Colruyt geeft korting bij aankoop van 3 pakken bloem: "Je mag er toch maar 2 kopen?"

Bij Colruyt geldt sinds kort een aankoopbeperking op bloem om hamsteren tegen te gaan, je kunt er maximaal twee pakken per keer kopen. Deze week loopt er bij de supermarktketen een promotie die pas geldt vanaf drie pakken bloem. Een foutje? "De inspecteur" op Radio 2 zocht het uit.

Voor alle duidelijkheid: er zijn geen tekorten aan bloem of olie of wat dan ook, maar door de oorlog in Oekraïne zijn het wel onzekere tijden. Colruyt wil vermijden dat klanten gaan hamsteren. Daarom gelden er al een tijdje aankoopbeperkingen voor bepaalde producten. Klanten die bijvoorbeeld bloem willen kopen, mogen maximaal 2 pakken meenemen. 

Luisteraar Machteld Dubois doet een opvallende ontdekking in de folder van de supermarktketen deze week. "Je krijgt 20 procent korting als je minimum 3 pakken bloem koopt van Anco of Soubry. Vreemd, want je mag maar 2 stuks kopen." Machteld vraagt zich ook af of Colruyt daar zelf al bij heeft stilgestaan.

Colruyt stuurt promotie bij

"We beseffen dat dit raar overkomt, maar we konden niet vermijden dat deze actie te zien zou zijn voor onze klanten", vertelt Helene Thonnart van Colruyt. "Onze folders worden weken vooraf gedrukt. Op het moment dat deze actie in het ontwerp van de folder kwam, was er geen sprake van die aankoopbeperking voor bloem." 

Onze folders worden weken vooraf gedrukt

Helene Thonnart van Colruyt

Thonnart werkt op de marketingafdeling van Colruyt. Daar hebben ze intussen wel actie ondernomen. "De promotie is aangepast. Je krijgt 20 procent korting bij aankoop van 2 pakken bloem. We gaan dat ook duidelijk communiceren in onze winkels en op onze online kanalen." 

Door de aanpassing doe je als klant nóg meer voordeel? Want je krijgt de korting al bij aankoop van 2 pakken. "Dat klopt", zegt Thonnard. "We konden niet anders dan de actie aan te passen. Het is niet de bedoeling dat klanten nadeel ondervinden bij promoties door aankoopbeperkingen." 

Beluister het gesprek in "De inspecteur":

Meest gelezen