Vrijdag al tientallen Ryanair-vluchten in ons land geschrapt, directie spreekt van “zinloze staking”

Een citytrip naar Barcelona, Rome of Madrid gepland met Ryanair dit weekend? Dan moet je er rekening mee houden dat je niet kan vertrekken. De Ierse luchtvaartmaatschappij schrapt dit weekend een groot aantal vluchten van en naar Zaventem. CEO van Ryanair Eddie Wilson hekelt deze “onbezonnen” actie en zegt dat het België minder aantrekkelijk maakt voor Ryanair om te investeren.

Thierry Goeman

“Het is ongelofelijk frustrerend voor ons maar vooral voor de duizenden reizigers, zei Darrell Hughes, personeelsdirecteur bij Ryanair, donderdagochtend in een persbericht.

Marketingdirecteur Dara Brady zegt “gefrustreerd” te zijn door de hinder die verwacht wordt door deze “zinloze en onnodige staking.” Het verontschuldigt zich dan ook bij alle passagiers.

Volgens de directie wilden ze verder onderhandelen met vakbonden en personeel in België maar zijn de gesprekken eenzijdig stopgezet. “Met de klanten als grootste slachtoffers.”

“Al onze reizigers die geboekt hebben voor vrijdag en dit weekend ontvangen een e-mail. Wie niet kan vertrekken door de staking kan kosteloos overboeken of krijgt zijn of haar centen terug”, zegt de woordvoerder van Ryanair.

Hoeveel vluchten dit weekend vanuit ons land worden geannuleerd, staat op dit moment niet vast. Ryanair maakt zich sterk dat meer dan de helft wel gewoon zal kunnen plaatsvinden. Maar de vakbonden geloven dat niet.

Ihsane Chioua Lekhli, woordvoerster van Brussels Airport, zegt dat vrijdag ongeveer één op de drie geplande vluchten van Ryanair geschrapt worden. Onder meer naar Lissabon, Barcelona en Madrid. Vluchten naar Berlijn en Malaga zouden wel doorgaan.

Vanuit Charleroi zijn nu al 44 vluchten geannuleerd. Onder meer naar Faro, Marseille en Stockholm.

Voor zaterdag en zondag is het nog niet zo duidelijk welke vluchten wel of niet worden uitgevoerd.

Volgens Hans Elsen van de christelijke vakbond ACV Puls worden alle vluchten bediend door Belgisch personeel geannuleerd. “Respect, een correcte verloning en een personeelsdienst de naam waardig, daar draait het allemaal om”, zegt hij.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Geen personeelsbeleid

De vakbonden klagen aan dat Ryanair, dat ongeveer 650 werknemers telt in België, “weigert te investeren in een personeelsbeleid”. Zo is er geen personeelsdienst in België, luidt het. Lonen zouden niet correct worden uitbetaald. “Sommige personeelsleden die bijvoorbeeld wegens zwangerschap niet meer mogen vliegen, zitten al maanden zonder loon of uitkering”, zegt vakbondsman Hans Elsen.

In 2018 aanvaardde de Ierse maatschappij onder druk van de vakbonden de toepassing van de Belgische arbeidswetgeving, en ze stelde een personeelsdirecteur met kennis van de lokale wetgeving aan. Die is al niet meer in functie. Bovendien is een in de lente van 2019 afgesloten cao voor het boordpersoneel eind maart vervallen. Die voorzag in een vast maandinkomen, los van het aantal uitgevoerde vluchten.

 ©  REUTERS

Volgens de vakbond krijgt 75% van het cabinepersoneel het sectorieel minimumloon. “Ze werken op feestdagen, weekends, vroege en late uren voor een schamele 2.000 euro bruto, terwijl Ryanair in Charleroi een winstmarge heeft van 30%”, klinkt het. Staken was volgens de vakbonden de enige uitweg.

Investeringen

Maar dat ontkent CEO Eddie Wilson met klem. “Deze actie is onbezonnen en bemoeilijkt alleen maar de onderhandelingen.”

Wilson heeft naar eigen zeggen alles uit de kast gehaald om tijdens een bemiddelingsvergadering nog een akkoord te bereiken, maar er zou van vakbondszijde geen enkel antwoord gekomen zijn op de voorstellen van de directie. “Ze hebben ons gezegd dat ze ons een lesje wilden leren”, aldus Wilson. “Spijtig genoeg zullen ze niet Ryanair een lesje leren, maar wel de passagiers.”

Al ontkent hij niet dat deze staking ook voor de luchtvaartmaatschappij hard aankomt. “Terwijl we nog maar net aan het herstellen zijn van de coronacrisis, is het onbezonnen om te gaan staken terwijl de onderhandelingen nog niet uitgeput waren. Dat maakt België gewoon minder aantrekkelijk voor Ryanair op het gebied van investeringen.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER