‘Ghostwire: Tokyo ‘ brengt griezels uit Japanse fabelwereld naar de console
gamesDe wezens die je moet verslaan in nieuwe videogame ‘Ghostwire: Tokyo’ komen recht uit Japanse volksverhalen. De makers van de game vonden daarvoor een merkwaardige bron van inspiratie: de verhalen over schrikbarende wezens waarmee ouders en grootouders hen bang maakten in hun kindertijd.
Een bloedmaan drapeert een karmozijnen gloed over het nachtelijke Tokio. Het is stil en sinister in de straten, want door een bovennatuurlijke gebeurtenis heeft 99 procent van de inwoners in het door dezelfde boze krachten van de buitenwereld afgesloten Shibuya-district het loodje gelegd. De geesten van sommigen hangen nog ergens in het luchtledige, de anderen worden opgeslorpt en naar de onderwereld geleid door de visitors, wezens die bijzonder goed lijken op de Yokai-schepselen uit de Japanse folklore en urban legends uit de grootstad.
Wanneer je weet dat dit het begin vormt van een game uit de stal van Tango Gameworks, de studio van ‘Resident Evil’- en ‘The Evil Within’-maker Shinji Mikami, hou je natuurlijk je hart vast voor wat er zo dadelijk uit de schaduwen zal kruipen. Kleine geruststelling: de vijanden waartegen je het opneemt, worden veel minder afschuwwekkend dan je zou denken. “Het was niet de bedoeling dat deze een horrorgame zou worden”, zegt game director Kenji Kimura. “Centraal in ons idee stond het mysterie van Tokio, met urban legends als motief. Je krijgt de suspense van dingen die uit de duisternis komen, maar het is in geen geval een horrorervaring.”
Spirituele onderlaag
‘Ghostwire: Tokyo’ gooide al hoge ogen in de vroege zomer van 2020, toen de titel als één van de aanstaande exclusives voor de PlayStation 5 werd aangekondigd tijdens een showcase van Sony. De gameplay, gebaseerd op boeddhistische Kuji-Kiri-handbewegingen, kwam toen wat bevreemdend over, maar nu we de eerste twee hoofdstukken zelf hebben gespeeld, moeten we zeggen dat de centrale mechaniek — eerst je vijanden verzwakken met gebruik van wind-, water- of vuurkracht, daarna hun kern losrukken — niet alleen prima werkt, maar zelfs op een vreemde manier fascinerend is. Net als de Torii-poorten, schrijnen en andere artefacten van de Japanse spiritualiteit die over de hele stad uitgestrooid zijn.
“Pendelaars en inwoners van de stad lopen ze zo voorbij”, zegt Kimura. “Maar wanneer je ze bezoekt, wat wij intensief hebben gedaan tijdens de research voor de game, lijk je in een andere, spirituele wereld te zijn terechtgekomen. Het is heel gek: wanneer je op één van die plaatsen bent, lijkt het geroezemoes van de stad helemaal naar de achtergrond te zijn verdreven. Het inspireerde ons verder om een game te maken die de spirituele laag onder het dagelijkse leven van de stad naar boven woelt. Een game die dingen karakteriseert die al sinds de oudheid onzichtbaar zijn. Een game die het verborgene weer naar het straatbeeld trekt.”
Japanse boeman
Het hoofdpersonage in deze firstperson-actiegame is Akito, een jongeman die mee het loodje legt in die gebeurtenis van bovennatuurlijke aard. Maar laat hem net de ‘gelukkige’ zijn die wordt uitverkoren door KK, een geest die als een spirituele symbioot intrek neemt in zijn lijf. De ongenode gast levert hem ook bovennatuurlijke krachten op, die hij goed zal kunnen gebruiken om al die spookachtige schepselen af te weren, die recht uit kinderlijke nachtmerries lijken te zijn gerukt. Een soort Japanse versies van de boeman.
De wezens in ‘Ghostwire: Tokyo’ zijn boze geesten, die je moet zien te verslaan, maar ze zijn niet de smerige, bloederige wanschepselen die je tegenover je kreeg in bijvoorbeeld ‘The Evil Within’. De designers van de game vonden hun inspiratie bij de Yokai: wezens uit Japanse volksvertellingen. “Onze belangrijkste research bracht ons daarvoor naar onze eigen kindertijd”, stelt Kimura. “Verhalen die onze ouders en grootouders ons toen vertelden vonden hun oorsprong bij die Yokai. Over de geesten zelf vonden we wel wat geschreven bronnen. Maar voor hun specifieke nuances moesten we vooral in onze herinneringen graven.”
‘Ghostwire: Tokyo’ verschijnt op 25 maart voor PlayStation 5. Tegen die releasedatum zal onze review van de game verschijnen.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
gamereview
Shadow Warrior 3 kruidt shooteractie met puberaal gegniffel
-
REVIEW. 'Gran Turismo 7', speciaal geschreven voor kenners: “Ik krijg hier kippenvel van”
Ook een fan van 'Gran Turismo’? Ook al maanden aan het wachten op de zevende game in deze reeks? Dan moet ik jou niet uitleggen hoe blij ik was dat ik deze week - enkele dagen voor de echte release van vrijdag 4 maart - het nieuwe ‘Gran Turismo 7' mocht uittesten. En ik kan kort zijn: kopen die handel! Maar lees misschien toch eerst deze review, speciaal geschreven voor de kenners. -
Wat is de beste Mario Kart-racer? De wetenschap biedt uitkomst dankzij een 19de-eeuwse methode
Het is een van de meest iconische spelseries ooit: Mario Kart. Sinds 1992 racen gamers over de hele wereld om de beste coureur van Mushroom Kingdom te worden. Maar maakt het eigenlijk uit voor je winstkansen of je kiest voor Toad, Luigi, Donkey Kong of Princess Peach? Het leidt tot onuitputtelijke discussies onder fans. Maar een Franse wetenschapper deed onderzoek en kwam tot een opvallende conclusie. -
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
gamereview
‘Taxi Life: A City Driving Simulator’: een reis doorheen het bruisende Barcelona (met véél files)
Zin in een citytrip naar Barcelona vanuit je luie zetel? In ‘Taxi Life: A City Driving Simulator’ neem je plaats achter het stuur van een taxi in de bruisende Spaanse stad. Al moeten we er wel meteen bij vertellen dat je vooral veel tijd in het drukke verkeer gaat doorbrengen. Een knappe versie van Barcelona, maar ook eentje die je snel gezien hebt. -
"Ga naar buiten, haal een frisse neus", snoeft nieuwsanker nadat Willis (13) als eerste ooit 'Tetris' uitspeelt
Een grapje van het Britse nieuwsanker Jayne Secker schiet bij veel gamers in het verkeerde keelgat. Na de glansprestatie van Willis ‘Blue Scuti’ Gibson die ‘Tetris’ uitspeelde, snoeft ze dat hij beter “naar buiten zou gaan om een frisse neus te halen”. -
games
Dit zijn de tien beste games op PlayStation Now
-
gamereview
‘FAR: Changing Tides’ is een game die klimaatellende tastbaar maakt
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
PREMIUM
Gamen als relatietest: deze games kunnen jullie band versterken of verpesten
Vergeet ‘Temptation Island’, de ideale relatietest doe je als modern koppel door samen te gamen. Wij lijsten elf games op die je samen met je partner kan spelen. Op eigen risico natuurlijk, want samen gamen kan je relatie versterken, maar ook grondig verpesten. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?