43 nieuwe trajectcontroles langs gewestwegen
Er komen 43 nieuwe trajectcontroles langs gewestwegen in Vlaanderen, zo heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters aangekondigd. De installaties komen er in samenspraak met de lokale besturen die hiervoor een aanvraag indienden.
De trajectcontroles werden lange tijd geplaagd door een gebrekkige samenwerking met de federale politie. Zowat twee jaar lang kon de hardware van nieuwe controles niet worden uitgelezen door de software van de politie, waardoor er geen boetes werden uitgeschreven met nieuwe trajectcontroles. Dat is intussen opgelost. De controles worden nu door het federale niveau geactiveerd volgens het principe first in, first out, is te horen bij het kabinet-Peeters.
De minister installeert 43 nieuwe trajectcontroles, 8 nieuwe roodlichtcamera’s en 6 nieuwe snelheidscamera’s langs de gewestwegen. De installatie start nog in 2022 en moet ten laatste in 2023 afgerond zijn. Peeters trekt hiervoor in totaal 6,7 miljoen euro uit.
Klik op een provincie om de nieuwe trajectcontroles te zien
Antwerpen- Bredaseweg/Voort
- Strijbeekseweg
- Putsesteenweg
- Wuustwezelsteenweg
Ham · Heppensesteenweg
Hasselt · Luikersteenweg
Heers · Bovelingenstraat
Riemst- Burgemeester Marresbaan
- Maastrichtersteenweg
Sint-Truiden · Luikersteenweg
Tongeren- Baversstraat
- Elderenstraat
- Hasselstesteenweg
- Hoeise Kassei
Wellen · Veerstraat
Denderleeuw · Steenweg
Gavere · Hundelgemsesteenweg
Melle · Heusdenbaan
Oudenaarde · Edelareberg
Oosterzele- Lange Munte
- Stationsstraat
- Oudenaarseweg
- Kortrijkstraat
- Bevrijdingslaan
- Peter Benoitstraat
- Statiestraat
Avelgem · Oudenaardsesteenweg
Koksijde · Nieuwpoortkeiweg
Oostkamp- Kortrijkestraat
- Proosdijstraat
- Brugsestraat
‘Het effect van trajectcontroles op de verkeersveiligheid is bewezen’, zegt minister Peeters. ‘Ter hoogte van trajectcontroles daalt het aantal snelheidsovertredingen met zo’n 78 procent. Onderzoek toont aan dat het aantal ongevallen ter hoogte van een trajectcontrole daalt met 15 tot zelfs 30 procent. Vooral op het vlak van ernstige ongevallen merken we dat effect, met een daling van meer dan 50 procent.’