Derde gecontroleerde transportbedrijven loopt tegen de lamp

 ©  bfs

Onder meer zwartwerk tiert nog welig in de transportsector. Zo leren de jongste cijfers van de sociale inspectie.

Christof Vanschoubroek

De Sociale Inlichtingen en Opsporingsdienst (SIOD) organiseerde vorige maand een nationale flitscontrole in de transportsector, de pakjesvervoerbedrijven inbegrepen. De sector werd op voorhand verwittigd dat er een controle zou plaatsvinden, maar toch liep nog meer dan een op de drie bedrijven van de 102 gecontroleerde bedrijven tegen de lamp.

Het grootste probleem blijft zwartwerk, waarbij werknemers niet werden aangemeld of meer uren presteerden dan contractueel was voorzien. ‘Sociale dumping en zwartwerk blijven een groot probleem’, besluit minister van Werk Pierre-Yves Dermagne (PS). Hij werkt in Europese context aan strengere wetgeving tegen sociale dumping.

Een volgende flitscontrole staat in mei gepland en zal de bouwsector in het vizier nemen. Daarnaast kondigt Dermagne specifieke controles op de werkomstandigheden in de dienstenchequesector aan. Die controles zullen vooral gericht zijn op het welzijn op het werk en op het voorkomen van arbeidsongevallen. ‘Wat geschikte preventiemaatregelen betreft, zijn er heel grote verschillen tussen dienstenchequebedrijven’, aldus Dermagne.