GAMEREVIEW. ‘Lego Star Wars: The Skywalker Saga’ is meer dan ooit een digitale pretdoos
gamereviewHet is al zes jaar geleden – van ‘The Force Awakens’ – dat we nog een ‘Lego Star Wars’-game hebben zien verschijnen. Maar ‘Lego Star Wars: The Skywalker Saga’ kan tellen als retour en forme: de game legt de bouwstenen voor een potentieel geheel nieuwe generatie Lego-licentiegames.
In 2016, een klein jaar na de bioscooprelease van ‘Star Wars Episode VII: The Force Awakens’, kwam de onvermijdelijke Lego-adaptatie. Maar daarna bleef het stil in de reeks: geen ‘Legoficatie’ bijvoorbeeld van ‘The Last Jedi’ en ‘The Rise of Skywalker’, de slotdelen van de ‘Star Wars’-saga. Die zitten nu in een veel ambitieuzer pakketje: ‘Lego Star Wars: The Skywalker Saga’ bevat een remake van àlle voorgaande ‘Lego Star Wars’-games (nu ja, zonder ‘Lego Star Wars III: The Clone Wars’ dan), met toevoeging van die twee nieuwe delen dus. En met véél, véél nieuws aan van alles.
Blokkendoos open
Wie eerder al de Lego-behandeling van de twee eerste ‘Star Wars’-trilogieën heeft gespeeld, die in 2005 en 2006 verschenen, zal zich meteen thuisvoelen in dit vernieuwde pretpakket. Het opzet van de levels is nagenoeg hetzelfde gebleven. Alleen zijn er nieuwe logische puzzels en nieuwe gebeurtenissen (in het begin van ‘A New Hope’ vind je bijvoorbeeld nieuwe aansluitende content uit tussenfilm ‘Rogue One’), en ziet het er natuurlijk een pak frisser uit: videogamehardware zit inmiddels al drie generaties verder, wat je ook bij cartooneske games als deze zult merken aan de glans en de details van decors en personages.
Maar de grootste vernieuwing zit hem in de gameplay en de content nààst de – op zich vrij korte – verhaalcampagnes die het verhaal van de films volgen: ‘The Skywalker Saga’ is trouwer dan eender welke Lego-game aan de kernwaarden van het Deense blokjesspeelgoed. Blijf even hangen na een verhalende level, en je waant je terug in de Lego-bouwsels die je misschien optrok als kind: iedere planeet waarop je belandt, ieder personage dat je bent tegengekomen en ieder ruimteschip waarmee je hebt gevlogen wordt na het doorspelen van het verhaallevel bijgevoegd in de grote digitale blokkendoos, klaar om te worden opgepikt in de vrije speelmodus.
Een modus die zotte combinaties toelaat, overigens. Vanaf het moment dat je bijvoorbeeld de confrontatie met Jabba the Hutts Rancor-beest hebt aangevat in de vroege levels van ‘Return of the Jedi’ kun je dat besturen in die speeltuinmodus, vervaarlijk brullend tussen de vredige ‘minifig’-figuranten die de ruimtes bevolken. En wat dacht je: allemaal in de sprint!
Nog meer bouwen
Zo zit het hele ‘Lego Star Wars: The Skywalker Saga’ vol exquise verrassingen. Eén ding moet wel gezegd: bij momenten komen die ‘hubs’ je een beetje de strot uit. Na iedere level van het verhaal kom je al eventjes in zo’n rondlummel-omgeving terecht voordat ze gewoon wordt bijgeschoven in de Galaxy Map, en wanneer je net gericht bent op het doorspelen van het verhaal staat dat bij momenten de pret wel wat in de weg.
Dan wordt dat andere bouwelement dat nieuw is in ‘Lego Star Wars: The Skywalker Saga’ je een pak minder vervelend voor de voeten geschoven: de rollenspel-elementen. De designers van de Britse studio TT Games sorteerden alle ‘Star Wars’-figuren op een redelijk clevere manier in verschillende personageklassen, die ook elk hun eigen upgradesysteempje hebben.
Het is overduidelijk dat ‘Lego Star Wars: The Skywalker Saga’ in twee richtingen een zo authentiek mogelijke ervaring probeert te brengen: de game is meer ‘Lego’ dan ooit, en ook het epische gevoel van de ‘Star Wars’-films wordt er beter in gerepliceerd dan in voorgaande games uit deze reeks. Alleen jammer dat een andere belangrijke component, die zich bij uitstek in het midden van die twee bevond, daardoor wat meer naar de achtergrond werd verwezen: de parodiërende humor die van de oorspronkelijke games instant klassiekers maakte.
Gemompel
Met de toevoeging van stemdialogen, die ook bij de oude ‘Lego Star Wars’-episodes in de plaats komen van het bekende gegrom uit de originelen, gaat heel wat van de nonverbale pret van weleer verloren, en de kwaliteit van de nieuwe verbale witzen komt niet in de buurt daarvan. Je kunt de game te allen tijde in Mumble Mode zetten (ga naar Extras in het pop-upmenu tijdens het spelen), maar gewoon wat gebrabbel in plaats van ingesproken dialooglijnen is niet hetzelfde als de grappen die destijds draaiden rond dat mompel-effect.
Het grootste gegniffel haal je eigenlijk uit de geïmproviseerde opening crawls wanneer je tijdens het doorspelen van een van de negen episodes je game uitzet om het later terug op te pikken. De tekst van die intro’s neemt onder meer bekende inconsistenties in de films in de zeik, maar gezien de korte duur van de verhaalepisodes (telkens minder dan twee uur) zal je die nauwelijks tegenkomen.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
games
Gameklassieker ‘Monkey Island’ krijgt na meer dan 30 jaar vervolg van bedenker
-
KIJK. Mark Zuckerberg en zijn vrienden spelen schietspelletjes in ‘de bunker’
Mark Zuckerberg (39), oprichter van Facebook en baas van techbedrijf Meta, speelt ook al eens graag een spelletje met zijn vrienden. En hoe. De miljardair deelde onlangs een grappige clip op Instagram waarmee hij menig gamer meteen stikjaloers zal maken. In de clip wordt Zuckerberg ‘betrapt’ door zijn vrouw in wat hij zelf ‘de bunker’ noemt. -
gamereview
Wat als balletje van ‘Pong’ eigen leven ging leiden? ‘Qomp2' zet oefening om in creative game
Nadat oerklassieker ‘Pong’ ons weer bij het nekvel greep tijdens de test van Atari’s retroconsole 2600+, deed de aankondiging van de kleine game ‘qomp2' onze oogjes fonkelen. Het uitgangspunt is dan ook zo simpel als geniaal. En, zo blijkt, bij wijlen verrekt moeilijk. -
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
TV
Wereldberoemde videogame ‘Halo' komt tot leven in nieuwe Streamz-reeks
Vanaf 25 maart 2022 kan je op Streamz wekelijks naar de nieuwe Paramount+ serie ‘Halo’ kijken, de langverwachte adaptatie van de gelijknamige gamefranchise. Het verhaal speelt zich af in het universum dat ontstond in 2001, met de release van het eerste ‘Halo’-spel voor Xbox®. -
gamereview
Retrogame ‘Slave Zero X’ ziet er cool uit én klinkt fantastisch, maar mist inspiratie
Er zijn sequels die al jaren in de pijplijn zitten of misschien nog jaren op zich gaan laten wachten, maar waarnaar menig gamer reikhalzend uitkijkt. ‘Grand Theft Auto VI’, ‘Metroid Prime 4’, ‘Elder Scrolls VI’, om er maar een paar te noemen. Er zijn ook vervolgen waarop het tegen wil en dank hopen is. ‘Half-Life 3’ of ‘Beyond Good & Evil 2’ bijvoorbeeld. En dan zijn er games die plots schijnbaar uit het niets verschijnen en waarvan je al een verdomd goede kennis van in de vergetelheid belande titels moet hebben om te weten dat het gaat om een nieuw deel in een reeks. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
GAMEREVIEW. ‘Syberia: The World Before’ is een sprankelende ‘clockpunk’-fantasie
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
‘Fortnite’-spelers halen ruim 130 miljoen euro op voor Oekraïne
Op twee weken tijd hebben spelers van ‘Fortnite’ in totaal 144 miljoen dollar, omgerekend 131,3 miljoen euro, opgehaald voor goede doelen die Oekraïners helpen. Ontwikkelaar Epic Games en Xbox-fabrikant Microsoft werkten samen voor de inzamelactie. -
gamereview
Veel brood, veel spelen: worstelgame ‘WWE 2K 24' laat zien wie de koning is