Fans beleggen gemiddeld 1.400 euro in fietsenmaker Cowboy

Cowboy, dat exclusieve e-bikes maakt, haalde 3,2 miljoen euro op bij zijn community via een tiendaagse crowdfundingcampagne. Dat maakte het Brusselse bedrijf donderdag bekend.

Dat de crowdfunding een succes zou worden, stond al na de eerste dag vast, omdat toen al het officiële doel (1 miljoen euro) overschreden werd. Uiteindelijk tekenden 2.279 investeerders uit 31 landen in voor een totaalbedrag van bijna 3,2 miljoen euro. Dit wil zeggen dat de gemiddelde belegging 1.402 euro bedroeg. Investeren kon al vanaf 50,3 euro.

Er werd het meest geïnvesteerd vanuit het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Frankrijk, meldt het bedrijf, en meer dan 50 procent van de beleggers is tussen 18 en 40 jaar oud. De crowdfunding kreeg van financiële experts wel kritiek wegens een gebrek aan harde cijfers in de prognoses.

“Band met de gebruikers”

“Dit sterkt ons in het geloof dat we de juiste elementen in handen hebben om de stedelijke mobiliteit positief te veranderen. Onze geweldige community is een belangrijke troef in dit verhaal, getuige de meer dan 2.000 investeerders uit 31 landen die zich mee achter dit avontuur schaarden”, zegt CEO Adrien Roose in een mededeling. “Deze crowdfunding is voor ons een unieke manier om de kostbare band met onze gebruikers nog verder aan te halen.”

(mah)

Meer