© Gil Plaquet

© Gil Plaquet

© Gil Plaquet

© Gil Plaquet

© Gil Plaquet

1 / 5
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null

Eerste gigantisch brugdeel van liefst 170 ton ligt over Leuvense Vaart

In amper twee uur tijd is zaterdagochtend het eerste deel van een nieuwe spoorwegbrug over de Leuvense Vaart in Mechelen gelegd. Omstreeks middernacht moet er nog zo'n mastodont van liefst 170 ton zwaar en 39 meter lang volgen. Het uiteindelijke resultaat wordt een brug van zo'n 2000 ton.

Sven Van Haezendonck

Omstreeks 7u lag het eerste brugdeel over het kanaal Leuven-Dijle. Dat werd vrijdag samen met nog een ander aangevoerd over het water. De twee brugdelen vormen een belangrijk onderdeel van de nieuwe spoorwegbrug. Zaterdagochtend werd het eerste met twee enorme mobiele kranen van respectievelijk 400 en 600 ton geplaatst.

De brug is meteen het laatste kunstwerk op de nieuwe spoorbypass door Mechelen, die 3,2 kilometer lang is en waarvan de ruwbouw zo goed als klaar is. "De brug is 77,5 meter lang, 15 meter breed en 3,5 meter hoog. Bij het ontwerp hebben wij er rekening mee gehouden dat het zicht op de historische Vierendeelbruggen bewaard blijft", zegt Dirk De Backer van TUC RAIL.

De landhoofden waar de brug op rust, zijn de voorbije maanden ter plaatse gebouwd. Later vandaag volgt nog een tweede brugdeel, volgend week het brugdek. "Kort voor of na het bouwverlof van deze zomer moet de nieuwe brug helemaal klaar zijn. Dan weegt ze alles samen zo'n 2000 ton", stelt de ingenieur.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER