‘Ghostwire: Tokyo’ is een hoogst origineel, doordacht, intrigerend interactief kunstwerk
gamereviewAls er meer videogames als ‘Ghostwire: Tokyo’ zouden verschijnen, zou dit medium veel sneller algemeen worden aanvaard als een kunstvorm. Maar helaas zouden er dan ook minder games worden gespeeld. De game is een artistieke triomf, maar het plezier is veel te snel op.
’Ghostwire: Tokyo’ is het soort game waarop je moeilijk je vinger kunt leggen. Het is een hoogst origineel, doordacht, intrigerend interactief kunstwerk, dat de meeste conventies van videogames als entertainmentmedium hovaardig naast zich neerlegt en vooral zijn eigen ding probeert te zijn. Met zijn sinistere portrettering van het nachtelijke Tokiose Shibuya-district en diens mistige, regenachtige neongloed brengt hij ook een verdomd sfeervolle spelwereld naar je PlayStation 5 of pc. Maar het is, ondanks de vele gevaren waarin hij je dropt, ook een game die simpelweg niet het soort zintuiglijke plezier levert dat gamers vandaag verwachten van een firstperson-actiespel.
Etherisch weven
Het doel van het spel is spokenjagen. Door een bovennatuurlijke ramp heeft zo’n 99 procent van alle inwoners van de Shibuya-buurt het tijdelijke voor het eeuwige verwisseld, en een groep ‘Visitors’ dwaalt nu over het verlaten plaveisel om ze mee te sleuren naar de onderwereld. Daar moet jij, een jongeman met de naam Akito, dus een stokje voor steken. Dankzij je onstoffelijke symbiont KK beschik je over speciale krachten waarmee je de Bezoekers – wezens die de designers van ontwikkelstudio goeddeels hebben gebaseerd op de Yokai, wezens die Japanners kennen uit oude mythes en moderne urban legends – te lijf kunt. Om hopelijk snel te eindigen bij die bende gekken met hun Hannya-maskers, die om een of andere reden je in coma liggende zus hebben ontvoerd.
De kern van de gameplay in ‘Ghostwire: Tokyo’ schuilt in Japanse Kuji-Kiri-handgebaren, waarmee je aanvallen in verschillende elementen (wind bijvoorbeeld, of vuur, of water) op de Bezoekers kunt loslaten. Je kunt ze zodanig verzwakken dat je ze vernietigt, maar de meest elegante manier om je van hen af te maken is à la ‘Luigi’s Mansion’: na een paar inslagen van je krachten komt hun kern bloot te liggen, die je vervolgens eruit rukt voor het vergaren van nieuwe kracht. Dat ‘etherisch weven’, zoals de makers het noemen, voelt op een vreemde manier prettig, maar er zit ook een even rare stremming in die je al van bij de eerste confrontaties voelt, en die je naarmate de vijftien à twintig uren van de verhaalcampagne vorderen meer en meer je sjokkedeizen gaat uithangen.
Amusante kleinigheden
Met andere woorden: het plezier is op voordat het verhaal afgelopen is. En dat is jammer, want dat laatste is bijzonder fascinerend, met een diepe duik in het voor westerse gamers veelal onbekende spirituele niveau van de Japanse cultuur. Bovendien heeft Tango Gameworks, de studio van gamegrootmeester Shinji Mikami, een knappe structuur bedacht om je hun gamewereld stapvoets te doen verkennen: hoe meer van de schrijnen en Toriipoorten je bevrijdt, hoe meer oppervlakte je mag exploreren.
En dan zijn er al die amusante kleinigheden. De lichte rpg-invloeden, met vernieuwde krachten die je gaat opdoen in door een sprekende kat gerunde winkels. Of al die verloren zielen die je uit de lucht kunt plukken, en via een telefooncel kunt ‘uploaden’ voor het uitbreiden van je vaardigheden. De gameplay van ‘Ghostwire: Tokyo’ is een amalgaam van verschillende mechanieken die op het eerste gezicht als een tang op een varken bij elkaar lijken te staan, maar die op een wonderlijke manier bijzonder goed samen blijken te passen. Alleen jammer dat de motor van dit alles veel te snel sputtert.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dit jaar opvolger voor Nintendo Switch? Nieuw gerucht suggereert van wel
-
gamereview
‘Suicide Squad: Kill The Justice League’ is springen, schieten en loot verzamelen zodat je hetzelfde dan een heel klein beetje beter kan
Het onderstaande gesprek tussen een hoge pief bij Warner Bros. en ongetwijfeld goedbedoelende game-ontwikkelaars bij Rocksteady heeft al dan niet echt plaatsgevonden. Beschouw het als een stukje non-canon, iets uit Elseworlds. Wie liever een traditionele review leest, kan een beetje naar onder scrollen. -
gamereview
‘Warhammer 40.000: Rogue Trader’ biedt heel wat game voor je geld, maar bezint eer ge begint
Wie wachtte op onze ietwat late review van ‘Warhammer 40.000: Rogue Trader’ om uit te maken deze game al dan niet in te duiken, heeft daar om meerdere reden voordeel mee gedaan. Niet alleen zijn er sinds de release begin december al klauwenvol plezierverziekende bugs uitgewied, maar dit spel is lang, begint stroef en evolueert … ach, je leest het hieronder allemaal. -
-
Gamereview
Prinses Peach kan alle rollen helemaal alleen aan in heerlijk theater van ‘Princess Peach: Showtime’
-
Jobat
Hoe wordt jouw loon beïnvloed door je jaren ervaring?
Werkervaring en loon stijgen doorgaans hand in hand. Zo blijkt ook uit de cijfers van het recentste Salariskompas van Jobat.be. Tijdens welke werkjaren stijgt je loon het sterkst? Welke rol spelen je diploma en geslacht? En wat is de impact van de sector en regio waar je aan de slag bent? -
gamereview
‘Final Fantasy VII Rebirth’ lost hoge verwachtingen in én gaat er los over ook: 10/10
Ze hebben de ‘in de pas lopen tijdens de parade in Junon’-minigame aangepakt en zowaar leuk gemaakt. Voilà, meer heb je als ‘Final Fantasy VII’-fan eigenlijk niet nodig om te weten dat ‘Rebirth’, het tweede deel uit de remake-trilogie van één van de meest succesvolle RPG’s ooit, meer dan alle verwachtingen inlost. Want dat dit een fenomenaal spel zou worden, stond sowieso al buiten kijf. Maar dat het zó straf zou zijn, dat had zelfs de meest optimistische positivo niet durven dromen. -
gamereview
Indrukwekkend ‘Like a Dragon: Infinite Wealth’ biedt episch avontuur met slechts één minpuntje
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
-
Spaargids.be
Dit is wat je jaarlijks uitspaart door elke dag boterhammen mee te nemen naar je werk
Telkens dezelfde broodjeszaak dichtbij je werk opzoeken is handig, maar het kost wel wat. Hoeveel geld kun jij besparen door je eigen boterhammen mee te nemen? En hoe spaar of investeer je die extra centen slim? Spaargids.be gaat het na. -
Release Nintendo Switch 2 uitgesteld naar maart 2025
Het Japanse gameconcern Nintendo heeft de uitgavedatum van de nieuwe Switch-console uitgesteld naar maart 2025. Door dat nieuws nam het aandeel een duik van 8,8 procent, nadat een week eerder nog een recordhoogte werd bereikt. -
Avondje mediaopvoeding voor ouders: “Waarom kleeft je kind aan de smartphone of tablet en wat doe je eraan?”
Oudenaarde