Nieuw stukje Oosterweel klaar: bewoners van Zwijndrecht en Linkeroever rijden nu vlotter van en naar de E34

Vanavond rond 18 uur gaat weer een nieuw stukje van de Oosterweelverbinding open. Bewoners van Zwijndrecht, Burcht en Linkeroever kunnen vanaf dan dankzij een gloednieuwe verbindingsweg vlotter van en naar de E34 rijden. Ook de nieuwe P+R op Linkeroever naar Antwerpen wordt beter bereikbaar. 

Het eerste deel van die nieuwe verbindingsweg is al sinds januari in gebruik. Dat is het gedeelte tussen het complex Zwijndrecht aan de Pastoor Coplaan (E17) en de Blancefloerlaan. Nu gaat ook het stuk tussen de E34 bij Waaslandhaven-Oost en de Blancefloerlaan open. Zo ontstaat eigenlijk een lokale ringweg rond Zwijndrecht en dat is vooral goed nieuws voor de inwoners van het dorp want zij hebben al jaren last van sluipverkeer. Ook voor automobilisten die van het Waasland naar Linkeroever rijden, is er een verbetering: je hoeft je niet meer met je wagen door het centrum van Melsele en Zwijndrecht te wringen.

Wat verandert er nu precies? Luister hier naar het gesprek op Radio 2 Antwerpen:

Wat verandert er precies? Wanneer je vroeger met de auto via de E34 vanuit het Waasland naar Zwijndrecht reed, dan verliet je de snelweg al via de afrit in Melsele. Daarna moest je je baan zoeken via kleinere wegen en de N70. Dat verandert vanaf vrijdagavond 8 april. Via de nieuwe afrit in Waaslandhaven-Oost heb je nu rechtstreeks toegang tot een nieuwe weg die pal naast de E34 en de R1 loopt.

Die nieuwe weg komt uit op de Blancefloerlaan. Van daaruit kan je direct het nieuwe P+R gebouw binnenrijden of verder naar Linkeroever. Voorbij het kruispunt ligt er sinds januari al een nieuwe weg die je verder naar de Pastoor Coplaan of naar Burcht brengt.

Zo rijd je straks van de E34 naar Zwijndrecht en de nieuwe P+R op de Blancefloerlaan (c) Lantis

Het bijkomende voordeel voor automobilisten is ook dat je nu rond Zwijndrecht kan rijden zonder gebruik te maken van de snelwegen E34 en E17 en de files die daar regelmatig staan. Vanaf mei 2022 komt er bovendien een aansluiting tussen de nieuwe weg en de Antwerpsesteenweg die de oostzijde van Burcht en Zwijndrecht met elkaar verbindt.

Ironie: bezitters van bijvoorbeeld oudere dieselwagens die hun voertuig willen achterlaten op de nieuwe P+R op de Blancefloerlaan, moesten voorheen door de lage emissiezone (LEZ) op Linkeroever rijden. Ook dat is vanaf vrijdagavond gedaan want nu kan je door de nieuwe weg de LEZ volledig vermijden.  

Links op de foto de E34 in Zwijndrecht, rechts de nieuwe lokale weg die je direct van de afrit Waaslandhaven-Oost naar de Blancefloerlaan en de P+R brengt (c) Lantis

"De inwoners van Zwijndrecht en Linkeroever hebben de afgelopen jaren de meeste hinder ondervonden van onze werken, maar het zijn ook zij die nu als eersten de vruchten ervan plukken,” zegt Bart Van Camp, directeur Omgeving bij Lantis, de bouwheer van de Oosterweel.

In de volgende jaren bouwt Lantis verder aan geluidsbermen en -schermen die de overlast van de snelwegen rond Zwijndrecht moeten verminderen en in de hele zone op Linkeroever komt er 16 kilometer aan nieuwe en vernieuwde fietsverbindingen.

Rechts op de foto de R1 tussen Sint-Anna en Antwerpen-West, links de nieuwe weg van de E34 naar de P+R en de Blancefloerlaan, met een nieuw kruispunt (c) Lantis

Rond 2025 zijn de werken op Linkeroever helemaal klaar. In 2027 zou de Oosterweeltunnel er moeten liggen, die dan zal aansluiten op het vernieuwde knooppunt Sint-Anna-Linkeroever. Dan kan je via de E17 en de E34 al rechtstreeks naar Merksem, de Noorderkempen en Breda rijden. In 2030 zou op rechteroever ook de verbinding van de Oosterweeltunnel naar de E313 open gaan.

Meest gelezen