Flairwebsite wordt uitgebreide webwinkel

Weekblad Flair bouwt zijn website om tot webwinkel. Vanaf morgen kunnen lezeressen elk item op de site van het magazine met één klik bestellen. In De Tijd legt hoofdredacteur Frederik De Swaef uit dat deze restyling vooral extra inkomsten moet genereren.

De software voor de Flair-webwinkel is ontwikkeld door een Amerikaans-Nederlands bedrijf. Het programma herkent online items en geeft een icoontje weer wanneer een bepaald product te koop is in een webwinkel. Met één klik naar de e-shop is je bestelling geplaatst. Flair wil zo veel mogelijk samenwerkingen aangaan met verschillende populaire webshops.

Het is de eerste keer dat het principe door een Vlaams medium op die schaal wordt toegepast. Per bestelling krijgt Flair een klein commissiebedrag. Die bron van extra inkomsten moet de tegenvallende opbrengst uit online advertenties aanvullen.

"Als blad halen we onze inkomsten traditioneel uit adverteerders en consumenten", legt hoofdredacteur Frederik De Swaef uit in De Tijd. "Daarom kwamen we met het idee van een webshop, die alle bestaande online winkels moest bundelen."

Het rechtstreeks koppelen van een verkoop aan media-inhoud is niet nieuw, de grootschalige toepassing ervan wel. Momenteel maken VRT en VTM al gebruik van een gelijkaardige app. Via Spott kunnen kijkers van kookprogramma's "Dagelijkse kost" of "De keuken van Sofie" de producten bestellen die in beeld komen. Het systeem zou later worden uitgebreid naar series als "Thuis" en "Familie".

Meest gelezen