Copyright Belga Image

Sint-Martens-Latem pleit voor tunnels onder de Leie in plaats van nieuwe bruggen om uitzicht in de streek te bewaren

Sint-Martens-Latem heeft een onderzoek gevraagd om de geplande werken rond de Leie te herbekijken. Er moeten vier bruggen over de Leie aangepast worden en ook het afrittencomplex in Drongen is aan vernieuwing toe. De plannen zijn volgens Latem niet meer van deze tijd omdat ze te veel vervuiling geven en het uitzicht van de streek tenietdoen. De gemeente vroeg een architect van de universiteit Leuven om een andere oplossing. Die pleit voor ondertunneling.

Dirk Coopman, docent architectuur aan de KU Leuven doet onderzoek naar de intunneling van snelwegen. De gemeente Sint-Martens-Latem doet een beroep op zijn expertise om te bekijken of de geplande werken in de Leiestreek anders kunnen aangepakt worden. Er zouden vier bruggen over de Leie moeten vervangen worden en het op- en afrittencomplex in Drongen is aan vernieuwing toe. Die plannen hebben nog geen concrete startdatum, maar ze zijn wel aangekondigd.

Liever tunnels

Architect Dirk Coopman ziet liever geen bruggen in de Leiestreek. Hij verkiest tunnels, ook voor de snelwegen, want die hebben hun voordelen, zegt hij: "Als de snelwegen deels ondergronds liggen, dan is er minder lawaai uit de hoogte. Geluid kan je wel weren met geluidsmuren, maar dat is lelijk om te zien in het mooie Leiegebied. Bovendien komt er bouwgrond, als men kiest voor de intunneling van een weg." 

Visueel zijn geluidsmuren erbarmelijk om te zien in het mooie Leiegebied, dat is uit vervlogen tijden
Docent architectuur Dirk Coopman, KUL

Tunnels makkelijk aan te leggen

"Met de nieuwe methodes kan je nu makkelijk tunnels graven, zonder dat je daar een lange sleuf moet voor aanleggen", legt de architect uit. "Je maakt een put aan het begin en het einde van de tunnel en een machine boort zich een weg daartussen. Die techniek kan je onder meer toepassen onder rivieren en natuurgebieden. Luchtfilters kunnen de lucht ondergronds zuiveren."

Absurd om snelwegen doorheen dorpen te bestendigen
Docent architectuur Dirk Coopman, KUL

Landbouwgrond moet niet wijken voor bouwgrond

Vooral de geluidsschermen kunnen volgens Coopman het uitzicht op de mooie natuur van de Leiestreek teniet doen. Maar die schermen zouden nodig zijn omdat de snelweg door Baarle-Drongen loopt en daar veel geluidshinder veroorzaakt. "De kerk ligt op 50 m van de snelwegen, twee scholen liggen vlak aan de snelweg, op het plein kan je mekaar soms niet verstaan. Het ligt voor de hand dat je daar intunnelt, vooral omdat er toch een tekort is aan bouwgrond. Als je snelwegen doorheen woonwijken intunnelt heb je bouwgrond op de juiste plaats en moet je niet rondom de snelweg herverkavelen en landbouwgronden wegnemen." De docent architectuur vindt het jammer dat er voor wegenwerken te makkelijk gegrepen wordt naar het bekende. De gemeente Latem heeft hem ingeschakeld om een andere aanpak op de tafel te brengen.

Meest gelezen