‘Ghostwire: Tokyo ‘ brengt griezels uit Japanse fabelwereld naar de console
gamesDe wezens die je moet verslaan in nieuwe videogame ‘Ghostwire: Tokyo’ komen recht uit Japanse volksverhalen. De makers van de game vonden daarvoor een merkwaardige bron van inspiratie: de verhalen over schrikbarende wezens waarmee ouders en grootouders hen bang maakten in hun kindertijd.
Een bloedmaan drapeert een karmozijnen gloed over het nachtelijke Tokio. Het is stil en sinister in de straten, want door een bovennatuurlijke gebeurtenis heeft 99 procent van de inwoners in het door dezelfde boze krachten van de buitenwereld afgesloten Shibuya-district het loodje gelegd. De geesten van sommigen hangen nog ergens in het luchtledige, de anderen worden opgeslorpt en naar de onderwereld geleid door de visitors, wezens die bijzonder goed lijken op de Yokai-schepselen uit de Japanse folklore en urban legends uit de grootstad.
Wanneer je weet dat dit het begin vormt van een game uit de stal van Tango Gameworks, de studio van ‘Resident Evil’- en ‘The Evil Within’-maker Shinji Mikami, hou je natuurlijk je hart vast voor wat er zo dadelijk uit de schaduwen zal kruipen. Kleine geruststelling: de vijanden waartegen je het opneemt, worden veel minder afschuwwekkend dan je zou denken. “Het was niet de bedoeling dat deze een horrorgame zou worden”, zegt game director Kenji Kimura. “Centraal in ons idee stond het mysterie van Tokio, met urban legends als motief. Je krijgt de suspense van dingen die uit de duisternis komen, maar het is in geen geval een horrorervaring.”
Spirituele onderlaag
‘Ghostwire: Tokyo’ gooide al hoge ogen in de vroege zomer van 2020, toen de titel als één van de aanstaande exclusives voor de PlayStation 5 werd aangekondigd tijdens een showcase van Sony. De gameplay, gebaseerd op boeddhistische Kuji-Kiri-handbewegingen, kwam toen wat bevreemdend over, maar nu we de eerste twee hoofdstukken zelf hebben gespeeld, moeten we zeggen dat de centrale mechaniek — eerst je vijanden verzwakken met gebruik van wind-, water- of vuurkracht, daarna hun kern losrukken — niet alleen prima werkt, maar zelfs op een vreemde manier fascinerend is. Net als de Torii-poorten, schrijnen en andere artefacten van de Japanse spiritualiteit die over de hele stad uitgestrooid zijn.
“Pendelaars en inwoners van de stad lopen ze zo voorbij”, zegt Kimura. “Maar wanneer je ze bezoekt, wat wij intensief hebben gedaan tijdens de research voor de game, lijk je in een andere, spirituele wereld te zijn terechtgekomen. Het is heel gek: wanneer je op één van die plaatsen bent, lijkt het geroezemoes van de stad helemaal naar de achtergrond te zijn verdreven. Het inspireerde ons verder om een game te maken die de spirituele laag onder het dagelijkse leven van de stad naar boven woelt. Een game die dingen karakteriseert die al sinds de oudheid onzichtbaar zijn. Een game die het verborgene weer naar het straatbeeld trekt.”
Japanse boeman
Het hoofdpersonage in deze firstperson-actiegame is Akito, een jongeman die mee het loodje legt in die gebeurtenis van bovennatuurlijke aard. Maar laat hem net de ‘gelukkige’ zijn die wordt uitverkoren door KK, een geest die als een spirituele symbioot intrek neemt in zijn lijf. De ongenode gast levert hem ook bovennatuurlijke krachten op, die hij goed zal kunnen gebruiken om al die spookachtige schepselen af te weren, die recht uit kinderlijke nachtmerries lijken te zijn gerukt. Een soort Japanse versies van de boeman.
De wezens in ‘Ghostwire: Tokyo’ zijn boze geesten, die je moet zien te verslaan, maar ze zijn niet de smerige, bloederige wanschepselen die je tegenover je kreeg in bijvoorbeeld ‘The Evil Within’. De designers van de game vonden hun inspiratie bij de Yokai: wezens uit Japanse volksvertellingen. “Onze belangrijkste research bracht ons daarvoor naar onze eigen kindertijd”, stelt Kimura. “Verhalen die onze ouders en grootouders ons toen vertelden vonden hun oorsprong bij die Yokai. Over de geesten zelf vonden we wel wat geschreven bronnen. Maar voor hun specifieke nuances moesten we vooral in onze herinneringen graven.”
‘Ghostwire: Tokyo’ verschijnt op 25 maart voor PlayStation 5. Tegen die releasedatum zal onze review van de game verschijnen.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Wat is de beste Mario Kart-racer? De wetenschap biedt uitkomst dankzij een 19de-eeuwse methode
-
gamereview
Shadow Warrior 3 kruidt shooteractie met puberaal gegniffel
Humor en games, het blijft een moeilijke combinatie. Grappige games bestaan zeker, kijk maar naar recente titels als Psychonauts 2 of Deltarune, maar jammer genoeg nemen ontwikkelaars vaak al genoegen met scheldpartijen en pipi-kakahumor om hun creatie als hilarisch te bestempelen. -
gamereview
GAMEREVIEW. Consoleversie van ‘35MM’ bewijst dat vijf jaar een eeuwigheid is in videogames
Zelfs voor een tientje is het lastig om videogame ‘35MM’ aan te raden. Het is de consoleversie van een game die helemaal mee met z’n tijd was toen hij in 2016 op de pc verscheen. Maar op vijf jaar tijd, zo bewijst deze late nieuwe versie, kan er veel veranderd zijn. -
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
gamereview
‘FAR: Changing Tides’ is een game die klimaatellende tastbaar maakt
Videogames waarin je een meditatieve trip onderneemt in plaats van voluit in de actie te vliegen: ze bestaan, en een niet onbelangrijke niche van gamers speelt ze voor de artistieke kicks. Die vinden weer een nieuwe kluif in ‘FAR: Changing Tides’, waarin je een boottocht door poëtische droefenis maakt. Met een niet al te subtiele klimaatboodschap erbovenop. -
REVIEW. 'Gran Turismo 7', speciaal geschreven voor kenners: “Ik krijg hier kippenvel van”
Ook een fan van 'Gran Turismo’? Ook al maanden aan het wachten op de zevende game in deze reeks? Dan moet ik jou niet uitleggen hoe blij ik was dat ik deze week - enkele dagen voor de echte release van vrijdag 4 maart - het nieuwe ‘Gran Turismo 7' mocht uittesten. En ik kan kort zijn: kopen die handel! Maar lees misschien toch eerst deze review, speciaal geschreven voor de kenners. -
Gamereview
Prinses Peach kan alle rollen helemaal alleen aan in heerlijk theater van ‘Princess Peach: Showtime’
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
games
Dit zijn de tien beste games op PlayStation Now
In de strijd der game-abonnementen heeft PlayStation Now het grootste aanbod, maar hinkt het platform van de grootste der gameconsoles niettemin flink achterop in vergelijking met Xbox Game Pass: Sony wist er tot nu toe drie tot vier miljoen spelers mee te lokken. Wat vreemd is gezien de prima collectie. Dit zijn de tien games die het – los van de honderden andere – op zich al de moeite waard maken. -
gamereview
Indrukwekkend ‘Like a Dragon: Infinite Wealth’ biedt episch avontuur met slechts één minpuntje
Amper twee maanden geleden waren we nog quasi extatisch over de terugkeer van Kiryu Kazuma in ‘Like A Dragon: The Man Who Erased His Name’. Het was een veel compacter avontuur dan wat ‘Yakuza’/’Like A Dragon’-fans gewoon waren, maar betekende vooral de herintroductie van de notoire anti-held uit de ondertussen al bijna twee decennia oude franchise. Ook in de nieuwste telg, ‘Infinite Wealth’, is een grote rol weggelegd voor Kiryu, en de langverwachte ontmoeting met Ichiban Kasuga, de protagonist van ‘Like A Dragon’. En dit keer is het meer dan een (naar ‘Yakuza’-termen) kort tussendoortje. Veel, véél meer. -
Release Nintendo Switch 2 uitgesteld naar maart 2025