Nood aan gelijke onderwijskansen in gesloten jeugdinstellingen, dat zegt het CVTJ
Jongeren die in een gesloten jeugdinstelling verblijven, moeten onderwijs kunnen volgen dat gelijkwaardig is aan dat op externe scholen en moeten ook een diploma of certificaat kunnen halen. Maar dat is nu nog niet het geval. Zo blijkt uit het jaarverslag van de Commissie van Toezicht voor Jeugdinstellingen (CVTJ) dat woensdag is voorgesteld door Kinderrechtencommissaris Caroline Vrijens, voorzitter van de commissie.
De Commissie van Toezicht voor de Jeugdinstellingen werd in 2017 in de schoot van het Kinderrechtencommissariaat opgericht. De commissie houdt vandaag toezicht op de gemeenschapsinstellingen en voorzieningen voor veilig verblijf. Een groep van ‘maandcommissarissen’ bezoekt de betrokken voorzieningen om er te praten met jongeren en om het reilen en zeilen in de instelling onder de loep te nemen.
In het begin was er volgens voorzitter Caroline Vrijens soms “wederzijds wantrouwen”. Een erg kritisch eerste rapport wakkerde dat wantrouwen nog aan, maar intussen zijn de maandcommissarissen “ingeburgerd” en volgens Vrijens houden de instellingen en voorzieningen meer en meer rekening met de observaties en aanbevelingen van de commissarissen.
Toch komen ook in het nieuwe jaarverslag een aantal “klassieke” pijnpunten terug zoals de nood aan duidelijke leefregels in instellingen, de vraag naar een duidelijk kader voor sancties en de blijvende vraag om afzonderingen en isolaties te beperken.
Onderwijsaanbod
Ook de vraag naar meer zorg op maat voor kinderen en jongeren met een complexe zorgnood is een nagel waar het CVTJ al langer op klopt. Jongeren met complex hulpvragen of een nood aan psychiatrische hulp, krijgen nog te vaak niet de juiste zorg. “Hoe kunnen we de instellingen en voorzieningen verder aanpassen aan hun noden in plaats van andersom?”, staat te lezen in het jaarverslag.
Een ander probleem dat al langer aansleept, is het onderwijsaanbod in gesloten instellingen. Ondanks inspanningen van de instellingen, is het onderwijsaanbod in de gesloten instellingen nog vaak te beperkt en leidt het niet tot diploma’s of certificaten. Dat probleem dreigt nog acuter te worden omdat er met het nieuwe jeugddelinquentierecht jongeren twee, vijf tot zelfs zeven jaar in een gesloten setting zullen zitten. De CVTJ hoopt dat er daarom werk gemaakt wordt van gelijke onderwijskansen. “Zorg dat jongeren in geslotenheid volwaardig onderwijs krijgen, met de mogelijkheid om diploma’s en certificaten te behalen”, klinkt het.
Vlaams minister van Welzijn Wouter Beke steunt alvast die oproep van de commissie. “Als je over reïntegratiekansen spreekt, dan speelt onderwijs een belangrijke, misschien de belangrijkste rol”, zo zegt Thierry Taverna, adjunct-kabinetschef van minister Beke. Volgens Taverna deelt ook minister van Onderwijs Ben Weyts die bekommernis en is het de bedoeling om “nog deze legislatuur een doorbraak te realiseren”.
Leerrecht
CD&V-parlementsleden Loes Vandromme en Katrien Schryvers doen alvast een paar voorstellen om het leerrecht in (gesloten) instellingen te verbeteren. Zo stelt Vandromme voor om het mogelijk te maken dat jongeren deelkwalificaties behalen. “We zouden voor deze jongeren ook individueel aangepaste curricula kunnen laten opmaken zodat ze een aangepast leertraject kunnen volgen,” zegt Vandromme.
Die piste kan volgens CD&V niet alleen interessant zijn voor jongeren in gesloten instellingen, maar ook voor jongeren die om de één of andere reden momenteel geen school hebben. Vandromme en Schryvers denken daarbij aan langdurige ziekte.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
88
Opnieuw Crevits, weer Weyts, of iemand anders? Heel wat partijen azen op post van onderwijsminister
Heel wat partijen azen op de post van de toekomstig Vlaams minister van Onderwijs. CD&V-voorzitter Sammy Mahdi zegt woensdag het “domein opnieuw in handen” te willen nemen en kijkt bijvoorbeeld in de richting van voormalig onderwijsminister Hilde Crevits. Voor N-VA-voorzitter Bart De Wever mag Ben Weyts zichzelf opvolgen “als hij maar zijn broek aanhoudt”. Dat zeiden ze op een onderwijsdebat van de Directiecommissie van het Katholiek Basisonderwijs (DCBaO) in Antwerpen. -
Agressie tegen onderwijspersoneel neemt maar liefst met de helft toe: vijf leerkrachten langer dan honderd dagen thuis
In 2023 waren er 78 geregistreerde arbeidsongevallen door agressie tegen onderwijspersoneel. Dat is een stijging van vijftig procent tegenover de 52 gevallen in 2022. Vlaams parlementslid Karolien Grosemans (N-VA) vroeg die cijfers op bij minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). Grosemans pleit voor nultolerantie en uitsluiting bij dergelijke feiten. -
-
Weyts creëert 26.000 nieuwe schoolbanken dankzij huurondersteuning van 9 miljoen euro per jaar
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
PREMIUMPolitiek37
Gaan we naar een kortere zomervakantie? Vier Vlaamse partijen zijn al voorstander
Vooruit trekt in juni naar de kiezer met het voorstel om de zomervakantie in het onderwijs met twee weken in te krimpen. In ruil krijgen leerlingen een extra week vrij tijdens de krokus- en herfstvakantie. Een rondvraag van HLN leert dat vier van de zeven Vlaamse partijen voorstander zijn van een dergelijke hervorming. Pedagoog Pedro De Bruyckere ziet vooral voordelen voor kwetsbare leerlingen, maar er schuilt volgens hem ook een gevaar in een kortere zomervakantie. -
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
-
Weyts wil dove en slechthorende kinderen een plek geven op reguliere basisscholen
-
Uitgeverij start platform voor handel in tweedehands studieboeken om kosten studeren te drukken
Acco, uitgever van studiemateriaal voor het hoger onderwijs, lanceert een platform waarop studenten gemakkelijk tweedehands studieboeken kunnen (ver)kopen. De organisatie zegt op die manier het hoger onderwijs “zo betaalbaar mogelijk te willen houden” voor studenten. Dat meldt de organisatie via een persbericht. -
Individuele aanpak van leerlingen zorgt voor veel werkdruk: 83% van de leerkrachten klaagt over onnodige administratie
Meer dan vier op de vijf leerkrachten en directies worstelen met veel planlast in hun job. Dat blijkt uit het eerste planlastrapport van de Onderwijsinspectie. De belangrijkste oorzaak is de individuele aanpak voor leerlingen die extra zorg nodig hebben, of net meer uitgedaagd moeten worden. -
Bijna één op zeven leerlingen verlaat middelbare school zonder diploma