Zeker als u uw boodschappenmandje vult met merkproducten, komt uw rekening een stuk hoger uit bij                                                            Delhaize dan bij Albert Heijn. © Frederik Boyens/Peter Hilz

Plus Artikellevensduurte

Prijsverschillen tussen supermarkten almaar groter: in deze winkels voel je de crisis het meest

De afgelopen maanden werden Delhaize en Carrefour nog duurder, terwijl Colruyt zijn prijzen het minst verhoogde.

Pascal Dendooven

De stijgende levensduurte, zeg maar de inflatie, uit zich erg verschillend in uw boodschappenmand. Er zijn zowel prijsverschillen tussen de supermarkten onderling als tussen Nederlandstalig en Franstalig België, blijkt uit berekeningen van het databedrijf Daltix, dat de prijzen in supermarkten monitort.

De belangrijkste conclusie is dat de supermarkten die al duurder waren, de jongste maanden nog duurder geworden zijn. Delhaize was bijvoorbeeld al 5 procent duurder dan het marktgemiddelde. Dat is de voorbije maanden ­opgelopen tot 10 procent. Ook Carrefour trok onlangs zijn prijzen op, al deed het dat minder fors dan Delhaize.

Albert Heijn en Colruyt waren voor de stijgende inflatie al goedkoper dan het marktgemiddelde. Terwijl Delhaize en Carrefour hun prijzen bovendien de afgelopen maanden veel meer verhoogden dan het marktgemiddelde, deden de goedkopere supermarkten dat niet. Het ­gevolg is dat het verschil tussen de dure en de goedkopere spelers alleen maar groter is geworden.

LEES OOK. Als energieprijzen niet snel dalen, sluit helft van buurtsupermarkten 2022 af met verlies

Vooral merkproducten

De prijsindex van Daltix bestaat uit een steekproef van merkproducten die in alle supermarkten verkocht worden. Het marktgemiddelde is dus het gemiddelde van de prijs van merkproducten in de ­betrokken supermarkten.

Opvallend bij Carrefour is dat de prijzen in de hypermarkten meer stegen dan in de Carrefour Express- en Carrefour Market-winkels. De hypermarkten lijken zich eerder te profileren met een breed assortiment, in plaats van de prijzenslag te willen winnen.

Een andere opvallende vaststelling is dat de duurdere supermarkten de prijzen van merkartikelen meer verhoogden dan die van huismerken. Bij Delhaize stegen de prijzen van de huismerken met 3 procent, bij Carrefour met 2 procent.

Dat zegt mogelijk iets over de krachtverhoudingen. Producenten van merkartikelen, en al zeker de sterke merken, hebben meer macht om prijsverhogingen door te duwen. Bij de productie van huismerken is het net omgekeerd. Daar zijn het de supermarkten die met voedingsbedrijven contracten afsluiten om voor hen producten te vervaardigen. Ze kiezen daarbij ­uiteraard die producenten met de beste voorwaarden.

De inflatie slaat bij Delhaize en Carrefour dubbel zo hard toe als bij Albert Heijn en Colruyt

Daltix keek ook naar de gemiddelde prijsstijging in de supermarkten van huismerken en merkartikelen samen. Daaruit blijkt dat in één jaar tijd (januari en februari 2021 ­tegenover januari en februari 2022) Carrefour en Delhaize 4 procent duurder zijn geworden en ­Albert Heijn en Colruyt 2 procent. De ­inflatie slaat bij Delhaize en Carrefour dus dubbel zo hard toe.

Duurder in Wallonië

Door de komst van het Nederlandse Albert Heijn is de voedingsinflatie in Vlaanderen minder hard ­gestegen. Colruyt moest zijn prijzen immers verlagen om zijn strategie van laagste prijzen te blijven waarmaken. Normaal werkt Colruyt met lokale prijzen, maar dat doet het niet voor ­Albert Heijn. De keten uit Halle volgt alle promoties van de Nederlanders, of er nu een Albert Heijn in de buurt is of niet.

Colruyt blijft volgens de ­metingen van Daltix wel nog altijd 8 tot 9 procent goedkoper dan ­Albert Heijn. Dat komt omdat het ook de promoties van andere ­supermarktbedrijven moet volgen.

Doordat Albert Heijn niet in Franstalig België aanwezig is, moet Colruyt er minder promoties volgen en is het er duurder dan in Vlaanderen. Onlangs besliste overigens ook het Duitse Lidl een ander prijsbeleid te volgen in Vlaanderen dan in Wallonië. In Vlaanderen is Lidl 2,5 procent goedkoper dan in Franstalig België.

De groep Ahold Delhaize, die behalve Delhaize ook Albert Heijn omvat, lijkt de ­Nederlandse supermarkt in Vlaanderen te positioneren als selectieve prijsvechter: voor een beperkt aantal artikelen is ­Albert Heijn laag in prijs, maar voor andere producten is de keten relatief duur.

In Vlaanderen heeft Albert Heijn per saldo wel lagere prijzen dan in Nederland, waar het marktleider is. Als groep maakt Ahold Delhaize het ­Colruyt in Vlaanderen dus ­lastig via de Nederlandse ­supermarkt, maar weet ­ze tegelijk via Delhaize hogere prijzen te hanteren.