‘Ghostwire: Tokyo’ is een hoogst origineel, doordacht, intrigerend interactief kunstwerk
gamereviewAls er meer videogames als ‘Ghostwire: Tokyo’ zouden verschijnen, zou dit medium veel sneller algemeen worden aanvaard als een kunstvorm. Maar helaas zouden er dan ook minder games worden gespeeld. De game is een artistieke triomf, maar het plezier is veel te snel op.
’Ghostwire: Tokyo’ is het soort game waarop je moeilijk je vinger kunt leggen. Het is een hoogst origineel, doordacht, intrigerend interactief kunstwerk, dat de meeste conventies van videogames als entertainmentmedium hovaardig naast zich neerlegt en vooral zijn eigen ding probeert te zijn. Met zijn sinistere portrettering van het nachtelijke Tokiose Shibuya-district en diens mistige, regenachtige neongloed brengt hij ook een verdomd sfeervolle spelwereld naar je PlayStation 5 of pc. Maar het is, ondanks de vele gevaren waarin hij je dropt, ook een game die simpelweg niet het soort zintuiglijke plezier levert dat gamers vandaag verwachten van een firstperson-actiespel.
Etherisch weven
Het doel van het spel is spokenjagen. Door een bovennatuurlijke ramp heeft zo’n 99 procent van alle inwoners van de Shibuya-buurt het tijdelijke voor het eeuwige verwisseld, en een groep ‘Visitors’ dwaalt nu over het verlaten plaveisel om ze mee te sleuren naar de onderwereld. Daar moet jij, een jongeman met de naam Akito, dus een stokje voor steken. Dankzij je onstoffelijke symbiont KK beschik je over speciale krachten waarmee je de Bezoekers – wezens die de designers van ontwikkelstudio goeddeels hebben gebaseerd op de Yokai, wezens die Japanners kennen uit oude mythes en moderne urban legends – te lijf kunt. Om hopelijk snel te eindigen bij die bende gekken met hun Hannya-maskers, die om een of andere reden je in coma liggende zus hebben ontvoerd.
De kern van de gameplay in ‘Ghostwire: Tokyo’ schuilt in Japanse Kuji-Kiri-handgebaren, waarmee je aanvallen in verschillende elementen (wind bijvoorbeeld, of vuur, of water) op de Bezoekers kunt loslaten. Je kunt ze zodanig verzwakken dat je ze vernietigt, maar de meest elegante manier om je van hen af te maken is à la ‘Luigi’s Mansion’: na een paar inslagen van je krachten komt hun kern bloot te liggen, die je vervolgens eruit rukt voor het vergaren van nieuwe kracht. Dat ‘etherisch weven’, zoals de makers het noemen, voelt op een vreemde manier prettig, maar er zit ook een even rare stremming in die je al van bij de eerste confrontaties voelt, en die je naarmate de vijftien à twintig uren van de verhaalcampagne vorderen meer en meer je sjokkedeizen gaat uithangen.
Amusante kleinigheden
Met andere woorden: het plezier is op voordat het verhaal afgelopen is. En dat is jammer, want dat laatste is bijzonder fascinerend, met een diepe duik in het voor westerse gamers veelal onbekende spirituele niveau van de Japanse cultuur. Bovendien heeft Tango Gameworks, de studio van gamegrootmeester Shinji Mikami, een knappe structuur bedacht om je hun gamewereld stapvoets te doen verkennen: hoe meer van de schrijnen en Toriipoorten je bevrijdt, hoe meer oppervlakte je mag exploreren.
En dan zijn er al die amusante kleinigheden. De lichte rpg-invloeden, met vernieuwde krachten die je gaat opdoen in door een sprekende kat gerunde winkels. Of al die verloren zielen die je uit de lucht kunt plukken, en via een telefooncel kunt ‘uploaden’ voor het uitbreiden van je vaardigheden. De gameplay van ‘Ghostwire: Tokyo’ is een amalgaam van verschillende mechanieken die op het eerste gezicht als een tang op een varken bij elkaar lijken te staan, maar die op een wonderlijke manier bijzonder goed samen blijken te passen. Alleen jammer dat de motor van dit alles veel te snel sputtert.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
KIJK. Gameboy viert zijn 35ste verjaardag: “Niet alleen verzamelaars die nog geïnteresseerd zijn”
-
PREMIUM5
Hoe ga je om met haatspraak tijdens het gamen? Experts geven tips aan jongeren én ouders: “Rapporteer en blokkeer”
“Vieze bitch”, “vuile homo” of het ‘n-woord’ naar het hoofd geslingerd krijgen tijdens populaire schietspellen als een ‘Fortnite’ of ‘Call of Duty’. Gamers die hakenkruisen bouwen in ‘Minecraft’. Steeds meer jongeren worden het slachtoffer van online haat, toonde onze onderzoekscel gisteren aan. Maar wat moet je doen als je er zelf mee in aanraking komt? Experts David Verbruggen en Olivier Cauberghs geven concrete tips aan gamers én hun ouders. “Ga het gamen vooral niet verbieden.” -
gamereview
Retrogame ‘Slave Zero X’ ziet er cool uit én klinkt fantastisch, maar mist inspiratie
Er zijn sequels die al jaren in de pijplijn zitten of misschien nog jaren op zich gaan laten wachten, maar waarnaar menig gamer reikhalzend uitkijkt. ‘Grand Theft Auto VI’, ‘Metroid Prime 4’, ‘Elder Scrolls VI’, om er maar een paar te noemen. Er zijn ook vervolgen waarop het tegen wil en dank hopen is. ‘Half-Life 3’ of ‘Beyond Good & Evil 2’ bijvoorbeeld. En dan zijn er games die plots schijnbaar uit het niets verschijnen en waarvan je al een verdomd goede kennis van in de vergetelheid belande titels moet hebben om te weten dat het gaat om een nieuw deel in een reeks. -
-
Sony verkoopt miljoen minder Playstations dan verwacht
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
PREMIUM
Enorme opkomst voor speciale Pikachu-kaart bij Game Mania Leuven: “In Nederland werd er bijna gevochten voor deze kaart”
Aan de Game Mania winkel op de Tiensesteenweg in Leuven was het vanochtend aanschuiven. Bij aankoop van 30 euro Pokémon kaarten kregen de klanten de speciale Pokémon-kaart ‘Pikachu with Grey Felt Hat’. Deze kaart werd ontworpen ter gelegenheid van het 50-jarige bestaan van het Van Gogh Museum. De kaart is zeer gewild, maar de voorraad is beperkt. Klanten hadden er heel wat uren aanschuiven voor over.Leuven, Kessel-Lo -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
gamereview
'Stellar Blade' werd fel gehypet, maar dit fonkelende mes had nog wat geslepen moeten worden
-
gamereview
‘Alone in the Dark’: de geslaagde verrijzenis van een culttitel
Wil iedereen die dacht dat we na de release van het schabouwelijke ‘Alone in the Dark: Illumination’ ooit nog een nieuwe, laat staan behoorlijk goede, game zouden krijgen even de hand opsteken? Niemand? Logisch. Het in 2015 uitgebrachte ‘Illumination’ was een online multiplayer shooter die niet alleen amper nog iets met ‘Alone in the Dark’ te maken had, maar ook op geen enkel vlak interessant, leuk of succesvol was. Geen wonder dat de eens zo belangrijke franchise door velen morsdood verklaard werd. De wonderen zijn echter de wereld nog niet uit, want ‘Alone in the Dark’ is terug en beter dan ooit. -
gamereview
9 redenen waarom ‘Helldivers 2’ dé gamehit van het moment is
De beste manier om democratie te verspreiden, is met een wapen in de hand. Dat is het opgepompte militaristische sfeertje waarin ‘Helldivers 2’ baadt, een coöperatieve shooter waarin je buitenaardse monsters en robots afknalt. De omkadering is tongue-in-cheek, de actie is bloedserieus én bijzonder plezant. -
Baldur's Gate 3 grote winnaar bij BAFTA Games