Poetin staat Russische luchtvaartmaatschappijen toe voor 10 miljard dollar aan buitenlandse vliegtuigen over te nemen

Honderden door buitenlandse bedrijven geleasete burgervliegtuigen bevinden zich nog steeds op Russisch grondgebied. Wettelijk gezien moeten deze voor het einde van de maand door hun eigenaars worden teruggevorderd, maar dit is waarschijnlijk onmogelijk aangezien Russische luchtvaartmaatschappijen het land niet meer verlaten. En dictator Vladimir Poetin maakt duidelijk dat hij van plan is deze vliegtuigen te houden.

Rusland is van een groot deel van de mondiale luchtvaart afgesneden sinds de meeste van zijn buren en bijna het gehele Europese continent hun luchtruim voor Russische vliegtuigen hebben gesloten. Maar veel buitenlandse luchtvaartmaatschappijen hebben een deel van hun vloot nog in Rusland staan, en veel vliegtuigen zijn verhuurd aan Russische maatschappijen.

Ze zouden ze graag terugkrijgen, maar maandag heeft Poetin iets anders besloten: het Kremlin zal het land toestemming geven om vliegtuigen luchtwaardigheidscertificaten te verstrekken en ze in Rusland te registreren, aldus het staatspersbureau TASS. De wet was vorige week in de maak.

Niet minder dan 728 vliegtuigen van Europese fabrikanten of maatschappijen bevinden zich nog steeds op Russische bodem. Van deze vliegtuigen waren er 515 uitgeleend door een buitenlandse verhuurder, meldt de Amerikaanse investeringsbank Jefferies. In totaal wordt hun waarde geschat op 10 miljard dollar.

“Hele luchtvaartmarkt buiten spel”

Op grond van sancties van de Europese Unie hebben de vliegtuigverhuurders – waarvan er een aantal in Ierland zijn gevestigd, meldt CNBC – tot 28 maart de tijd om de vliegtuigen terug te halen.

Maar het is zeer onwaarschijnlijk geworden dat zij dit kunnen doen. De twee belangrijkste luchtvaartmaatschappijen van Rusland, Aeroflot en S7, hebben alle internationale activiteiten stopgezet om zich op het binnenlandse verkeer te concentreren. De vliegtuigen zullen voorlopig dus moeilijk op buitenlands tarmac geraken.

“Er zijn soms nachtmerries, maar het idee dat een hele luchtvaartmarkt buiten spel wordt gezet en internationale wetten aan zijn laars lapt, is nieuw”, zei Richard Aboulafia, directeur van luchtvaartconsultant AeroDynamic Advisory.

De industrie vreest dat sommige van deze vliegtuigen zullen worden beschadigd of zelfs ontmanteld. Nu de grote vliegtuigfabrikanten Boeing en Airbus de levering van reserveonderdelen aan Rusland hebben stopgezet, is het immers mogelijk dat de Russen zullen besluiten sommige van deze vliegtuigen te kannibaliseren om een deel van hun civiele luchtvloot in stand te houden.

(am, lb)

Meer