Laatste brug in Limburg ingevaren: "precisiewerk om de 1.000 ton zware brug te plaatsen"

De laatste brug die ingevaren werd via het Albertkanaal werd zaterdag geplaatst in Beringen. De brug weegt maar liefst 1.000 ton, 122 meter lang en heeft een boog van 22 meter.

In Tervant bij Paal, is deze ochtend de laatste van de nieuwe Limburgse bruggen over het Albertkanaal geplaatst. Zaterdagavond werd de brug vanop de werkplaats langs het Albertkanaal op het ponton gerold. Deze ochtend om 8u werd de brug dan gedraaid en in positie gebracht. Rond 11u lag de brug al op zijn plaats.

Vlaams minister Lydia Peeters was deze ochtend paraat om de werken te volgen. Voor Vlaanderen is de verhoging van al de bruggen over het Albertkanaal immers van cruciaal belang om minder vrachtwagens op de snelwegen te krijgen en meer containervervoer over het water te genereren.

Het vergt heel wat precisie om zo'n zware brug juist te plaatsen
Minister Lydia Peeters (Open VLD)

De brug in Tervant weegt 1.000 ton, heeft een lengte van 122 meter en een boog van 22 meter.  De opening van de brug zal vermoedelijk half juni gebeuren, maar dan moeten uiteraard de resterende omgevingswerken op tijd klaar zijn.

Deze ochtend trotseerden ook heel wat inwoners van Tervant de koude, met af en toe een sneeuwvlokje, om de plaatsing van de nieuwe, imposante brug te volgen. Waaronder Emmy Theunis: "Ik ben van Tervant afkomstig en woonde als kind vlak bij het kanaal en wandelde dagelijks langs het kanaal om naar school te gaan. Die brug dat is een deel van je leven hé. Het kanaal snijdt het dorp in twee en nu komen we terug samen. We kunnen nu zonder omrijden terug naar de Koersel, Beverlo en Leopoldsburg".

Volksfeest voor oude brug

Voor Paalonline is het alvast aftellen geblazen tot alle werken gedaan zijn. Ze organiseren dan een groots volksfeest waarbij een monument gemaakt van de oude brug in de vorm van de letter T zal onthuld worden. Daarbij werkt regisseur Eddy Vandepoel ondertussen aan een film over de Tervantse brug.

Meest gelezen