Interview met de makers van ‘Shredders’: “Geen enkele snowboardgame heeft al écht het gevoel van ‘shredden’ geleverd”
gamesHoe komen een Belgische en een Zweedse gamedesigner erbij om samen een snowboardgame te maken, en hoe belanden ze bij Microsofts Xbox-label? De twee legden het uit in een interview met HLN.
De Belgische gamedesigner Dirk Van Welden, ook oprichter van vr-studio I-Illusions in Geraardsbergen, en de Zweedse gamemaker Marcus Forsmoo vonden elkaar in hun passie voor snowboarden. Ze besloten samen een ruwe snowboardgame die Marcus enkele jaren geleden op Steam had gelanceerd, te pimpen tot een volledige game. Het resultaat is ‘Shredders’, dat zopas op de Xbox-consoles verscheen. Het is een game met een enorme open wereld, gebaseerd op het decor van bekende snowboardfilms, die zich stukje bij beetje ontsluit naarmate de speler beter presteert op zijn board. De animaties zijn levensecht, zeggen de twee makers, gebaseerd op hoe professionele boarders op hun plank staan:.“Je ziet er gegarandeerd goed uit”, luidt de perstekst. Bovendien wordt hun project ondersteund door profs als Jamie Anderson, Sebbe De Buck en Marcus Kleveland, en door merken van snowboardmateriaal.
Dat alles, claimen de heren, is meer dan voldoende voor een snowboardgame die de concurrentie met bekende hedendaagse titels als ‘Steep’ en ‘Riders Republic’ aankan.
Waarom wéér een snowboardgame?
Dirk Van Welden: “Iedereen stelt ons dezelfde vraag, alsof het bestaan van een populaire snowboardgame je verbiedt om er nog een te maken. Of je maakt iets compleet nieuws, of je maakt iets dat beter is. En dat hebben we dus gedaan, anders waren we er niet aan begonnen. We waren allebei fan van veel snowboardspellen in het verleden. Voor mij is dat ‘Amped’. Ik denk dat Marcus zijn eigen favorieten zal hebben. Maar we hebben vooral ons eigen ding gedaan.”
Marcus Forsmoo: “Ik ben altijd op zoek geweest naar nieuwe snowboardgames, en probeer altijd alles te spelen wat ik in m’n handen krijg. Ik probeer gewoon dat specifieke gevoel te vinden dat ik krijg van het shredden in het echte leven, en er is nog geen enkele game geweest die dat écht heeft geleverd.”
Wat is dat gevoel precies?
Forsmoo: “Het behoud van momentum. Zoals in ‘SSX Tricky’. Je kon kracht opladen en liet daar wat van los wanneer je in de lucht was. Ik vond het erg leuk toen ik het speelde, maar het was niet echt doorontwikkeld, vond ik. Verder gaat het om stijl. De vrijheid om jezelf te kunnen uiten in de besturing van het spel. En het gevoel een personage te hebben waar je je in kunt onderdompelen met coole maar natuurgetrouwe fysica.”
Van Welden: “Je krijgt van in het begin alle controle. Beginners staan op dezelfde hoogte als mensen die de game al uren hebben gespeeld. Maar je ziet ook meteen het verschil. Hetzelfde met een game als ‘Rocket League’. Beginners schieten gewoon ballen, maar de profs laten ze echt in het rond vliegen. Ik denk ook dat ‘Shredders’ meer een punkding is. Er zit een heel funky houding in. En een campagne, een verhaal. Niet veel mensen verwachten dat in sportgames. Maar we hebben iets waarvan we denken dat spelers het interessant zullen vinden.”
‘Shredders’ heeft een open wereld en er komt een festival bij kijken. Het is als ‘Forza Horizon’, maar dan met snowboards.
Van Welden: “Het grappige is: ‘Forza Horizon’ heeft ons in niet geringe mate geïnspireerd. Ik vond specifiek inspiratie in de hovercraftraces. Ik dacht: ja, dit is iets. Dit is waarom ik van dit spel hou. Maar voor ons gaat het natuurlijk dieper dan racen op de snowboard. Het gaat meer om verkennen, van de omgeving en van je vaardigheden op de board.”
Forsmoo: “We vinden het vooral leuk om gewoon samen te shredden, gewoon naar elkaars prestaties te kijken en leuke dingen te doen met de snowboard. Of rare dingen.”
Waar staat ‘Shredders’ op het spectrum tussen arcade- en simulatiegameplay?
Van Welden: “Ik denk graag dat we de perfecte match hebben gevonden. Als je naar andere games kijkt, staat deze misschien een beetje dichter bij realisme, maar ook weer niet té dichtbij. We proberen het leuk te houden. Het is gewoon moeilijk om iets tegelijkertijd ultrarealistisch en echt responsief te maken. Mark heeft die twee geweldig in evenwicht met elkaar gebracht.”
Forsmoo: “Het is moeilijk te definiëren wat nu precies een simulator is als het gaat om snowboarden. Ik bedoel: het zijn allemaal snowboardsimulaties, maar hoe moeilijk zijn ze om te spelen? Het is vrij eenvoudig om gewoon plezier te hebben in ‘Shredders’, maar je kunt ook uitdagingen opzoeken en harde trucs doen.”
Zo’n 20 jaar geleden had je een enorme hausse van snowboardspellen. Je ziet nu ongeveer hetzelfde gebeuren. Waar hebben gamemakers al die tijd op gewacht om snowboarden weer op tafel te krijgen?
Van Welden: “De AAA-bedrijven, zoals Electronic Arts, doen het niet meer. Ze werden alleen maar groter en groter, en ze zagen dat er meer te verdienen was aan andere spellengenres. Ik denk dat het ook lang heeft geduurd omdat het een vrij moeilijk genre is om precies goéd te maken. Tot voor kort had je daar ook een groot team nodig om zoiets te maken. Hetgene waarmee we ‘Shredders’ hebben gemaakt was relatief bescheiden qua omvang.”
Forsmoo: “Nu heb je ontwikkelingstools, zoals Unity, waarmee ook kleinere teams dit soort games kunnen maken.”
Wat is het verhaal achter Foampunch, de studio die jullie speciaal voor deze game hebben opgericht? Hoe hebben jullie elkaar gevonden?
Van Welden: “Marcus had al een snowboardgame gemaakt, getiteld ‘The Snowboard Game’. Er zat geen echte marketingpush achter omdat hij het voor zichzelf had gemaakt. Maar ik speelde het wel op Steam omdat ik ongeveer elke actiesportgame speel die er uitkomt. En ik had het gevoel dat er nog wat werk aan was, maar ik voelde ook dat de animaties, en de manier waarop de fysica was geprogrammeerd, al een goed startpunt waren voor een groter project. Het zou kunnen groeien. Dus vloog ik naar Zweden om hem te ontmoeten. We bleken dezelfde visie te hebben, en we konden het ook persoonlijk goed met elkaar vinden. Dus spraken we af om het een kans te geven. We namen een paar freelancers onder de arm voor de graphics, ik deed wat leveldesign en programmeerwerk, Marcus bleef werken aan alle fysica en animaties. Na een jaar hadden we iets wat nog beter was dan we hadden verwacht. Toen hebben we Xbox benaderd, en zij hebben ons de kans gegeven om er daadwerkelijk een product van te maken.”
Hoe voelde het voor een Belgisch-Zweeds indiebedrijf om plots op te duiken in de E3-Xbox-Showcase vorig jaar, traditioneel de eerste afspraak die tijdens de beurs met gamers wereldwijd wordt gemaakt?
Van Welden: “Geweldig, natuurlijk. Ik denk gewoon dat ze de passie zagen. We hebben ook een geweldige trailer gemaakt die de game heel goed weerspiegelt. Je zit natuurlijk tussen al die grote gamebedrijven die allemaal geweldig creatief talent hebben, en je probeert je best te doen.”
De game staat op Xbox-game-abonnement Game Pass. Hoe belangrijk is dat voor een indiebedrijf?
Van Welden: “We willen gewoon dat zoveel mogelijk mensen het spel spelen. We houden van break-even. Als het winst maakt, dan is het nog beter. Maar we willen gewoon dat het wordt gespeeld. Ook geeft zo’n deal je wat marketingondersteuning. En een beetje financiële zekerheid, wat altijd is meegenomen.”
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
gamereview
In game ‘Furnish Master’ richt je huizen in alsof ze voor jezelf zouden zijn. Maar plezant is anders
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
De overheid sabelde de voorbije jaren zwaar in de fiscale voordelen die burgers krijgen als ze een hypothecaire lening afsluiten. Toch zijn er nog altijd te rapen, zo weet Spaargids.be, dat meteen drie slimme fiscale adviezen op een rij zet. -
-
PREMIUM
Enorme opkomst voor speciale Pikachu-kaart bij Game Mania Leuven: “In Nederland werd er bijna gevochten voor deze kaart”
Leuven, Kessel-Lo -
Avondje mediaopvoeding voor ouders: “Waarom kleeft je kind aan de smartphone of tablet en wat doe je eraan?”
Hoe stel je bij je kinderen grenzen aan schermtijd? Welke filmpjes verschijnen er op TikTok, YouTube en Twitch? Wat is er zo leuk aan gamen? Ouders krijgen antwoorden op die vragen tijdens een avondje mediaopvoeding.Oudenaarde -
Wat is de beste Mario Kart-racer? De wetenschap biedt uitkomst dankzij een 19de-eeuwse methode
Het is een van de meest iconische spelseries ooit: Mario Kart. Sinds 1992 racen gamers over de hele wereld om de beste coureur van Mushroom Kingdom te worden. Maar maakt het eigenlijk uit voor je winstkansen of je kiest voor Toad, Luigi, Donkey Kong of Princess Peach? Het leidt tot onuitputtelijke discussies onder fans. Maar een Franse wetenschapper deed onderzoek en kwam tot een opvallende conclusie. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
gamereview
‘Tamarak Trail’ is een fijne, oogstrelende en verslavende game die je urenlang zoet houdt
-
"Ga naar buiten, haal een frisse neus", snoeft nieuwsanker nadat Willis (13) als eerste ooit 'Tetris' uitspeelt
Een grapje van het Britse nieuwsanker Jayne Secker schiet bij veel gamers in het verkeerde keelgat. Na de glansprestatie van Willis ‘Blue Scuti’ Gibson die ‘Tetris’ uitspeelde, snoeft ze dat hij beter “naar buiten zou gaan om een frisse neus te halen”. -
PREMIUM
Gamen als relatietest: deze games kunnen jullie band versterken of verpesten
Vergeet ‘Temptation Island’, de ideale relatietest doe je als modern koppel door samen te gamen. Wij lijsten elf games op die je samen met je partner kan spelen. Op eigen risico natuurlijk, want samen gamen kan je relatie versterken, maar ook grondig verpesten. -
gamereview
Veel brood, veel spelen: worstelgame ‘WWE 2K 24' laat zien wie de koning is