Foto: Radio 2

9 op de 10 parkeerplekken staan leeg in Antwerpse park-and-rides: "We werken aan combiticket met De Lijn"

De grote park-and-rideparkings in Merksem, Luchtbal en Linkeroever zijn geen groot succes. De bezettingsgraad bedraagt amper 10% op weekdagen en 12% tot 20% in het weekend. Dat schrijft Gazet van Antwerpen en Lantis heeft het bevestigd aan onze redactie. 

Om de filedruk in en rond Antwerpen te verminderen zijn er de afgelopen jaren grote park-and-rideparkings aangelegd in Merksem, Luchtbal en Linkeroever. Een project van goed 90 miljoen euro. Een dag parkeren kost je 1 euro en je kan er overstappen op de tram naar de binnenstad. Maar voorlopig slaat die formule niet aan. 

"Het klopt dat we op weekdagen een bezettingsgraad hebben van 10% en dat we iets beter scoren in het weekend. Het zijn grote open gebouwen dus dat valt op", zegt Annik Dirkx van Lantis aan Radio 2 Antwerpen.  Lantis is de bouwheer van de Oosterweelverbinding en eigenaar van de parkings.

Beluister het hele gesprek hieronder.

Lantis verklaart de tegenvallende cijfers door het vele thuiswerk tijdens de coronacrisis, en het gebrek aan grote evenementen.  Al beseft de bouwheer van Oosterweel dat het beter moet. "Het is pas een succes als mensen onze parkings vaker gaan gebruiken. Een eerste goeie ervaring met onze P+R kan ook helpen als hefboom. We moeten ook af van het idee dat je vanuit de park-and-rideparkings enkel op een tram kan overstappen. Er is een aanbod aan deelauto's en fietsen, ook elektrisch", zegt Dirkx. 

We werken met De Lijn aan een combiticket voor parking en openbaar vervoer

Annik Dirkx, Lantis

In buitenlandse steden zit het ticket voor het openbaar vervoer vaak inbegrepen in de parkingprijs. Dat is rond Antwerpen niet het geval. "De gesprekken daarover met De Lijn lopen opnieuw sinds eind februari", zegt Dirkx. "Veel mensen vragen ons inderdaad of er geen combiticket bestaat. Voorlopig is dat niet zo, maar ook voor ons is een combiticket de meest logische optie."

Te veel parkings in Antwerpen?

De afgelopen koopjesperiode maakte duidelijk dat veel shoppers, ook uit Nederland, maar wat graag de binnenstad inrijden om daar te parkeren. Zijn grote P+R-parkings wel aantrekkelijk genoeg tegenover het erg grote en zelfs uitbreidende aanbod aan betaalparkings in de stad? 

"Dat is een keuze van het stadsbestuur waar wij geen zeggenschap over hebben", zegt de woordvoerder van Lantis. "Maar geen enkele parking in hartje Antwerpen kan tippen aan onze prijzen en faciliteiten", besluit Dirkx. Nu de automobilisten nog overtuigen.

Meest gelezen