Verenigd Koninkrijk vraagt Europees minimumloon voor zeelui

Er moet op Europees vlak een minimumloon voor zeelui worden ingevoerd. Dat heeft Grant Shapps, Brits minister van Transport, gezegd. De oproep is gelinkt aan de beslissing van rederij P&O Ferries, in handen van de maritieme groep DP World uit Dubai, om bijna achthonderd bemanningsleden van zijn veerboten te ontslaan en door goedkopere arbeidskrachten van onderaannemers te vervangen.

Grant Shapps vertelde het Britse parlement dat een Europese samenwerking rond de eventuele introductie van een minimumloon voor zeelui nodig was, aangezien het zeerecht grotendeels door internationale regels, verplichtingen en verdragen wordt gestuurd.

Brief vakbonden

Shapps vertelde terzake al contact te hebben opgenomen met zijn collega’s in Frankrijk, Denemarken, Nederland, Ierland en Duitsland. De minister stelde daarbij bijzonder positieve reacties te hebben gekregen.

Inmiddels hebben bijna tweehonderd Britse en internationale vakbonden, die samen tienduizend transportarbeiders vertegenwoordigen, gezamenlijk een brief geschreven aan Ahmed bin Sulayem, chief executive van DP World. In dat schrijven protesteren de vakbonden tegen het ontslag van de bemanningsleden bij P&O Ferries, dat volgens de ondertekenaars onwettig is gebeurd.

P&O Ferries had toegegeven bewust te hebben gekozen om de wettelijke verplichtingen te negeren. De rederij had daarbij echter gezegd dat dringende kostenbesparingen noodzakelijk waren om de zware impact van de coronapandemie op zijn activiteiten te helpen opvangen.

De Britse premier Boris Johnson kondigde aan het bedrijf voor de rechtbank te zullen dagen. Shapps eiste het ontslag van Peter Hebblethwaite, chief executive van P&O Ferries.

Garanties

De vakbonden vroegen in hun brief dat het ontslag van de werknemers van P&O Ferries onmiddellijk ongedaan zou worden gemaakt. “De praktijken vormen een duidelijke schending van de Britse arbeidswetgeving en de internationale arbeidsnormen, een fundamentele inbreuk tegen de collectieve onderhandelingen en een aanval op de rechten van de werknemers”, luidt het.

“Multinationale ondernemingen zoals DP World moeten werknemers met waardigheid behandelen en hun wettelijke rechten respecteren”, stipten de vakbonden aan.

In het schrijven werd DP World opgeroepen dringend een vergadering te beleggen met de vakbonden en de Britse regering om de situatie recht te zetten. Tevens werden garanties geëist dat werknemers bij geen enkele andere dochteronderneming van DP World een soortgelijke behandeling zouden ondergaan.”

In een reactie op de ontslagen beslisten de Britse autoriteiten alle schepen van P&O Ferries te inspecteren. Opgemerkt werd daarbij dat het aantrekken van een onervaren bemanning tot belangrijke veiligheidsproblemen zou kunnen leiden.

De British Maritime and Coastguard Agency (MCA) besliste uiteindelijk om twee schepen van de rederij – de European Causeway in Larne in Noord-Ierland en de Pride of Kent in Dover in Engeland – aan de ketting te leggen.

De rederij heeft tegen dat optreden van de autoriteiten geprotesteerd. Hebblethwaite had eerder al te kennen gegeven dat P&O Ferries niet op zijn beslissing zou terugkomen.

(am)

Meer