Zelfs strikte pisteregels voorkomen niet alle ongevallen met crossers
Crosster Joyce Alders (26) uit Pelt is geopereerd aan de ernstige beenbreuk die ze zondag opliep toen een motor in het publiek vloog. De VLM-cross in Tessenderlo beleefde een pechdag: twee ongevallen met zes gewonde toeschouwers. “Schokkend, maar uitzonderlijk”, zegt de Belgische Motorrijdersbond.
LEES OOK. Twee motoren vliegen in publiek tijdens VLM-cross in Tessenderlo: zes toeschouwers gewond
“De ongevallen gebeurden niet op een risicoplaats”, zegt Gerry Saenen, voorzitter van KMC Looise. De motorclub organiseerde de cross samen met VLM die aangesloten is bij Motorsport Vlaanderen. “We hebben na de ongevallen nog samengezeten. Maar er was geen tekortkoming. We richten de cross al veertig jaar in. Nooit meegemaakt en nu twee keer op dezelfde plaats. Het was toeval, brute pech”, schudt Gerry het hoofd. De rijders verloren de controle en de motoren belandden in het publiek. Bij vier toeschouwers bleef het bij schaafwonden en kneuzingen. Twee slachtoffers liepen breuken op.
Joyce Alders (26) ligt met een open scheen- en kuitbeenbreuk in het ziekenhuis. Voor de piloot afkomstig uit Hamont-Achel is het extra zuur dat ze de blessure opliep als toeschouwster. Haar vriend Sam Laute was aan het kijken hoe de sporen en gaten lagen voordat hij in actie zou komen. “Als rijders staan we nooit vlak tegen de koorden, we stonden zeker vijf meter verder. We zagen de motor in de fout gaan maar je kan niks meer doen. Het was het foute moment en de foute plaats. We verwijten niemand iets”, zegt Joyce. Zaterdag eindigde ze nog mooi derde bij de Dames A. “Het parcours lag er goed bij, daar lag het niet aan.”
Het seizoen is pas begonnen maar Joyce zal maanden moeten revalideren. Vriend Sam liep blutsen en builen op bij het ongeval.
Tijdelijk parcours
Tijdelijke crossparcours die voor twee dagen in een veld worden aangelegd, zijn moeilijker te beveiligen dan een vaste omloop. “In de motorcrosswereld staat het publiek nog vrij dicht. Toch gebeurt de aanleg zo veilig mogelijk, volgens strikte circuitnormen”, zegt gewezen crosser Danny Hermans (59) uit Hasselt. “De VLM-wedstrijden ken ik zeer goed. Ik loop al sinds mijn zesde levensjaar rond op de cross. In die parcours voor amateurcrossers worden geen extreem gevaarlijke condities gecreëerd.”
De Hasselaar is ook journalist voor de motorsportsite MXMag. “Iedereen in de motorsport heeft er baat bij om alles veilig te laten verlopen. De motorsport heeft het al moeilijk genoeg, met kritiek vanuit milieuhoek, en de politieke steun voor oefencircuits ontbreekt.”
Circuitnormen
Zowel voor de grote GP-wedstrijden als voor de amateurwedstrijden gelden circuitnormen. De koersdirecteur inspecteert voor de start of alles veilig is. Op risicoplaatsen moeten er verboden zones zijn. Afspanlinten, koorden en nadars zorgen voor neutrale zones tussen parcours en publiek. Tijdens de wedstrijden houden pistecommissarissen het publiek op afstand en de vlaggeman waarschuwt rijders voor een gevaarlijk punt op het circuit.
“Het is niet omdat alle regels zijn gevolgd dat er geen ongevallen kunnen gebeuren”, zegt Stijn Rentmeesters, secretaris-generaal van de Belgische Motorrijdersbond. “Ongevallen met toeschouwers zijn uitzonderlijk maar het blijft een sport met snelheidsmotoren. De ongevallen in Tessenderlo zullen we zeker nog evalueren samen met de mensen van VLM.”
Zowel de rijders als de organisatie zijn verzekerd voor ongevallen tijdens crosswedstrijden. Toeschouwers vallen onder de aansprakelijkheidsverzekering van de organisatie.