Hoe verandert het personeelstekort in de horeca onze restaurantbeleving van de toekomst? “Sommige zaken zetten in op robots, maar het is jammer dat dit ten koste gaat van hospitality of beleving”, klinkt bij Filip Claeys van De Jonkman.
Volledig scherm
PREMIUM
Hoe verandert het personeelstekort in de horeca onze restaurantbeleving van de toekomst? “Sommige zaken zetten in op robots, maar het is jammer dat dit ten koste gaat van hospitality of beleving”, klinkt bij Filip Claeys van De Jonkman. © Raphael Drent / Thomas Sweertvaegher

Wat betekent het groot personeelstekort in de horeca voor ons restaurantbezoek? “De restaurantbeleving zal onherroepelijk veranderen”

Begin dit jaar meldde Horeca Vlaanderen dat er in de horecasector drie keer meer vacatures waren dan het jaar ervoor. Tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis zag je al dat de menukaart en bediening aan tafel plaatsmaakte voor QR-codes waarmee je zélf je bestelling naar de keuken stuurt en vandaag hebben sommige zaken meer sluitingsdagen. Wat betekent dit personeelstekort concreet voor het restaurantbezoek zoals we het kennen? En hoe is die beleving al veranderd?