Dubbele pech voor klanten Vlaamse Energieleverancier: na faillissement nu ook fouten in eindafrekening

Verschillende ex-klanten van de failliete Vlaamse Energieleverancier maken melding van fouten in hun eindafrekening. Die worden sinds begin vorige week rondgestuurd door de curatoren die het faillissement afhandelen. Zeker twaalf gedupeerden melden bij VRT NWS dat ze een te hoge eindafrekening kregen. De gedupeerden klagen dat de curatoren onbereikbaar zijn.

“Eerst werd de terugdraaiende teller afgeschaft. Daarna ging Vlaamse Energieleverancier failliet, waardoor we bij een andere energieleverancier een duurder energiecontract moesten afsluiten. En na het faillissement krijgen we nu ook nog eens een te hoge eindafrekening. Dit is de druppel", zegt Pieter Vervinckt uit Gent.

Net als vele anderen kreeg hij begin vorige week zijn eindafrekening in de bus na het faillissement van Vlaamse Energieleverancier in december vorig jaar. Pieter diende kort na het faillissement een vraag in om enkele honderden euro's terug te vorderen. Maar in plaats van geld terug te krijgen, moet hij nu plots nog 200 euro bijbetalen.

Wij particulieren zijn al de dupe van dit hele verhaal omdat we ons geld allicht nooit zullen terugzien, en nu vragen ze nog meer

Bart uit Oostrozebeke

"Eind 2020 hebben wij zonnepanelen gelegd", vertelt Pieter. "Maar wij zijn vorig jaar dezelfde voorschotten blijven betalen zonder rekening te houden met de elektriciteitsproductie van onze zonnepanelen. Wij hoopten dus nog heel wat geld terug te krijgen na het faillissement, maar nu moeten we plots bijbetalen."

Ook Bart* uit Oostrozebeke was verrast toen hij zijn eindafrekening te zien kreeg. Hij hoopte ongeveer 2.300 euro terug te krijgen van Vlaamse Energieleverancier, maar kreeg nu de vraag om 675 euro bij te betalen. "Wij particulieren zijn al de dupe van dit hele verhaal omdat we ons geld allicht nooit zullen terugzien en nu vragen ze nog meer", zegt hij moedeloos.

Bekijk hier het verslag uit "Het journaal":

Videospeler inladen...

Wat is de Vlaamse Energieleverancier en waarom ging die failliet?

Ondanks de naam was Vlaamse Energieleverancier niet verbonden aan de Vlaamse overheid. Vlaamse Energieleverancier was een vrij jonge leverancier. Het energiebedrijf werd opgericht in 2019, naar eigen zeggen omdat er nood was aan een lokale leverancier. Missie was vooral het leveren van groene stroom voor een lage prijs, iets waar het bedrijf aanvankelijk ook in slaagde.

Maar als "prijsbreker" kocht Vlaamse Energieleverancier zijn stroom en gas vooral op de kortetermijnmarkt. Toen vorig jaar de energieprijzen begonnen te stijgen, kon het bedrijf dat onvoldoende doorrekenen aan zijn klanten. Begin december moest het bedrijf het faillissement aanvragen. Ruim 70.000 klanten, zowel particulieren als bedrijven, moesten op zoek naar een nieuwe energieleverancier.

Curatoren Maarten Bentein en Michiel Verraes handelen het faillissement van Vlaamse Energieleverancier af. Zij stellen op dit moment de eindafrekeningen op, op basis van meterstanden die ze doorkrijgen van netbeheerder Fluvius. Die facturen worden sinds begin vorige week rondgestuurd naar de ex-klanten.

Onduidelijke communicatie

De facturen van de klanten worden dus gemaakt op basis van meterstanden die de curatoren krijgen van Fluvius. Bij digitale meters kan Fluvius die meterstanden zelf makkelijk uitlezen. Bij analoge meters is dat niet het geval. In dat geval komt Fluvius niet aan huis, maar maken ze een schatting. "Dat gebeurt volgens vaste, gedetailleerde regels en op basis van je verbruikshistoriek van de vorige jaren", verduidelijkt Björn Verdoodt van Fluvius. "Uit ervaring weten we dat de gesimuleerde meterstand zeer dicht bij de realiteit ligt."

Maar bij Pieter werd er bij het simuleren van die meterstand geen rekening gehouden met het feit dat hij een jaar eerder zonnepanelen liet leggen en dus in 2021 minder verbruikte. Verklaarbaar, zegt Verdoodt. "Bij wie zonnepanelen legt, wachten we steeds eerst een volledig meetjaar af om te kijken wat deze produceren voor dit mee verrekend wordt. Wie bijvoorbeeld in oktober 2020 zonnepanelen heeft geplaatst, ziet het volledige effect qua meterstand pas bij de afrekening in 2022."

Maar dat werd niet zo gecommuniceerd aan Pieter. Toen hij zijn factuur kreeg, dacht hij dat Fluvius de energieproductie van zijn zonnepanelen over het hoofd gezien had, een verschil van enkele honderden euro's. "We volgen de correcte schattingsregels", zegt Verdoodt. "Maar wie wil, kan ons natuurlijk altijd de reële meterstand doorgeven. Dan controleren en verwerken we die, en geven we dat zo door aan de curatoren."

Menselijke fout

Bij Bart ligt de situatie helemaal anders. "In dat geval gaat het jammer genoeg om een menselijke fout", zegt Verdoodt. Die fout loopt wel op tot 3.000 euro. "Daarvoor willen we ons excuseren en we zullen dat corrigeren. Maar we benadrukken wel graag dat we voorlopig geen aanwijzingen hebben dat er structureel iets misgelopen is."

We benadrukken graag dat we geen aanwijzingen hebben dat er structureel iets misgelopen is
Björn Verdoodt, woordvoerder Fluvius

VRT NWS sprak in totaal met twaalf gedupeerden die zich vragen stellen bij hun hoge eindafrekening. Vijf daarvan namen inmiddels contact op met Fluvius. Hun meterstanden werden aangepast en doorgegeven aan de curatoren. De problemen zijn uiteenlopend: een foute meterstand, de productie van zonnepanelen die niet meegerekend is, energie-injecties op het net die niet meegerekend zijn...

Onbereikbaar

Bovendien zegt de energieombudsman Eric Houtman dat hij niet kan tussenkomen, net omdat de energieleverancier failliet ging. "Ik kan betrokkenen alleen maar de raad geven om zo snel mogelijk contact op te nemen met de curatoren om de factuur te wijzigen." Houtman zegt zelf wel dat hij niet overspoeld wordt met vragen.

Maar net bij de curatoren knelt volgens verschillende gedupeerden het schoentje. Want die zijn al wekenlang onbereikbaar, zeggen ze. Stuk voor stuk stuurden ze een mail, vooralsnog zonder antwoord. Hun factuur moet ondertussen wel voor het einde van de week betaald zijn. Velen stellen zich de vraag wat ze nu moeten doen: de factuur gewoon betalen of afwachten?

“We hebben vijf maanden gewacht op die factuur. Je krijgt die dan in de paasvakantie en dan moet je die binnen de twee weken betalen. Maar als de factuur dan niet klopt, kan je niemand bereiken en moet je het doen met de boodschap dat de communicatiekanalen vol zitten", aldus Pieter.

"Een curator heeft niet dezelfde verplichtingen als een energieleverancier", zegt energieombudsman Eric Houtman.

Videospeler inladen...

De curatoren laten weten dat ze veel vragen krijgen. "Wij proberen die eindafrekeningen nu op korte termijn door te sturen, maar dat betekent dat we ook alle reacties op enkele weken te verwerken krijgen en op dit moment is het niet haalbaar om die allemaal snel te beantwoorden", zegt curator Maarten Bentein. "Het zal wat tijd in beslag nemen, maar we zullen sowieso alles bekijken."

Het zal wat tijd in beslag nemen, maar we zullen sowieso alles bekijken

Maarten Bentein, curator die het faillissement afhandelt

Wat moet je doen als je denkt dat je een foute eindafrekening gekregen hebt?

"Wie een fout of onvolledigheid vermoedt in zijn of haar eindafrekening stuurt best een mail of een aangetekende brief naar ons", zegt curator Maarten Bentein. "Wij zullen dat dan bekijken en eventueel corrigeren. In tussentijd hoef je de factuur uiteraard niet te betalen."

Klanten met een analoge meter die denken dat hun gesimuleerde meterstand niet klopt, kunnen best contact opnemen met Fluvius. "We zullen dat dan controleren en indien nodig sturen we een gecorrigeerde meterstand door naar de curatoren", zegt Björn Verdoodt van Fluvius.

En wat voor diegenen die nog geld terug willen krijgen? "Ook zij zullen een factuur krijgen, in dat geval een tegoed. Dat kunnen ze dan gebruiken om een aangifte van schuldvordering in te dienen", zegt Bentein. "Op termijn zullen we bekijken hoeveel we binnenkrijgen en hoeveel schulden er zijn, en op basis daarvan proberen we een verdeling te maken voor terugbetaling." Door het faillissement is het dus niet zeker dat alle schuldeisers terugbetaald kunnen worden.

*Bart is om privacy-redenen niet zijn echte naam. Zijn echte naam is bekend bij de redactie.

Meest gelezen