Zo werd Rihanna de jongste miljardair ter wereld: “Ze lanceerde ineens 40 tinten met Fenty Beauty’”
Feest ten huize Rihanna. De 34-jarige zangeres is uitgeroepen tot de jongste vrouwelijke self-made billionaire door het Amerikaanse magazine Forbes. Een eer die ze vooral te danken heeft aan haar twee bedrijven: make-uplijn Fenty Beauty en lingerielijn Savage X Fenty. Onze mode-expert verklapt de geheimen achter Rihanna’s succesvolle ondernemingen. “Mannen in strings, lichamen met protheses, bildecolletés: ze is een pionier in het doorbreken van taboes.”
Bitch better have my money, zong Rihanna in 2018. Al heeft de Amerikaanse naast haar succesvolle zangcarrière haar vermogen vooral te danken aan twee bedrijven: make-uplijn Fenty Beauty en lingerielijn Savage X Fenty. Fenty Beauty, het bedrijf dat ze samen runt met de Franse luxeketen LVMH, genereerde in 2020 meer dan 500 miljoen euro aan inkomsten. Haar lingerielijn Savage X Fenty, waarin de popster zo’n dertig procent aandelen heeft, bracht meer dan 900 miljoen euro op.
Kylie Jenner van de troon gestoten
Met andere woorden: het gaat haar voor de wind. Met een geschatte nettowaarde van meer dan 1,4 miljard euro prijkte Rihanna afgelopen augustus voor de allereerste keer op de iconische miljardenlijst van het Amerikaans zakenbladblad Forbes. De zangeres en onderneemster werd toen meteen ook de rijkste vrouwelijke artiest ter wereld. Twee maand geleden beviel de zangeres van haar eerste kindje.
En daar mag nu nog een schepje bovenop. Want dit jaar haalde ze die andere Forbes-lijst: die van de Self-Made Women van 2022. Plaats tien is weggelegd voor de alom gekende Opera Winfrey, maar met haar 34 lengtes staat Rihanna mooi op plaats eenentwintig. Dat maakt haar de jongste vrouwelijke miljardair van Amerika. En daarmee stoot ze Kylie Jenner (24), die de titel kreeg in 2019, vlotjes van de troon. De televisiepersoonlijkheid zakt nu weg naar plaats 41 met een nettowaarde van 600 miljoen dollar.
Geen vier tinten foundation, maar veertig
Maar wat maakt de beide ondernemingen van Rihanna, die in essentie niet zo baanbrekend zijn, zo winstgevend? “Rihanna is het boegbeeld van thema’s als diversiteit, inclusiviteit en bodypositivity”, legt onze mode-expert David Devriendt uit. “Zowel in haar make-upcollectie als in haar lingerielijn speelt ze dat volledig uit.”
“Toen Rihanna bijvoorbeeld Fenty Beauty lanceerde, deed ze dat op geniale wijze. Ze bracht niet vier of vijf tinten fond de teint, bronzer en concealer uit, zoals andere merken meestal doen. Ze lanceerde er ineens veertig. Elke huidtint kon zich terugvinden in de producten van Fenty Beauty, waardoor ze meteen een breed publiek aansprak en de onderneming boomde.”
(Lees verder onder de foto.)
Ook met de lingerielijn Savage X Fenty speelde Rihanna het van in het begin slim. David: “Met Savage X Fenty vertrok Rihanna vooral vanuit haar eigen ervaring. Ze draagt sowieso graag allerlei soorten lingerie. Maar doorheen de jaren heeft haar gewicht ook wat geschommeld. Daardoor weet Rihanna precies in te spelen op verschillende lichaamstypes. Ze weet wat de klant wil.”
“Laat het lichaam gewoon zijn, de lingerie omhult het wel”
Dankzij die focus op inclusiviteit en authenticiteit wist Rihanna zich al snel te onderscheiden van andere bekende lingeriemerken, zoals Victoria’s Secret en SKIMS. “De Angels van Victoria’s Secret, bijvoorbeeld, waren lustobjecten en supermodellen. Ook SKIMS van Kim Kardashian draait minder rond authenticiteit. Daar ligt de nadruk vooral op het corrigerende aspect van het ondergoed. Rihanna breekt op beide vlakken dus een lans. Haar lingerie is veel losser, vaak ook beugelloos. Meer in lijn met de visie van Belgisch lingerieontwerpster Murielle Scherre. Laat het lichaam zijn, de lingerie omhult het wel.”
(Lees verder onder de video.)
Doorbreker van taboes
Nog een reden waarom Rihanna de titel ‘miljardair’ kreeg: ze schuwt geen controverse. “Rihanna is een pionier in het doorbreken van taboes. Ze gebruikte als eerste een mannelijk volslank model in haar campagne, Steven G. Ze zet mannen ook in strings, promoot bildecolletés ... Ook kersverse mama’s die borstvoeding geven, zoals Marz Lovejoy, en personen met lichaamsprotheses passeerden al in haar shows en promobeelden. Rihanna toont dat iedereen recht heeft om zich mooi te voelen in lingerie. Voor jezelf, niet voor iemand anders. Dat is haar grootste boodschap.”
(Lees verder onder de video.)
Al zit RiRi’s sterk staaltje ondernemingskracht ook in de kleine dingen. Zo vernoemde ze haar collecties naar haar achternaam. David: “Rihanna heet officieel Robyn Rihanna Fenty. Door die achternaam te gebruiken in de merknamen, genereerde ze subtiel en zonder veel moeite al heel wat bekendheid en werden haar beide bedrijven booming businesses.”
Dat Rihanna kan zingen, wisten we al. Dat ze een geboren onderneemster is, nu dus ook.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Tourist LeMc over vader zijn, een BMW kopen en huilen: “Ik dacht dat ik geduldig was, tot ik 3 kinderen had”
-
PREMIUM
Hoe red je je relatie na overspel? Wim Slabbinck deelt de onvermijdelijke to-do’s: “Het duurt meestal 1 jaar”
Celine Van Ouytsel (27) is weer samen met haar ex Andreas Bonne, die haar in het verleden veelvuldig bedroog. Het verbaast velen, maar niet relatietherapeut Wim Slabbinck. Volgens hem kan ontrouw de brandstof zijn voor een nieuw begin en zelfs voor een betere liefde. Maar alleen als je weet wat je als koppel allemaal te doen staat: “De persoon die bedrogen is, heeft ook een taak.” -
Crocs en Pringles smelten samen in één schoen: waarom zijn we zo’n fan van ‘lelijke’ mode?
Goed nieuws voor alle fans van faux-fashion: vanaf vandaag kan je de limited-edition Crocs in samenwerking met chipsproducent Pringles in huis halen. Want het merk achter deze tuinsandaal weet: hoe gekker en opvallender de crocs, hoe beter. Wat is het geheim achter het succes van deze ‘foute’ kledij of schoeisel? Onze moderedacteur David legt uit. “Deze trend past perfect bij onze tijdsgeest.” -
-
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
-
PREMIUM
“Je kan niet alles hebben.” Waarom blijven we bij onze partner, zelfs als we weg willen? 5 vrouwen getuigen
In 2022 waren er in België 3.148 scheidingen waarbij minstens één partner zestigplusser was. Met wat geluk heb je op die leeftijd nog wel wat jaartjes te gaan en dan wil je graag de juiste partner aan je zijde. Toch kan je er ook voor kiezen om wél bij hem of haar te blijven, ook al zou je in je hart misschien liever weggaan. “Moest ik na zijn bedrog dan weer helemaal opnieuw beginnen? Ik wil hem simpelweg niet opgeven.” -
PREMIUM
PORTRET. Nancy toont haar lijf dat maar 42 kilogram weegt: “Er is geen oplossing voor. Enkel pijnstilling helpt”
“Ik had dit bijna niet gedurfd en afgebeld.” Wanneer Nancy (53) onze fotostudio binnenwandelt, beeft ze van de stress. Ze oogt frêle, maar ze wil doorzetten. Het leven deelde haar zware klappen uit, en toch vond ze manieren om met liefde naar haar verzwakte lijf te blijven kijken. Met zachte stem begint ze te vertellen: “Ik weeg nog maar 42 kilo. En dat heeft niets te maken met wat ik eet.” -
Rihanna maakt pikante lingerie voor mannen. “Zij moeten zich ook gerepresenteerd voelen”
-
Deze fitnesstrend is laagdrempelig en krijgt je toch fit voor de zomer: wat houdt de ‘75 Soft Challenge’ in?
-
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
Een plat dak kan zo veel meer zijn dan louter de overkapping van je woning. Als je er een klimaatdak van maakt, kan het namelijk ook deel van de oplossing zijn om de klimaatverandering tegen te gaan - of leefbaarder te maken. Wat dat concreet betekent? Bouwsite Livios vraagt het aan Marc Dillen, directeur-generaal van Embuild Vlaanderen. -
PREMIUM
“Degene die gewurgd wordt, wil het”: jeugd loopt warm voor wurgseks, maar hoe gevaarlijk is het?
Een hand op de keel zetten, een gag ball in de mond nemen of iemand wurgen tijdens de seks: breath play waarbij je de ademhaling belemmert, is populair bij de Belgische jeugd. Ze vinden het ‘gewoontjes’, zo tonen recente cijfers van de Universiteit van Antwerpen. Seksuoloog Chloé De Bie en professor Manuel Morrens leggen uit hoe het voor een intenser orgasme kan zorgen, maar welke gevaren daar tegenover staan. “Het gaat niet over controle, maar over een ander gevoel.” -
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen