze voeten op de grond. We mikken met onze healthy snacks echt ook de twee werelden. Dat zie je op onze filmpjes op onze Instagrampagina, waarin we ook met Vlaamse acteurs en figuranten werken.”

Rachid Boumazoughe. “We werkten twee jaar aan de branding van ons product.” ©  Joris Herregods

Etnomarketing

Als de snacks even lekker smaken als dat de instagramfilmpjes grappig zijn, dan zit het wel snor met Ewaja. Zoals de video van de nerveuze bruidegom die op zijn knieën gaat op Linkeroever, maar dan panikeert als hij merkt dat hij de ring vergeten is. Waarop Saïd Boumazoughe als reddende engel opduikt en een mooi ringendoosje aanreikt. In plaats van een ring, zit er een gefrituurde kippensnack in, waarin de toekomstige bruid vol goesting haar tanden zet en volmondig ‘ja’ knikt. Of de golfspeler die zijn bal vergeten is en door Saïd uit de nood wordt geholpen met een … kippenvleugeltje. Flitsend en goed gevonden.

“We hebben nu zeven snacks, van de frikandel over de hamburger, chickenburger en wings tot de ewajacolombiano. We willen echt geschiedenis schrijven binnen de retail met onze halalproducten. Gesprekken met andere ketens worden nu opgestart. Spijtig dat onze vader zaliger dit niet meer mag meemaken, maar onze moeder is ook heel fier.”

Een slogan is er ook al: “Doe relax, eet Ewajasnacks.”

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Meest gelezen