Lidl start eigen rederij om vlotte goederenstroom te garanderen

De Duitse retailer Lidl, onderdeel van de Schwarz Group, heeft de oprichting van een eigen rederij aangekondigd. Die nieuwe entiteit moet een aantal containerschepen kopen om de goederenstroom van het concern op peil te houden.

Met deze oplossing wil Lidl, de vijfde grootste retailer ter wereld, een manier vinden om het hoofd te bieden aan de problemen die wereldwijd met de voorraadketens worden opgetekend.

Lidl, dat vestigingen heeft in Europa en de voorbije jaren gestart is met een uitbreiding naar de Verenigde Staten, heeft de lancering van de scheepvaartgroep Tailwind Shipping Line gemeld. In een aanvraag bij het European Trademark Office heeft Lidl aangegeven deze nieuwe entiteit te willen gebruiken voor een brede waaier van transportactiviteiten. 

Flexibiliteit

De Duitse groep, die ongeveer 11.200 winkels uitbaat en actief is in tweeëndertig landen, streeft naar verluidt naar een grotere consistentie en flexibiliteit bij het beheer van bepaalde onderdelen van zijn toeleveringsketen.

Volgens een aantal bronnen zou Lidl eerst geprobeerd hebben te investeren in een bestaande rederij, om vervolgens te beslissen een eigen rederij te starten en schepen aan te kopen.

Een woordvoerder van de onderneming stipte dat de nieuwe activiteit een onderdeel vormt van het streven van Lidl om zijn toeleveringsketens te beschermen en de beschikbaarheid van goederen in zijn vestigingen te garanderen.

Uit rapporten blijkt dat de Duitse retailer momenteel wekelijks tussen vierhonderd en vijfhonderd containers transporteert. Er is niet aangegeven hoeveel schepen Tailwind zou willen aanschaffen en welke routes de rederij zou hanteren.

Loctek

Lidl is niet de eerste retailer die zich de voorbije periode op de organisatie van eigen transport heeft toegespitst. Vorig jaar al kondigde een breed scala bedrijven aan schepen te charteren om containers vanuit Azië naar westerse markten te brengen. Dat was onder meer het geval bij Amazon, Ikea, Home Depot en Dollar Tree.

Het Chinese meubelbedrijf Loctek was echter de eerste onderneming die besliste om een eigen containerschip te laten bouwen. Daarvoor sloot de onderneming begin dit jaar een overeenkomst met de Chinese rederij Huanghai Shipbuilding.

Met dat project gaat een investering van 32,8 miljoen dollar gepaard. Loctek zou het nieuwe schip in het begin van de lente van volgend jaar in gebruik willen nemen.

(kg)

Meer