© ATV

In tien jaar tijd nooit zoveel fietsers gewond in Antwerps verkeer als voorbije jaar

Antwerpen -

In Antwerpen liepen vorig jaar 1.136 fietsers verwondingen op bij een verkeersongeval. Dat is het hoogste cijfer van de afgelopen tien jaar. Bijna de helft van de letselongevallen in het verkeer gebeurde bij fietsers. Gebruikers van elektrische fietsen en steps maken samen 36% uit van de gewonden. In het Antwerps verkeer kwamen in 2021 twaalf mensen om het leven.

Sacha Van Wiele

Een en ander blijkt uit de verkeersveiligheidscijfers die vanavond worden voorgesteld op de raadscommissie van Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA). In Antwerpen waren er vorig jaar 6.216 ongevallen. Meer dan in 2020, maar minder dan in 2019. Het effect van de coronamaatregelen in 2020 en 2021 vertaalde zich in deze cijfers. Door het thuiswerk was er minder volk op de baan.

2.351 mensen liepen vorig jaar verwondingen op in het verkeer, twaalf mensen kwamen om het leven. De dodelijke slachtoffers waren zeven voetgangers, twee gebruikers van elektrische steps, één ruiter, één passagier en één motorfietser. Onder de dodelijke slachtoffers waren de twee zusjes in de Lange Leemstraat en de twee voetgangers die kort na elkaar omkwamen door een achteruitrijdende vrachtwagen op het Burgemeester Edgard Ryckaertsplein in Berchem.

Het Burgemeester Edgard Ryckaertsplein in Berchem na het dodelijke ongeval. ©  Patrick De Roo

Opvallend is de evolutie in het aantal fietsers die letsels opliepen bij een verkeersongeval. Fietsers zijn niet alleen de grootste groep verkeersslachtoffers, het aantal lijkt te blijven stijgen. 1.136 is het hoogste aantal in de afgelopen tien jaar. Het aantal fietsers onder de letselongevallen is gestegen tot 48% van het totaal. Dat is meer dan in 2019.

In het rapport van de verkeersveiligheid is er een opsplitsing naar type fiets of vervoersmiddel. De stijging zou niet alleen te maken hebben met de groei in het aantal fietsers, maar ook met het stijgend aantal verkeersslachtoffers onder de mensen die zich verplaatsen met een elektrische fiets of step. Zo is het aantal verkeersslachtoffers onder gebruikers van elektrische fietsen en steps in 2021 ten opzichte van 2020 gestegen met respectievelijk 40% en 102%. Ze maken samen maar liefst 36% uit van de letselongevallen onder fietsers.

Een nieuwe wetgeving moet nu de veiligheid verhogen rond het gebruik van steps. Zo mogen ze niet worden gebruikt op het openbaar domein door mensen onder de 16 jaar, is het verboden van er met twee op te staan en mag er niet mee op het trottoir worden gereden. Volgens burgemeester De Wever is dat een stap in de goede richting. “Maar de elektrische step blijft onstabiel, gericht op jonge gebruikers, en moeilijk te handhaven door de afwezigheid van een kenteken”, zegt De Wever.

LEES OOK. Tevredenheid over strengere wetgeving voor elektrische steps: “Goed voor imago van het vervoersmiddel”

Zone 30

Er zijn ook voor het eerst cijfers van een volledig jaar over de flitsacties met betrekking tot snelheidsovertredingen in de zones 30. Steden en gemeenten kunnen vanaf november 2020 chauffeurs beboeten via het systeem van de gemeentelijke administratieve sancties (GAS). Alleen staat deze wetgeving nog niet op punt en is het wachten op Vlaanderen voor de uiteindelijke regeling. Automobilisten die in Antwerpen in een zone 30 geflitst werden, kregen dus nog een klassieke boete.

Sinds het begin van de flitsactie waren er 3.616 vaststellingen van snelheidsovertredingen in een zone 30. De lokale politie flitste vorig jaar 2.251 auto’s. De straat waar de camera’s de meeste wagens flitsten, was de Van Kerckhovenstraat in Antwerpen met 650 snelheidsovertredingen.

In de eerste drie maanden van dit jaar werd er 989 keer geflitst in de zones 30 tegenover 681 keer in dezelfde periode vorig jaar. Door de coronamaatregelen is het moeilijk om nu al conclusies te trekken uit deze cijfers.

Burgemeester Bart De Wever (N-VA): “Dat er meer fietsers zijn vertaalt zich ook in de ongevallencijfers”

Hoe meer de coronamaatregelen werden afgebouwd, hoe drukker het opnieuw werd in het Antwerpse verkeer. Dat vertaalt zich volgens Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA) ook naar een stijging qua verkeersongevallen. 

“De cijfers liggen nog onder die van 2019, maar de terugkeer naar het normale leven betekent ook dat er opnieuw meer mensen op de baan zijn en dater daardoor jammer genoeg ook meer ongevallen zijn”, zegt De Wever. “De trends die we voorbije jaren zagen, hebben zich tijdens de coronaperiode versterkt doorgezet. Het fietsverkeer blijft toenemen. Dat is op zich een goede zaak, maar dat zorgt er wel voor dat het aandeel van fietsers in de letselongevallen toeneemt tot bijna de helft.”

Bovendien is er ook een evolutie in het fietsgebruik. “Die fietsers onder de letselongevallen maken steeds minder gebruik van gewone fietsen. Dat aandeel daalt tot 60% van de totale slachtoffers onder de fietsers. Elektrische fietsen en steps nemen een steeds groter aandeel in. Dat zien we op straat, en ook in de ongevallencijfers”, zegt de burgemeester.

De burgemeester wijst erop dat Antwerpen volop inzet op verkeersveiligheid via infrastructuur, preventie, sensibilisering en handhaving. Zo worden de fietsers bij een heraanleg zoveel mogelijk via een fietspad gescheiden van het wagenverkeer. Het aantal kilometer fietsstraten nam toe van 3,6 kilometer in 2018 naar 18,7 kilometer vorig jaar. Ook het aantal schoolstraten nam toe van 14 in 2018 naar 39 in 2019. 

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Meest gelezen