"Als scholen de deur dichtdoen, kan je niet participeren. Iedereen moet zich thuis voelen"

Ouders met een migratieachtergrond reageren gemengd op de uitspraken van minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V), die vindt dat allochtone ouders te weinig betrokken zijn bij de school van hun kinderen. Betrokkenheid kan enkel als zowel kinderen als ouders zich thuis voelen, vinden zij.

Minister Crevits riep allochtone ouders vanochtend op om meer betrokken te zijn bij de school van hun kinderen, want dat is nu soms nog te weinig, vindt ze. Ouders moeten het belang van taal - en dan vooral het Nederlands - erkennen, zegt Crevits. Uit onderzoek blijkt namelijk dat jongeren met een migratie-achtergrond het slechter doen op school in vergelijking met autochtone kinderen.

"Het is goed dat ze het aankaart, want als je ergens wil bij horen, dan moet je participeren. Maar we moeten het toch wel wat breder bekijken", zegt Sinan Oguzcan aan VRT Nieuws. De man van Turkse origine heeft zelf vier kinderen en is ook lid van een platform voor ouders. "Als scholen de deur dichtdoen, kan er niemand participeren. Hoe zet je die deur open? Door mensen zich goed te laten voelen op die plek."

Vreemde plaats

De man benadrukt dat kinderen van allochtone origine zich niet altijd even goed voelen op school. "Voor veel kinderen is school de eerste stap die ze uit huis zetten. Het is de eerste kennismaking met de maatschappij. Voor veel autochtone kinderen is er geen probleem. Alles wat zij thuis eten of vieren of waar ze over praten, is hetzelfde op school. Voor allochtone kinderen is dat niet altijd het geval. Als de school een vreemde plaats is - die niet lijkt op je leefwereld thuis - dan voel je je daar minder goed bij."

"Een goed voorbeeld zijn de feestdagen", benadrukt de man. "Met Pasen en Kerstmis gaat er niemand naar school en is de school ook dicht. Als het Offerfeest is, dan blijven sommige allochtone kinderen thuis, maar de school gaat gewoon voort. Daardoor missen ze veel. Het is zeker niet de bedoeling dat er zaken niet meer zouden mogen worden gevierd, maar wel dat er een soort vrijheid wordt gecreëerd zodat iedereen zich thuis voelt. Dat kan door heel kleine dingen, denk aan het maken van kaartjes voor het Suikerfeest, zoals dat nu ook voor Kerstmis wordt gedaan."

"De laatste tijd heerst er behoorlijk wat polemiek over hoofddoeken of over het eten van halal, maar een echt constructief debat is er niet", besluit de man. "Er zijn langs beide kanten aanpassingen nodig zodat kinderen zich ook thuis voelen op school."

Meest gelezen