Deze tien auto’s zijn na drie jaar nog het meeste waard
Ben je op zoek naar een auto die na drie jaar het minste afschrijft? Deze modellen behouden volgens de onafhankelijke Britse consumentenvereniging WhatCar het best hun waarde.
De afschrijving van een auto is vaak een onderschatte kostenpost. Als autokoper ben je veel eerder geneigd om te kijken hoeveel brandstof een auto verbruikt, of hoeveel wegenbelasting je per jaar betaalt voor een bepaald model. Ook onderhoud is in de perceptie van automobilisten een grote kostenpost. Maar de praktijk wijst uit dat de afschrijving na drie jaar vaak meer kost dan alle overige rekeningen bij elkaar.
De Britse consumentenbond WhatCar heeft de restwaardegegevens opgevraagd van nieuwe auto’s en is daarmee gekomen tot een top 10 van modellen die het kleinste percentage van hun oorspronkelijke nieuwprijs verliezen. Ze onderzochten uitsluitend de afschrijving van auto’s gedurende de eerste drie jaar en met een kilometerstand van 58.000.
Veel exotische modellen
Opgelet, het gaat hier om de Britse automarkt die afwijkt van de onze, en dus staan er ook vrij exotische auto’s op de lijst, maar er zijn ook wat meer reguliere wagens te vinden. De percentages liggen beduidend hoger dan vorig jaar, wat ongetwijfeld een gevolg is van de hoge grondstofprijzen en de leveringsproblemen door het chiptekort in de auto-industrie.
10. Range Rover
Op de tiende plek staat de nieuwste Range Rover, die na drie jaar naar verwachting 75,3 procent van zijn nieuwwaarde behoudt.
9. Mercedes-Benz CLA Shooting Brake
De Mercedes CLA Shooting Brake staat op plek negen met 75,8 procent.
8. VW California
Op acht staat de Volkswagen California, de populaire kampeerauto van dit merk, met 78,1 procent.
7. Range Rover Evoque
Op zeven staat de Range Rover Evoque met 79,3 procent.
6. Porsche Macan
De Porsche Macan staat met 80,5 procent op de zesde plaats.
5. Porsche 718 Boxster Spyder
De Porsche 718 Boxster Spyder staat op vijf met 81,3 procent waardebehoud.
4. VW Multivan
De top 4 bestaat uit vier prijzige auto’s, zoals op vier de Volkswagen Multivan met 82,8 procent.
3. Porsche 718 Cayman
Op drie staat de Porsche 718 Cayman met 83,6 procent.
2. Lamborghini Urus
Net niet gewonnen, maar wel een mooie ereplaats: op twee staat de Lamborghini Urus met 85,9 procent.
1. Porsche 911
Dé kampioen als het gaat om waardebehoud is opnieuw een Porsche en wel de sportwagen 911, waar je volgens het Britse onderzoek na drie jaar en 58.000 kilometer nog 86,3 procent van de oorspronkelijke nieuwprijs voor terugkrijgt.
Dit artikel verscheen eerder bij HLN op 15-04-2022. Het artikel is geactualiseerd.
Lees ook:
En als je eens voor de goedkoopste auto ging? Onze autokenner test budget-gezinswagen Dacia Sandero (+)
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
In een fietsstraat – de officiële term is ‘fietszone’ – gelden er aparte verkeersregels. Je weet wellicht al dat je met een auto een fietser niet mag inhalen. Maar hoe zit dat bij speedpedelecs of steps? En mag je met een elektrische fiets wél sneller rijden dan 30 km/uur? Stef Willems van verkeersinstituut Vias zet de regels op een rijtje en vertelt welke boetes je riskeert als je je daar niet aan houdt. -
PREMIUM
Wie nog fiscaal voordeel wil, moet snel zijn. Maar is een laadpaal thuis de moeite en hoeveel betaal je ervoor?
Steeds meer Vlamingen rijden elektrisch. Een groeispurt die ook z’n gevolgen heeft voor de vraag naar én het aanbod van laadoplossingen. Tot 31 augustus kan je je eigen laadpaal nog aftrekken van je belastingen. Maar wat kost dat nu eigenlijk, zo’n laadpaal? En met welke extra investeringen moet je rekening houden? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn overloopt de belangrijkste vragen. -
-
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
-
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
Voor de ene chauffeur voelen bergwegen als de ultieme rijervaring, voor de andere is het een enge beproeving. In verschillende landen gelden er dan ook nog eens aparte voorrangsregels. Wil je tijdens deze kronkelende klimmetjes - van Oostenrijk tot Italië - geen ergernis opwekken? Dan studeer je deze instructies best vooraf in. -
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
-
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
-
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
De temperatuurmeter van een auto wordt vaak gebruikt om te bepalen of de motor op bedrijfstemperatuur is. Ten onrechte, want dit instrument meet eigenlijk iets anders, waardoor je schade aan je motor zou kunnen berokkenen als je te snel te veel gas geeft. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Europese autokoepel: “Veel meer laadpunten nodig in EU, er moet dringend opgeschaald worden”