“Dit is een droomscenario”: de comeback van Ferrari is spectaculair, maar ook perfect verklaarbaar
Formule 1Ferrari is helemaal terug. Dat leerde een koers met het venijn in de staart. Venijn dat fataal was voor Red Bull en Verstappen. Maar vooral: nooit eerder in de geschiedenis had een reglementswijziging zozeer het beoogde effect.
Een volledige nieuwe generatie auto’s. Ze kwam er met een missie: voorbijsteken makkelijker maken met een heel andere aerodynamica. En als het feit dat alle teams opnieuw van nul moesten beginnen dan ook tot gevolg heeft dat de hiërarchie eens goed wordt herschetst, dan is dat meegenomen.
De eerste grand prix van jaargang 2022 illustreerde dat het twee keer in de roos is.
Inhaalfeest
Eén: op het asfalt van Bahrein werd voorbijgestoken dat het een feest was. In ronde 19 en volgende wisselden leider Leclerc en Max Verstappen meermaals van positie: de Red Bull ging voorbij met een hogere topsnelheid, de Ferrari beet terug in de daaropvolgende bochten. Nagelbijter. Pas toen Max bij een derde poging zijn remmen blokkeerde en band beschadigde, viel hij wat terug. Maar ook in de buik van het peloton waren de positiewissels niet te tellen.
Twee: ook wat de hiërarchie betreft is de reglementswijziging een voltreffer. Of liever: een ‘gelukstreffer’. Voor hetzelfde geld reed nu één team moederziel alleen voorin, zoals McLaren in 1998 of Mercedes in 2014, bij vorige introducties van een nieuwe autogeneratie. Nu dus even niet. “We zijn nu het derde team,” zei Mercedes-baas Toto Wolff. De man kan dus tellen. Want op één en twee staan Ferrari en Red Bull. Niet noodzakelijk in die volgorde, zoals de uitslag kan doen vermoeden. Verstappen worstelde al vroeg in de race met problemen die escaleerden toen hij in de slotronden uitviel met een nukkige benzinepomp. Zonder al die ellende had Leclerc het wel iets moeilijker gehad. Om niet te zeggen: was Max als eerste door de eerste bocht gegaan, dat was Leclerc er — zonder de problemen van de Red Bull — zeer moeilijk voorbij geraakt. Reken daarbij dat Mercedes zijn nieuwe concept voor de flanken nog niet voldoende heeft kunnen verfijnen, en de komende weken ongetwijfeld vooruitgang zal maken, en alle ingrediënten zijn er voor — alweer — een topseizoen.
Dit is een droomscenario. Na twee jaar waarin we door geen papieren zak konden rijden, nu poleposition, snelste rondetijd én winst: fantastisch
Jarenlang gesleutel
“Dit is een droomscenario,” zei Charles Leclerc, eerste winnaar van het seizoen. “Na twee aartsmoeilijke jaren waarin we door geen papieren zak konden rijden, poleposition, snelste rondetijd én koers gewonnen: fantastisch.” De tweede plaats van teamgenoot Sainz maakte het rode geluk compleet: het was van 2010 geleden (Alonso en Massa, ook in Bahrein) dat Ferrari het seizoen nog eens begon met een één-twee. Twaalf jaar geleden. Spectaculaire comeback dus, maar perfect verklaarbaar. Ferrari kwam er de voorbije twee jaar niet aan te pas, en gooide alle energie en geld dan ook al vroeg in de ontwikkeling voor de huidige auto van de nieuwe generatie. Vroeger dan alle anderen. Omdat de achterstand op Mercedes en Red Bull zo hopeloos groot was, zetten de ingenieurs zich al in 2020 aan het werk. Meevallertje: toen de introductie van het nieuwe reglement wegens Covid werd uitgesteld tot 2022, kregen ze in Maranello nog een jaartje om hun nieuwe machine te verfijnen. Terwijl de andere teams hun aandacht verdeelden over het lopende seizoen, en de nieuwe auto voor 2022. Een strategie die zijn vruchten afwierp.
Peperdure punten
Max Verstappen had er geen boodschap aan. Meermaals fulmineren deed hij, achter het stuur. Omdat hij de raad van het team volgde om de eerste ronde op verse banden voorzichtig te zijn, “nooit doe ik dat nog, in het vervolg ga ik voort op mijn gevoel”. Maar ook omdat hij met zowat alles problemen had: remmen, motor en banden. “Dit zijn peperdure punten die ik hier verlies. De auto was veel minder goed dan tijdens de trainingen. En onze strategie was ook verre van top. We moeten daar nu dringend naar kijken.”
Komende vrijdag, bijvoorbeeld. In Jeddah.
Ben jij een Formule 1-kenner? Speel mee met de Gouden Formule 1 en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
14
Ligt zijn toekomst bij Ferrari en Hamilton? Topontwerper Newey verlaat Red Bull en Verstappen na controverse rond Horner
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
PREMIUM5
Waarom Max Verstappen straks misschien Arabisch moet leren
De machtsstrijd bij Red Bull is nog lang niet voorbij. Kan volgens sommigen nog helemaal ontploffen. Dat brengt andere teams op ideeën. Mercedes-baas Toto Wolff denkt dat hij drievoudig wereldkampioen Max Verstappen kan wegkapen. Of ‘dacht’, want hij is niet langer alleen. Blijkbaar zijn er ook Arabische kapers op de kust. En neen, daar steekt het op geen miljoen. -
-
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”
-
Update28
“Ik heb rook, brand, brand!”: drama voor Verstappen, die door remproblemen moet opgeven in Melbourne, Sainz en Ferrari profiteren
Geen hattrick voor Max Verstappen, die met een remprobleem ook zijn winstkansen (letterlijk) in rook op zag gaan in Melbourne. Verstappen moest al na vijf ronden opgeven door remproblemen, Ferrari profiteerde maximaal. Met een geweldige comeback van winnaar Carlos Sainz, twee weken na een blindedarmoperatie. -
PREMIUM2
Na de verlenging van Alonso bij Aston Martin: wat zijn de gevolgen voor Max Verstappen en co?
Fernando Alonso is als eerste van de transfermolen gesprongen. De Spanjaard blijft dan toch bij Aston Martin. Welke gevolgen heeft dat voor andere coureurs en vooral Max Verstappen? En welke vragen zijn daarmee nog lang niet beantwoord? -
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
-
PREMIUM8
Onze F1-watcher hoort in Suzuka hoe geruchtenmolen rond Verstappen overuren draait: “Deal met Mercedes erg dichtbij, als je alles samenlegt”
-
6
“Hij zou beter z'n problemen oplossen”: Horner schiet met scherp nadat Wolff nóg maar eens Verstappen opvrijt
Hij heeft er genoeg van. Voor Christian Horner wordt het stilaan tijd dat Toto Wolff stopt met Max Verstappen het hof te maken. Wolff ging in China opnieuw voor een opzichtig charmeoffensief richting de wereldkampioen en betrok de ruis binnen Red Bull er vlotjes bij. Horner is dat grondig beu. “Ik weet niet hoe vaak hij al zitten roepen heeft, puur om ons uit ons lood te slaan.” -
Spa-Francorchamps eind juli, opener in Australië: dit is de volledige F1-kalender van 2025
Het Formule 1-seizoen van 2025 gaat niet van start in Bahrein, wel in Australië. In het laatste weekend van juli strijkt het circus neer in Spa-Francorchamps. -
PREMIUM5
“Ik denk dat zijn bedje er al gespreid is”: waarom het niet zeker is dat Adrien Newey de ‘Tovenaar’ van Red Bull blijft
6 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerNicolas Van Hoecke
johan fransaert
André Gijbels
Fikri Durak
Koen Hoogstoel