© Francis Croes

Gemeenteraad heft onteigening Binnengebied Omstraat op

De Kortessemse gemeenteraad heeft nu toch de door de oppositie Open VLD en sp.a heftig gecontesteerde opheffing van de onteigening van het Binnengebied Omsraat meerderheid tegen oppositie goedgekeurd.

Francis Croes

De gemeenteraad nam kennis van de schorsing door de gouverneur op 7 februari 2017 van het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 5 april 2016, waarin werd besloten om de onteigening van een gedeelte van het ‘Binnengebied Omstraat’ op te heffen. Volgens de gouverneur hoort deze beslissing niet tot de bevoegdheid van het college en is enkel de gemeenteraad hiervoor bevoegd. Camille Cuyx CD&V: “De beslissing van het college van burgemeester en schepenen die op de raad van 25 mei 2016 werd voorgelegd kon toen niet worden goedgekeurd daar de raad. Door het opstappen van de oppositie en de afwezigheid van één raadslid beschikte de raad, in mei, niet meer over het vereiste quorum om dit punt goed te keuren”. De gemeenteraad, die nu wel over de vereiste meerderheid beschikte, keurde meerderheid tegen oppositie nu alsnog de opheffing van die voorgestelde onteigening goed. De aangelanden worden hierover eerstdaags per brief ingelicht.

De gemeenteraad heeft verder een studieopdracht goedgekeurd tot het maken van een nieuw mobiliteitsplan voor de gemeente. Het vorig mobiliteitsplan plan was sterk verouderd en op tal van plaatsen is de verkeerssituatie ondertussen sterk gewijzigd. In deze mobiliteitsstudie komen alle deelgemeenten aan de orde. De kostprijs voor het opmaken van dit nieuw mobiliteitsplan wordt geraamd op 25.000 euro. Het is de bedoeling van de gemeente om het ontwerp van dit nieuw mobiliteitsplan nog voor eind 2017, ter goedkeuring, voor te leggen aan de gemeenteraad. De studie wordt ondersteund door een gemeentelijke begeleidingscommissie. De uitvoering van dit plan wordt voorzien voor de jaren 2018 en 2019. Schepen van mobiliteit Miet Jorissen: “Binnen deze studie wordt voor Kortessem-centrum een proefproject uitgewerkt met steun van de Vlaamse Gemeenschap. Het gedeelte van de N76 van aan het kruispunt met de N20 richting het handelscentrum en de scholen wordt grondig bestudeerd op hun verkeersveiligheid. Bij de uitwerking van het project worden handelaars, plaatselijke bewoners, de adviesraden en de schooldirecties nauw betrokken. Ook de bezoekers aan het centrum krijgen inspraak via hoor-sessies. Dit alles moet leiden tot een proefopstelling eind september 2017 tijdens de week van de mobiliteit. Nadien volgt er een evaluatie en worden de goedgekeurde wijzigingen ingevoerd.”

Het provinciaal horecareglement van de Limburgse hulpverleningszones, brandbeveiliging, zoals goedgekeurd door de zoneraad hulpverleningszone Zuid-West-Limburg van 21 november 2016, werd door de gemeenteraad unaniem goedgekeurd. Burgemeester Tom Thijsen CD&V: “Het gaat over een aanpassing van dit reglement aan de nieuwe wetgeving. Het legt o.m. het maximum aantal toegelaten personen toe à rato van de grootte van de horeca-uitbating, de toegelaten bouwelementen en de noodzakelijke evacuatiewegen vast.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer