Zeker twaalf vaarten uitgesteld na aanvaring in sluis Terneuzen

 ©  North Sea Port

In Terneuzen heeft een schip een ander schip aangevaren waardoor die de sluisdeur raakte. Er vielen geen gewonden, maar er is wel hinder voor de Gentse haven.

Simon Dekaezemaker / belga

Het eerste schip, de 153 meter lange Embla, werd rond 18 uur aangevaren door de 82 meter lange Bothniaborg. De Embla raakte vervolgens de sluisdeur met zijn boeg. Er is enkel schade aan de schepen boven de waterlijn en geen lekkage. Er vielen ook geen gewonden.

Een ploeg van het Nederlands agentschap Rijkswaterstaat is ter plaatse om het probleem te analyseren en de schade op te meten. De Gentse haven North Sea Port meldt dat er een verstoring is van de scheepvaart. Twaalf in- en uitgaande vaarten kunnen niet doorgaan en moeten opnieuw gepland worden, zegt havenwoordvoerder Johan Bresseleers.

 ©  North Sea Port

Heikel punt

Dat deze Westsluis een heikel punt is voor de zeevaart naar Gent is al langer geweten. Deze sluis is de enige toegang tot de Gentse haven, specifiek voor zeeschepen. Wanneer deze sluis zoals woensdagavond door omstandigheden dicht gaat, ondervindt de Gentse haven grote hinder.

Daarom is sinds 2017 een project gestart om één van de grootste sluizen ter wereld te maken op maat van het Panamakanaal. Deze Nieuwe Sluis wordt 427 meter lang, 55 meter breed en 16,44 meter diep. In 2023 moet het eerste schip door de sluis varen.