Auto van 7 jaar of ouder verkopen en inruilen voor nieuwer exemplaar is veel duurder geworden door oorlog in Oekraïne

De markt voor tweedehandswagens in ons land begint te sputteren. Dat blijkt uit cijfers van mobiliteitsfederatie Traxio. Vreemd genoeg komt dat ook door de oorlog in Oekraïne: tweedehandswagens van 7 jaar of ouder worden vooral naar Oost-Europa uitgevoerd. Omdat de vraag daar sinds kort gekelderd is, krijg je als Belg veel minder inruilwaarde voor je oudere voertuig. Recente tweedehandswagens zijn dan weer duurder geworden.

Wat is er precies aan de hand? Als je je wagen van 7 jaar of ouder wil verkopen en inruilen voor een nieuwe auto of een meer recente tweedehandswagen, dan maken concessiehouders en andere handelaars ook hun eigen rekening. De regelgeving verplicht hen namelijk om zelfs op oudere wagens 1 tot 2 jaar garantie te bieden.

Omdat er aan oudere auto’s wel vaker meer kosten zijn, riskeren onze handelaars een verkoop in België doorgaans niet, want dan maken ze mogelijk verlies. Deze wagens gaan daarom naar het buitenland en in de eerste plaats naar landen zoals Polen, Roemenië, Bulgarije, de Baltische Staten, Wit-Rusland en Oekraïne. 

De opkopers van oudere tweedehands wagens uit Oost-Europa geraken hier gewoon niet meer
Henri de Hemptinne, CIAC Gent

“En daar wringt het schoentje”, zegt Henri de Hemptinne, voorzitter van de concessiehouders in België maar ook bedrijfsleider van CIAC-garages in Gent en Aalst. “Oudere wagens voeren we via Belgische handelaars die samenwerken met aankopers uit de regio, vooral uit naar Oost-Europa. Die halen de wagens hier met vrachtwagens op maar door de oorlog is er daar tijdelijk minder interesse of is de vraag zelfs volledig stilgevallen, en soms geraken ze hier natuurlijk gewoon niet meer.”

"Het gevolg is dat de verkoopprijs voor oudere wagens aan het dalen is", aldus de Hemptinne. "Ik schat dat je voor je oudere auto momenteel 10 tot 15 procent minder geld krijgt dan voor de oorlog in Oekraïne."

Westend61 / zerocreatives

"Daar staat tegenover dat ook de prijs van meer recente tweedehandswagens aan het stijgen is", stelt Filip Rylant van mobiliteitsfederatie Traxio. Die auto’s blijven vooral op de markt in België circuleren. In de afgelopen 6 maanden werden ze maar liefst 15 procent duurder. Het hangt natuurlijk af van de leeftijd van de auto, het merk en het aantal kilometers op de teller, maar als je pech hebt, dan kost de inruil van een wagen van bijvoorbeeld 8 jaar oud voor een nieuwer exemplaar van pakweg 2 jaar oud je dus een flinke duit méér. Je inruilwaarde daalt fors en je legt meer geld op.

Wanneer je vandaag een oudere wagen met een restwaarde van 5.000 euro inwisselt voor een recenter model van 15.000 euro, dan betaal je gemiddeld 3.000 euro méér

Concreet: stel dat je je oudere wagen voor 5.000 euro wil verkopen, dan verlies je daar momenteel gemiddeld tot 750 euro op. Ruil je die in voor een recenter model van bijvoorbeeld 15.000 euro, dan betaal je tot 2.250 euro méér dan enkele maanden geleden. Je factuur stijgt dus met 3.000 euro.

“Het feit dat recente tweedehandswagens duurder worden, is omdat er steeds minder zijn,” legt Ivo Willems van Cardoen uit, “er worden maar weinig nieuwe wagens geleverd, dus blijft iedereen met de huidige wagen rijden en daardoor is er dus weinig instroom op de tweedehandsmarkt. We zien dat de consument zoekt naar goedkopere occasies, bijvoorbeeld van 15.000 euro of minder, maar ze helaas niet kan vinden.”

De gebrekkige levering van nieuwe wagens is overigens al sinds 2021 een probleem: het begon met mondiale logistieke problemen als gevolg van een economische relance na de ergste coronagolven in 2021, maar door de oorlog in Oekraïne, de recente aardbeving in Japan en nieuwe coronalockdowns in China is de aanlevering van halfgeleiders, chips en kabelmateriaal voor nieuwe auto’s nog groter geworden.

Het is zeer rustig in de showrooms
Henri de Hemptinne, CIAC Gent

Tot slot is er ook een binnenlandse factor. “In maart zijn er duidelijk minder bestelbonnen geschreven,” aldus de Hemptinne, “vooral de hoge inflatie en de energiefacturen voor thuis hebben de particulier weg gehouden, maar ook bedrijven stellen hun aankoop uit. Het is bijgevolg zeer rustig in de showrooms.”

Meest gelezen