Op 1 april sluit onder meer de overweg van de Stationstraat definitief. ©  Serge Minten

Overwegen sluiten, omleidingsweg nog niet klaar: Diepenbeek tijdelijk in twee verdeeld

Diepenbeek -

Op 1 april sluiten in Diepenbeek de overwegen Peperstraat en Stationstraat definitief. Eén week later verdwijnen ook de overwegen Rooistraat, Nierstraat, Molenstraat en Bentstraat. De bruggen aan de Waardestraat en Nierstraat gaan open, maar de omleidingsweg is nog lang niet klaar.

“Het overwegenproject, waarbij alle overwegen in Diepenbeek verdwijnen, zit in de laatste rechte lijn”, vertelt Frédéric Petit van Infrabel. “Tegen het begin van de zomer zal het helemaal afgewerkt zijn, met alternatieven voor elke overweg. Nu sluiten inderdaad een reeks overwegen. Maar er openen al een reeks alternatieven. Zo opent bij de sluiting van overwegen Peperstraat en Stationstraat, de brug aan de Waardestraat én de fiets- en voetgangerstunnel aan het station. Op vrijdagavond 8 april sluit een tweede reeks overwegen en dan opent de brug van de Nierstraat.”

Bussen

Al is er een probleem: de omleidingsweg en de brug aan de Molenstraat zijn niet klaar. Toch sluit die overweg ook op 8 april. “We hebben bij TUC-Rail en Infrabel aangedrongen om minstens de overweg aan de Molenstraat langer open te houden tot de volledige omleidingsweg tegen de zomer in gebruik genomen kan worden”, zeggen schepen Jos Leroi (CD&V) en burgemeester Rik Kriekels (N-VA) van Diepenbeek. “We hebben tot vandaag altijd constructief kunnen samenwerken om een vlotte mobiliteit te garanderen. Maar nu gaan de overwegen Stationstraat en Molenstraat gelijktijdig afsluiten, zonder een afgewerkte omleidingsweg. Dat brengt de gemeente en de Diepenbekenaren in een onmogelijke situatie. Vanuit het centrum is er geen enkele mogelijkheid meer om met de auto op een vlotte manier plaatsen als de provinciale school, het recyclagepark of het Demerstrand te bereiken. Bovendien wordt het bedrijventerrein Diepenbeek-centrum enkel nog bereikbaar via een lokale omleiding. Waarbij veel en zwaar verkeer, onder meer de bussen van De Zigeuner, noodgedwongen langs een basisschool en door een woonwijk moet rijden. We vrezen dat het mengen van lokaal verkeer met druk doorgaand verkeer op de N76 het risico op ongevallen flink de hoogte in zal jagen. Maar voor de inwoners van Lutselus is er geen andere oplossing om in het centrum te geraken. Bijkomend worden ook de aanrijroutes voor de veiligheidsdiensten, zoals politie, ambulances en brandweer flink langer en gaat de financiële impact voor de handelszaken in het centrum voelbaar zijn. Na twee zware jaren door de coronapandemie is dit toch de druppel te veel.”

Ook de overweg van de Molenstraat wordt binnenkort afgesloten. ©  Serge Minten

Veiligheidssysteem

“Het lukt echt niet om de overweg Molenstraat langer open te houden”, zegt Frédéric Petit. “Naast het veiligheidsaspect zou het niet sluiten van de overweg een impact hebben op de planning voor de uitrol van het Europese veiligheidssysteem ETCS (European Train Control System, nvdr) op deze lijn. Daarnaast is de spoorlijn Hasselt-Diepenbeek-Tongeren een drukke spoorlijn en is het niet mogelijk om hier later nog eens extra buitendienststellingsweekend te organiseren. Voor de Stationsstraat vormt de nieuwe tunnel alleszins een goed alternatief voor fietsers en voetgangers. In mei moet daar ook de koppeling van de Stationstraat met de Waardestraat klaar zijn. In die richting en via die brug kan een eerste gedeelte van de omleidingsweg dan in gebruik worden genomen. Tegen het begin van de zomer moet er voor elke Diepenbeekse overweg een valabel alternatief zijn.”

Dirk JACOBS

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Lees meer