Honderden containerschepen lopen vast bij Shanghai door strenge lockdown: ook bij ons langer wachten op goederen 

Voor de grootste haven ter wereld, die van Shanghai, liggen honderden schepen te wachten om te kunnen laden en lossen. Door de strenge lockdown is er onder meer een tekort aan havenarbeiders en vrachtwagenchauffeurs. Ook veel fabrieken liggen stil. "Heel wat goederen en grondstoffen zullen ook bij ons weken tot maanden vertraging oplopen", klinkt het bij transporteconomen.  

Het is file in 's werelds drukste containerhaven. Dat is te zien in de app "Marine Traffic". Ook op sociale media worden heel wat screenshots gedeeld van honderden schepen die wachten voor de haven van Shanghai om er te laden of te lossen. 

Sinds 28 maart heerst er in de Chinese miljoenenstad Shanghai een strenge lockdown. In tegenstelling tot eerdere lockdowns is de haven van Shanghai nu wel open. Toch zijn de wachtrijen van de schepen er enorm. Dat komt onder meer door havenarbeiders die besmet zijn of door de lockdown niet op het werk raken. Ook veel vrachtwagenchauffers zijn afwezig waardoor het transport tussen de haven en de fabrieken stilligt. 

Het grootste deel van de schepen zijn bulkvrachtschepen die liggen te wachten om grondstoffen (zoals koper en ijzerersts) het land binnen te brengen. Maar ook zeecontainers met voedselvoorraden kunnen niet aanmeren. "Alle aansluitingen op koelcontainers -waar bijvoorbeeld schepen voor de voedsel- of chemische industrie op kunnen inpluggen- zijn volzet", vertelt transporteconoom aan de Universiteit Antwerpen Christa Sys. "Ook de zone voor gevaarlijke goederen is volgeboekt. Sommige schepen wachten, andere varen naar naburige havens. Maar ook daar groeien de wachtrijen", aldus Sys.

Voorraadschok

Naast de vertragingen van de invoer van grondstoffen, zit ook de uitvoer van goederen die in China gemaakt worden geblokkeerd. Dat oponthoud zal ook in ons land voelbaar zijn, legt transporteconoom Thierry Vanelslander uit. "De hele ketting valt stil", begint Vanelslander. "De grondstoffen komen niet of te laat toe in China én heel wat fabrieken liggen stil. Shanghai alleen is verantwoordelijk voor een gigantische productie van goederen. Ook ons land gaat zonder enige twijfel gevolgen ondervinden."

Hij spreekt over een zweepslageffect. "Het begint met een kleine schokgolf die uitdeint naar de rest van de wereld. Overal zullen goederen uit China vertraging oplopen", legt Vanelslander verder uit. En zo zullen de wachttijden van bijvoorbeeld fietsen of auto's opnieuw oplopen. Ook op bouwmaterialen, tuinmeubelen, smartphones en laptops kan het wachten zijn.

De hele ketting valt stil. Ook ons land gaat zonder enige twijfel gevolgen ondervinden. 

Transporteconoom Thierry Vanelslander (UAntwerpen)

Toch hebben al heel wat bedrijven in ons land de voorbije jaren tijdens de coronacrisis geleerd om niet al hun eieren in dezelfde Chinese mand te leggen. "Veel bedrijven proberen niet langer van China alleen afhankelijk te zijn. Dat kunnen ze deels opvangen, maar de grote voorraadschok gaat men niet kunnen opvangen", aldus Vanelslander. 

Of het om weken of maanden vertraging zal gaan, is moeilijk te voorspellen. Shanghai blijft voorlopig in lockdown en de haven zo onderbezet. Ondanks de strenge lockdown nam het aantal coronabesmettingen er de voorbije week toe tot recordaantallen. Momenteel telt de stad meer dan 22.000 besmettingen, het merendeel asymptomatisch. 

Copyright FeatureChina 2022

Meest gelezen