Onderwijsnetten: “Taal is belangrijk, maar het gaat breder dan dat”

© BELGA

Katholiek Onderwijs Vlaanderen noemt “de betrokkenheid van alle ouders, dus ook van ouders met een migratieachtergrond of uit kansarme milieus, (...) een krachtige sleutel voor een succesvolle schoolloopbaan”, nadat Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) allochtone ouders tot meer engagement had opgeroepen. Daarnaast wordt de oproep van Crevits om meer mensen met een migratieachtergrond voor de klas te zien staan ondersteund. Bij het Gemeenschapsonderwijs wordt gepleit voor een andere aanpak.

Guy Stevens

“Een goede samenwerking tussen school en gezin biedt garanties voor een stimulerende leef- en leeromgeving”, klinkt het bij het Katholiek Onderwijs, zonder te verduidelijken waaruit die goede samenwerking moet bestaan.

“Tegelijk is het noodzakelijk om de vraag waarom jongeren met een migratieachtergrond het minder goed doen op school, te verbreden. Het gaat om een samenspel van verschillende factoren, met een gedeelde verantwoordelijkheid van school, ouders en samenleving.”

De Guimardstraat wijst erop dat de komende jaren “veel nieuwe leraren” nodig zijn. “Tegelijk is het zeker een goede zaak dat het lerarenkorps - meer dan nu het geval is - een afspiegeling kan zijn van de samenleving.”

GO!: “Breder dan taal”

Eerder dan allochtone ouders aan te spreken op hun verantwoordelijkheden, ijvert het Vlaams Gemeenschapsonderwijs GO! ervoor de kloof te dichten, segregatie aan te pakken en te zorgen voor een goede sociale mix. “Voorstellen als die van Crevits zijn dingen die door het onderwijs zelf aangepakt kunnen worden.”

“Taal is inderdaad belangrijk om te kunnen communiceren, maar het is breder dan dat”, zegt woordvoerster Sarina Simenon. Ze wijst op een goede werking van het centraal aanmeldingsregisters (CAR), een goede begeleiding en het beteugelen van het watervaleffect in de onderwijsmodernisering.

De GO!-woordvoerster wijst tot slot nog op laagdrempelige initiatieven die in sommige GO!-scholen ingezet worden om alle ouders betrokken te krijgen. “Zo zijn er scholen die ‘s ochtends koffie- en theemomenten aanbieden: informelere momenten die ook aangewend kunnen worden om schoolse zaken te bespreken. Een aanpak zoals deze werkt. En er zijn nog meer van zulke initiatieven mogelijk.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen