© atv

CO2-opslagproject in Antwerpse haven haalt monstersubsidie van Europa binnen

Antwerpen -

Chemiebedrijven Air Liquide en BASF krijgen een subsidie van bijna 360 miljoen euro uit een Europees innovatiefonds. Het geld gaat naar Kairos@C, een plan om CO2 af te vangen en op te slaan in lege gasvelden onder de Noordzee.

Jonas van Boxel

In november kondigden BASF en Air Liquide al aan dat de Europese Commissie Kairos@C als een van zeven grootschalige projecten had geselecteerd voor financiering uit het Innovatiefonds. Met een portefeuille van 1,1 miljard euro wil Europa nieuwe technologieën steunen om energie-intensieve sectoren te verduurzamen. De zeven projecten samen hebben als doel om in de eerste tien jaar na uitvoering de uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen met meer dan 76 miljoen ton te verminderen.

Nu is ook bekend hoeveel elk project precies krijgt. Voor Kairos@C is dat 356,9 miljoen euro, ruim een derde van de totale pot en meer dan het dubbele van het tweede grootste project. “We hebben het exacte bedrag gekregen dat we hebben aangevraagd”, zegt Frederik Pieters, sitemanager van BASF.

Bedrijven konden voor hun project tot 60% van de meerkost laten financieren door Europa. “De investering voor ‘carbon capture and storage’ of CCS is een pak duurder dan gewoon de CO2 in de lucht laten ontsnappen”, zegt Pieters. “Als je 60% van die meerkost neemt, kom je op dat bedrag van 356,9 miljoen euro.”

14,2 miljoen ton minder CO2

De plannen zijn dan ook ambitieus. Vanaf 2025 willen BASF en Air Liquide CO2 afvangen van vijf installaties op de site van BASF Antwerpen. Dat zijn twee waterstofinstallaties, twee voor de productie voor ethyleenoxide en één voor ammoniak.

Dat gas wordt dan met een nog aan te leggen pijplijn van Port of Antwerp richting de Noordzee gevoerd, waar het in vloeibare vorm met schepen naar zee gebracht wordt. Vervolgens wordt de CO2 enkele kilometers onder de Noordzee opgeborgen, bijvoorbeeld in lege gasvelden in Nederland, Noorwegen of het Verenigd Koninkrijk.

Centraal in de plannen staat de zogenoemde Cryopcap-technologie van Air Liquide, een proces dat toelaat om de CO2 die vrijkomt bij chemische processen op te vangen, te zuiveren en af te voeren. Met de subsidie kan die technologie verder ontwikkeld worden op industriële schaal.

Tussen 2025 en 2034 willen de bedrijven met het project de uitstoot van 14,2 miljoen ton CO2 vermijden. Voor BASF, een van de grootste uitstoters van CO2 in ons land, zou dat betekenen dat het vanaf 2025 elk jaar een kwart minder CO2 zou uitstoten dan vandaag.

Het Kairos@C-project is verweven met de plannen voor een CO2-transportnetwerk in de Antwerpse haven. Dat is in handen van een breder consortium, waar ook BASF en Air Liquide stichtende leden van zijn. Met Antwerp@C willen het havenbedrijf en zeven grote chemie- en energiebedrijven de CO2-uitstoot in de haven halveren tegen 2030. Op dit moment ligt die CO2-uitstoot op zo’n 18 miljoen ton per jaar.

Projecten voor een klimaatneutraal 2050

 

Het CO2-opvangproject is niet de enige samenwerking tussen grote spelers om de Antwerpse haven te verduurzamen. Port of Antwerp focust op drie domeinen om tegen 2050 klimaatneutraal te worden:

Energie

De haven kijkt in grote mate naar waterstof als drager om groene energie te importeren. In de Waterstofcoalitie onderzoeken onder meer Deme, Engie en Exmar hoe die import georganiseerd kan worden. Een haalbaarheidsstudie concludeerde vorig jaar al dat waterstofimport via de haven haalbaar én kostenefficiënt is, al zijn daar nog grote investeringen voor nodig.

Industrie

Ruim tien jaar nadat de Opel-fabriek in de haven de deuren sloot, werkt Port of Antwerp op de site aan een hotspot voor circulaire economie. In het NextGen District zullen bedrijven komen die ‘end-of-life-producten’ een tweede leven geven. Onder meer Bolder Industries, een bedrijf dat chemische stoffen uit afgedankte autobanden wil halen, tekende al een concessieovereenkomst.

Scheepvaart

Zowel in de zee- als binnenvaart wil de haven op termijn af van aangemeerde schepen die hun vervuilende motoren gebruiken om stroom op te wekken. Walstroom wordt daarbij gezien als de oplossing. Voor de binnenvaart zijn er in Antwerpen al een aantal installaties die dat mogelijk maken, voor de containervaart is die walstroom er nog niet. Daarom kondigden de havens van Antwerpen, Rotterdam, Bremen, Hamburg en Haropa vorig jaar een samenwerking aan om tegen 2028 walstroom ook voor de grootste containerschepen beschikbaar te maken.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER