GETEST: Yamaha MT-10. "Qua prijs/rijplezier scoort deze hooliganbike torenhoog”
In de categorie van de hypernakedbikes is veel niet genoeg. Dat bewijst Yamaha met zijn tweede generatie MT-10, oftewel de topklasse straatmotor op basis van pure racetechnologie. Of deze hooliganbike met 167pk voor 212 rijklare kilo’s nog te temmen valt? Onze motorexpert Arno Jaspers zocht het in primeur uit in de buurt van Valencia: “Dit ding smeekt om de verkeersregeltjes te buigen, al is de concurrentie natuurlijk niet min.”
Wat zijn de pluspunten?
De MT-10 kreeg het motorblok van Yamaha’s YZF-R1 superbike mee, maar het werd anders getuned voor meer trekkracht bij lagere toeren. We zien hier geen aerodynamisch kuipwerk, enkel een vreemd gestileerde koplampunit en een recht stuurtje. Daardoor heeft de motor een erg comfortabele zithouding, terwijl het gebrek aan windbescherming zorgt voor heel veel rijsensaties. Twee extra luchthappers bovenop de tank geven tijdens het rijden een leuke inlaatsound, en ook de klank uit de uitlaat is fenomenaal. Het hoeft weinig betoog dat de MT-10 zijn rijder wil overweldigen, niet in het minst met van de pot gerukte acceleraties. Het voorwiel kiest in geen tijd het luchtruim als je wat te enthousiast aan het gashendel draait en tegelijkertijd blijven zowel de gasrespons als het stuurkarakter eerder voorspelbaar. Een soepele versnellingsbak met quickshifter, degelijke tractiecontrole en andere elektronische veiligheidssnufjes zorgen ervoor dat zowel beginners als ervaren rijders met de MT-10 overweg kunnen. Al zijn het uiteraard enkel die laatsten die zijn limieten kunnen aftasten.
Nog andere voordelen?
Yamaha’s nieuwste is opnieuw beschikbaar in een basisuitvoering en een SP-variant die werd uitgerust met hoogwaardige Öhlins veerelementen en staalomvlochten remleidingen. Leuke extraatjes voor de meest veeleisende rijders, hoewel we geen slecht woord zeggen over de remmen of vering op de gewone MT-10. Tegenover de vorige generatie werden de stoppers immers geüpgraded met een Brembo radiale rempomp. Lees: keihard bijtende schijfremmen. En het wordt er enkel beter op als je weet dat dit pakket reeds beschikbaar is vanaf 14.999 euro. Geen kleingeld, maar wel een flink stuk goedkoper dan sommige concurrenten die daarom niet beter rijden. Qua prijs/rijplezier scoort deze Yamaha torenhoog.
Yamaha noemt de stijl ‘neon steampunk’. Ik noem het ‘dringende nood aan een nieuwe ontwerper’
Zijn er ook scherpe kantjes?
De MT-10 was nooit een grijze muis en de looks van de eerste generatie met de ‘Transformer’ koplamp werden vaak bekritiseerd. Dat is niet anders voor deze generatie die er qua rijprestaties flink op vooruitgaat, maar wederom een erg aparte snuit en kleur meekreeg. De motor is beschikbaar in saai zwart of Yamaha raceblauw, en dat lijken me dan nog de beste keuzes in vergelijking met het enorm flashy cyaanblauw. Yamaha noemt de stijl ‘neon steampunk’, ik noem het dringende nood aan een nieuwe ontwerper. Een hypernaked koop je tenslotte niet enkel voor z’n power of stuurkwaliteiten, maar ook omdat je hem fier in je garage wil zien blinken. Gelukkig kan je over smaken en kleuren niet discussiëren. Jammer, want verder zitten alle elementen snaarstrak.
En wat met de concurrenten?
Yamaha staat qua prestaties neus aan neus met toppers zoals de Triumph Speed Triple, KTM SuperDuke, Ducati V4 Streetfighter of BMW S 1000 R. De MT-10 maakt hier het verschil met een voordeliger prijskaartje en de unieke sensaties van het crossplane viercilinder motorblok.
Kenmerken
• Viercilinder
• 998 cc
• Max. Vermogen: 167 pk
• Max. Koppel: 112 Nm
• Zesversnellingsbak met up/down quickshifter
• Titanium uitlaatlijn
• Zadelhoogte: verstelbaar vanaf 835 mm
• Benzinetank: 17 liter
• Rijklaar gewicht: 212 kg
• Vanafprijs: 14.999 euro
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Je hoeft niet langer een topracer te zijn om zo’n rode superbike veilig door de bocht te krijgen”: onze motorexpert test de Ducati Panigale V4S
-
PREMIUM
18 euro per maand voor zetelverwarming: betalen we straks abonnementskosten voor de opties in onze wagen?
Je auto achteraf opwaarderen met nieuwe functies? Of opties alleen betalen als je ze gebruikt? Nu zijn het nog uitzonderingen, maar als het van de auto-industrie afhangt wordt dat straks gemeengoed. Wat is dat nieuwe verdienmodel dat straks elk jaar miljarden moet opleveren? En heb je daar als klant ook iets aan? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn ziet voordelen, maar ook valkuilen: “Automerken zullen beweren dat zoiets illegaal is.” -
PREMIUM
Willem verdient 2.353 euro netto: is dat een goed loon? Werkexpert: “Schoolvoorbeeld van de promotieval”
Hoe weet je of je genoeg verdient? Professor arbeidseconomie van de UGent en HLN-werkexpert Stijn Baert neemt elke week het loon van een HLN-lezer onder de loep. Vandaag is Willem aan de beurt, een prille dertiger die als administratief bediende werkt. Met tien jaar ervaring op de teller verdient hij netto 2.353 euro, met daarbovenop maaltijdcheques en een gsm-abonnement. “Het brutoloon is erg mooi, maar één gesprek kan hem veel opleveren”, tipt Baert. -
-
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
-
PREMIUM
PRIMEUR. Onze motorexpert test de BMW K1600GT: “Dit soort speelgoed voor octaanliefhebbers hoort bij de laatsten in zijn soort”
BMW’s K1600GT is één van de zwaarste toermotoren op de markt. Het gewicht, de power, de uitrusting… Je kan enkel in superlatieven praten. Maar intussen is het al elf jaar geleden dat de originele motor de titel ‘Bike of the Year’ won. BMW geeft de motor dan wel een facelift, maar onze motorexpert Arno Jaspers vraagt zich af of dit soort overkill in 2022 nog wel relevant is: “Een toermotor met een 1.600 cc zescilinder, die kan binnenkort in het rijtje naast V12 Formule 1-wagens met sigarettenreclame.” -
PREMIUM
Welke feta is het lekkerst? Kaasmeester proeft 10 soorten en deelt een 9 op 10 uit: “Iets duurder, maar ook beter van smaak"
Samen met mozzarella is fetakaas ongetwijfeld één van de populairste kazen om toe te voegen aan een zomerse salade. Maar de ene feta is de andere niet. “De kaas wordt gemaakt van schapenmelk en geitenmelk”, verklapt kaasmeester Frederic Van Tricht. “Hij moet romig aanvoelen in de mond.” Welke versie uit de supermarkt leunt goed aan bij die verwachtingen? Hij proeft er 10 en deelt de ultieme bewaartips. “Dit is echt geen geld voor wat je in de plek krijgt.” -
Waarom de snelheid op je kilometerteller niet de echte is
-
Rare geur in je herbruikbare waterfles? Dat ligt misschien aan hoe (vaak) je die schoonmaakt
-
PREMIUM
Leverkanker is in opmars. Wat zijn de symptomen? “Langdurig pilgebruik kan oorzaak zijn bij vrouwen”
Verschillende factoren doen het aantal patiënten met leverkanker jaar na jaar stijgen, weet prof. dr. Chris Verslype (UZ Leuven). “Leverkanker kan maanden zonder klachten evolueren”, waarschuwt hij. Wie loopt volgens de oncoloog het grootste risico op de ziekte? Wat zijn de klachten en symptomen? En wat kun je zelf zoal doen (en laten) om je kans op leverkanker te verkleinen? -
PREMIUM
Hoe herken je alzheimer? “De ziekte is al tot 15 jaar aan de gang voordat je met klachten bij de dokter zit”
Dat haast iedereen iemand kent die aan alzheimer lijdt, is niet vreemd. “Op de leeftijd van 85 jaar heeft 15 à 30 procent de ziekte”, zegt prof.dr. Rik Vandenberghe van de dienst Neurologie van het UZ Leuven. Maar wat zijn de kenmerken precies? Kun je de symptomen snel herkennen? En is er een (vorm van) remedie? -
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?