©  Luc Daelemans, Wim Kempenaers

Columnist Noël Slangen sneert naar Antwerp Airport in stuk over verlieslatende luchthavens: “Antwerpse vliegtuigen vliegen op pretentie”

Columnist Noël Slangen kaartte vrijdag in Het Belang van Limburg aan dat de luchthaven van het naburige Maastricht-Aken twee opties heeft. “Ofwel gas geven, ofwel het vliegtuigkerkhof op.” Die laatste optie zou ook van toepassing moeten zijn voor de luchthaven in Deurne “die minstens zo ziek is als die van Maastricht”, zo eindigt Slangen zijn column.

Dante Bellon

In zijn column van in Het Belang van Limburg besprak Limburgs columnist Noël Slangen de toekomst van de luchthaven van Maastricht-Aken en de sluiting die er mogelijk zit aan te komen. “Ze kost meer dan ze opbrengt”, zegt Slangen daarin, “en dus heeft de luchthaven twee keuzes: gas geven, of kiezen voor het vliegtuigkerkhof.” Een discussie die ook al jaren woedt over Antwerp Airport. “Maar zoals we op de parking weten, vliegen Antwerpse vliegtuigen niet op kerosine, maar op chauvinisme en pretentie”, zegt Slangen met een knipoog in zijn column. “Ik wist niet dat ze in Antwerpen Het Belang lazen”, lacht Slangen, “maar er zit ook wel een grond van waarheid in.”

“Ik heb de jaarcijfers er nog eens op nagekeken en vanuit Deurne vertrekken er ieder jaar 150.000 passagiers en de luchthaven doet amper aan vrachtvluchten. Ik ben naast columnist ook directeur van de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Limburg – twee zaken die volledig losstaan van elkaar – en op de tabel van luchthavens in de directe omgeving van twee uur staat Antwerpen er niet bij. Dat betekent dat het logistiek ook te weinig biedt.” De luchthaven liet in maart wel verstaan dat het dit jaar 300.000 passagiers verwacht.

Zakenvluchten vanuit Brussel

“Als je vergelijkt met de luchthaven van bijvoorbeeld Luxemburg, dan moet je al gauw stellen dat die per jaar twee miljoen passagiers heeft. Eindhoven iets meer dan twee miljoen. We kunnen het niet vergelijken met Zaventem, maar Luik bijvoorbeeld vervoert duizend keer meer vracht dan Antwerpen. Zakenvluchten moeten er zeker zijn, maar die kunnen perfect vanuit Brussel.”

Zo kwam het idee ter sprake om vanuit het treinstation Antwerpen-Centraal je bagage in te checken voor een vlucht vanuit Zaventem. “Dat behoort zeker tot een mogelijkheid voor Antwerpen. Dat is ook wat ze in Maastricht bekijken met naburige luchthavens.” Tevens een idee waar Vooruit en Groen in 2018 al voor opperden, en om bijgevolg de Antwerpse luchthaven te sluiten.

Op de vraag of Slangen jaloers is omdat Antwerpen wel een luchthaven heeft en Limburg niet, reageert hij met een grote knipoog: “Ja, maar om wat zij allemaal krijgen van de Vlaamse Overheid. Al gunnen we het hen wel, hoor. Ik heb trouwens ook al vanuit Antwerpen gevlogen en ik moet zeggen dat het daar zeer aangenaam was. Maar dat is normaal voor verlieslatende luchthavens.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Meest gelezen