Christophe Vandercam

Problemen met je Ryanair-vlucht door de staking dit weekend? Hier heb je recht op

Het Belgische personeel van luchtvaartmaatschappij Ryanair staakt, zoals aangekondigd, vanaf vandaag tot zondag. Elke stakingsdag zullen daardoor zo'n 100 vluchten worden geschrapt. Wat als het misloopt met jouw vlucht? Dit zijn je rechten.

Sinds 2004 zijn luchtvaartpassagiers in Europa veel beter beschermd tegen langdurige vertragingen, annulaties en instapweigeringen door luchtvaartmaatschappijen. Nu er komend weekend problemen dreigen door een staking bij Ryanair, kan het geen kwaad die rechten nog eens op te frissen.

Dus als jouw Ryanair-vlucht komend weekend geannuleerd wordt door de staking of een vertraging oploopt van meer dan 5 uur, heb je recht op:

  • informatie: Ryanair moet je schriftelijk op de hoogte brengen en daarbij de regels voor schadevergoeding en bijstand nog eens opnemen. Ook moet het bedrijf de gegevens meegeven van de instantie die de regels controleert.
  • bijstand: je hebt het recht om te kiezen voor een andere vlucht (of retourvlucht) zodra dat kan of voor een terugbetaling van het ticket binnen de 7 dagen, wanneer de verplaatsing nutteloos is geworden door de vertraging. 
  • opvang: Ryanair moet je verfrissingen, maaltijden en (als dat nodig zou zijn) verblijf en transfers aanbieden. Daarnaast heb je recht op twee gratis telefonische oproepen (of telexen, faxen, e-mails) in afwachting van een latere vlucht.
  • een schadevergoeding: het bedrag daarvan ligt tussen de 250 euro en 600 euro, afhankelijk van de lengte van het traject. 

Er zijn wel een paar uitzonderingen:

  • Als Ryanair kan aantonen dat de annulatie het gevolg is van uitzonderlijke omstandigheden die de maatschappij niet kon vermijden ("overmacht"), vallen die rechten weg. Maar een aangekondigde staking binnen het eigen bedrijf, zoals deze, valt voor de duidelijkheid juridisch gezien niet onder overmacht.
  • Als je vlucht tussen de 3 en 5 uur vertraging heeft, heb je geen recht op een andere vlucht op of een volledige terugbetaling, wel op een schadevergoeding.
  • Als je vlucht minder dan 3 uur vertraging heeft, kan je ook geen aanspraak maken op een schadevergoeding. Ook de opvang hangt dan af van de duur en de afstand van de vertraagde vlucht.

Vereenvoudigd ziet dat er zo uit:

"Eis je rechten op"

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open VLD) zei eerder deze week dat ze hoopte "dat er deze week een oplossing komt". "Maar als dat niet het geval is, moeten passagiers weten dat zij rechten hebben. Als hun vlucht geannuleerd is of serieus vertraagd, hebben zij recht op een schadevergoeding. Ik roep hen ook op om die ook effectief op te eisen. Aan de luchtvaartmaatschappij vraag ik ook om de verplichtingen na te komen en het nodige te doen om reizigers te compenseren."

BEKIJK - Staatssecretaris van Consumentenzaken Eva De Bleeker: "Hopelijk komt er deze week nog een oplossing"

Videospeler inladen...

Op de website van de federale overheidsdienst Economie vind je nog meer informatie over je rechten bij vluchtvertragingen of -annulaties en de nodige contactgegevens voor klachten en geschillen. Ook de federale overheidsdienst Mobiliteit heeft een overzichtje gemaakt van je rechten.

Meest gelezen