Gaspedaal Tesla blijft hangen op 133 kilometer per uur
Een bestuurder van een Tesla Model 3 kreeg in Zuid-Californië naar eigen zeggen de schrik van zijn leven toen de computer van zijn auto vastliep terwijl hij 88 mijl, oftewel 133 kilometer per uur reed. Daardoor bleef het ‘gaspedaal’ hangen.
Elektrische auto's rijden op stroom dus gaat het eigenlijk om het stroompedaal. Er was vermoedelijk sprake van een technische storing, aldus de eigenaar van de Tesla, Javier Rodriguez. Hij vertelde aan omroep ABC7 in Los Angeles hoe zijn auto compleet vastliep. Volgens de eigenaar reageerden de knoppen en schakelaars van het voertuig niet meer, inclusief de richtingaanwijzers en alarmlichten.
‘Durfde niet hard te remmen’
Het vervelendste voor Rodriguez was echter dat ook het gaspedaal bleef hangen. “Ik merkte aanvankelijk alleen dat het warm begon te worden in de auto en dat er een vreemde geur vrijkwam”, aldus Rodriguez tegen de nieuwszender. “Toen ik merkte dat ook het gaspedaal vastzat, durfde ik niet hard te remmen omdat ik bang was dat er iemand achterop zou botsen.”
Rodriguez maakte opnames van de situatie en zette zijn auto uiteindelijk stil, waarna deze compleet uitviel. Toen de auto opnieuw opgestart was, bleek de storing verholpen.
Geen verklaring
Rodriguez ging met zijn voertuig naar Tesla, waar de raadselachtige diagnose luidde: “Slechte communicatie met de klep van de laadpoort, waardoor het stroomconversiesysteem uitschakelde om de componenten aan boord tijdens de rit te beschermen”. Volgens Tesla hadden ze de auto gerepareerd, maar dat is voor de Tesla-rijder niet afdoende: “Ik rijd op de snelweg en dan gebeurt dit bij een snelheid van meer dan 130 kilometer per uur. Ik heb recht op een echte verklaring”, zo zei hij.
ABC7 vroeg bij Tesla om een reactie, maar niemand was bereikbaar voor commentaar.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
PREMIUM
“Veiligheid mag iets kosten”: mama Muriel fietst dagelijks met dure Longtail. Wat is haar fietsbudget?
Muriel (45) en haar gezin waren zó blij met hun bakfiets dat ze hun tweede wagen van de hand deden. Intussen is de moeder van twee al aan haar tweede dure bakfiets toe. Waarom koos ze voor de opvallende Longtail en wat is het totale kostenplaatje van deze elektrische tweewieler? “Door de extra’s kan de prijs van zo’n fiets wel oplopen”, bekent Muriel. Ze gunt ons een inkijk in haar fietsbudget: van een peperduur slot over fietstassen tot een verzekering van 108 euro. -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
-
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
-
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
Daar is de zon! Maar ook ... het saharazand. Als je auto vandaag buiten blijft staan, is de kans groot dat hij straks een wasbeurt zal kunnen gebruiken. Al is het eigenlijk sowieso belangrijk om je bolide op tijd en stond een flinke poetsbeurt te geven. Yves De Boeck, docent carrosserie bij Syntra Mechelen, legt uit hoe je best te werk gaat én hoe je krassen en strepen op je lak voorkomt. -
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
Voor de ene chauffeur voelen bergwegen als de ultieme rijervaring, voor de andere is het een enge beproeving. In verschillende landen gelden er dan ook nog eens aparte voorrangsregels. Wil je tijdens deze kronkelende klimmetjes - van Oostenrijk tot Italië - geen ergernis opwekken? Dan studeer je deze instructies best vooraf in. -
PREMIUM
“Op één vlak ging Dacia nu wel te ver”: onze autokenner test de nieuwe Duster, die alweer een ‘prijskraker’ is
-
Mijnenergie
Uitsteltermijn plaatsing digitale meter bijna ten einde: is vrees voor factuurshock terecht?
-
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
Het wereldwijde IT-systeem van Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, is jarenlang gehackt. Dat blijkt uit interne documenten die paper trail media, ‘Der Spiegel’ en ZDF deelden met ‘Knack’ en andere mediapartners van #Hidden Front. Dat is een onderzoeksproject naar Chinese inlichtingenactiviteiten in Europa. -
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones
De Vlaamse regering herstelt de toegang van oldtimers in lage-emissiezones (LEZ). Nadat de Raad van State de oorspronkelijke uitzonderingsregeling voor oldtimers had vernietigd, zou de toegang voor oldtimers binnenkort terugvallen op een regeling waarmee ze slechts 12 keer per jaar met een betalende dagpas binnen de LEZ in Gent of Antwerpen zouden mogen rijden. Op voorstel van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) heeft de Vlaamse regering nu een besluit goedgekeurd waarin de Brusselse regeling wordt overgenomen en waarbij de lokale besturen individuele vrijstellingen kunnen verlenen. -
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
4 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerBart Verwegen
Johan Portier
Jozef Vermeulen
Willy Stinissen