© Hollandse Hoogte

© PhN

thumbnail: null
thumbnail: null

“Allochtone ouders mogen zich wat meer engageren”

De desastreuze resultaten van de tweede generatie allochtonen in ons land doen ­alarmbellen afgaan bij CD&V-minister Hilde Crevits. “Het is vijf voor twaalf om actie te ondernemen”, zegt ze. De oplossing? “We mogen in onze samenleving ­gerust wat meer engagement verwachten van allochtone ouders en nieuwkomers.”

Simon ANDRIES

“Mijn ogen zijn opengegaan toen ik de internationale onderzoeken zag over ons onderwijs”, zegt CD&V-kopstuk en onderwijs­minister Hilde Crevits (CD&V). “Er is een gigantische kloof in ­resultaten tussen wie thuis Nederlands spreekt en wie thuis Turks of Arabisch spreekt.” En erger nog: volgens de cijfers verbetert die ­situatie ook niet. “In tegenstelling tot in andere Europese landen, zoals Nederland, scoort onze tweede generatie niet beter dan onze eerste generatie”, benadrukt Crevits.

Allochtone ouders

De onderwijsminister vond het naar eigen zeggen “hoog tijd” om de problemen te benoemen. “De regering zet zwaar in op het aanleren van de taal. Maar omgekeerd ­mogen we wel verwachten dat er een bereidheid is tot volledige integratie. En als ik de schoolse resultaten zie, dan schort daar nog een en ander aan.”

Crevits wijst daarbij de allochtone ouders op hun verantwoordelijkheid. “Als de ouders zich niet kunnen uitdrukken in het Nederlands en ze tonen ook geen bereidheid om het Nederlands te leren, dan heeft dat ook slechte effecten op de kinderen. Een leraar uit Maasmechelen vertelde mij dat hij perfect geïntegreerde en Vlaams sprekende 18-jarige meisjes uit zijn school zag vertrekken. Een paar jaar later komen ze terug met hun kindjes en spreken die geen woord Nederlands. Sorry, maar dat kan niet.”

Realiteit

Volgens Crevits mogen scholen daarom gerust veel explicieter een actief engagement vragen van die ouders. “We benadrukken dat ­engagement nog te weinig, we ­mogen de verwachtingen gerust wat scherper stellen. Scholen mogen gerust zeggen dat ze een actieve participatie verwachten, zoals aanwezig zijn op oudercontacten, de communicatie van de school ­opvolgen, maar ook deelnemen aan de ouderraad of helpen bij een ­ouderavond. Het zijn de kleine dingen die voor een betere integratie kunnen zorgen.”

Crevits benadrukt dat ze niet ­iedereen over dezelfde kam wil scheren en dat er nu al veel ouders van goede wil zijn, “maar ik zie de realiteit in de scholen en de nood aan engagement”. In het algemeen mag de lat voor nieuwkomers stevig omhoog, zegt Crevits.

Tajineavond

De ouderverenigingen geven toe dat ze nog veel moeilijk­heden ondervinden bij het bereiken van allochtone ouders, maar dat ze nu al inventief omgaan met het probleem. Bij het stedelijk en ­gemeentelijk ­onderwijs geven ze de raad af te stappen van klassieke ouderraden of rapportendagen. “Als je allochtone ouders wil betrekken, doe het via de maag”, zegt coördinator Ludo Claes. “Organiseer een ­tajineavond waar die ouders zelf aan meewerken of vraag dat ze bij een ouderavond zorgen voor een Maghrebijns dessertenbuffet. Dat werkt. Tegelijk haal je ze binnen in de school en kan je ­thema’s bespreekbaar maken.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer