Game ‘Chinatown Detective Agency’ brengt de hele wereld op één scherm
gamereviewDe retrovibe die de nieuwe adventuregame ‘Chinatown Detective Agency’ uitademt is een héél specifieke: hij doet denken aan computergames uit de eighties die gamers toen al het gevoel gaven dat ze de hele wereld afreisden. Ook al speelden ze zich slechts op één enkel scherm af.
In nieuwe videogame ‘Chinatown Detective Agency’ reis je die hele wereld af. Van het Singapore in het jaar 2036, waar de door jou bestuurde privédetective Amina Darma kantoor houdt, gaat het naar wereldsteden als Kuala Lumpur, Shanghai, Londen, San Francisco, Athene en Sioux Falls (South Dakota). En dat allemaal in een game die zich grotendeels op één enkel 2D-scherm afspeelt, dat af en toe hoogstens eens een paar schermen naar links of rechts scrolt. Het brengt een gevoel terug dat alleen oudere gamers misschien zullen herkennen, van stokoude games als ‘Where in the World is Carmen Sandiego?’ (1985) of ‘Hacker’ (eveneens 1985). En dat ligt niet alleen aan de frisse pixelgraphics waarin de game werd gebricoleerd.
Globetrottende panache
Door de pijlsnelle groei van computerkracht en de doorbraak van 3D-graphics gingen videogames de afgelopen kwarteeuw een wereld op je scherm brengen die meer en meer op de fysische realiteit lijkt. Dat leverde, als voorlopige hoogtepunten, de uitgestrekte werelden van ‘Elden Ring’, ‘Red Dead Redemption II’ en ‘Grand Theft Auto V’ op. Maar tegelijkertijd verloren videogames ook iets. Toen games voor huiscomputers in de jaren 80 nog al hun actie op één scherm moesten brengen, wisten een paar van die gamemakers hun spelers evengoed een globetrottend avontuur aan te bieden.
Dat gevoel brengt ‘Chinatown Detective Agency’ helemaal terug. Jazeker, je moet de reis er een zelf een beetje bij verzinnen en alle wereldsteden die je aandoet zijn vooral een landkaart waarop je plaatsen kunt selecteren. Maar met simpele trucs – zoals het feit dat je op tijd moet inchecken voor je vlucht, of het kortstondige beeld van de vluchtkaart in het vliegtuig waarop je je reistraject ziet - wordt het juiste gevoel tòch doorgegeven.
Bizarre keuzes
Verder dan dat is het echter moeilijk om vast te leggen waar General Interactive Co., de Singaporese studio achter ‘Chinatown Detective Agency’, precies zijn accenten heeft gelegd voor deze game. Er zitten een paar echt bizarre keuzes bij.
Een hacking-minigame, bijvoorbeeld, die in essentie gewoon een spelletje ‘Memory’ is. Nu vallen de meeste hackingminigames wel binnen één bepaald genre (eentje gebaseerd op het computerspelletje ‘Pipe Mania’ zag je bijvoorbeeld in ‘Bioshock’ en ‘Resident Evil 2 Remake’), maar dit is toch misschien net iets té simpel. Zowel de plot van de game als de scherminterface – met je telefoonscherm dat om een of andere reden constant in beeld is – zijn dan weer nodeloos complex.
Een schietsequentie in het begin van de game, die wellicht de point-and-clickactie wat meer moest doen swingen, komt zo zelden terug dat het vragen oproept over wat er tout court de bedoeling van was. Vanaf de tweede helft van de game wordt ineens vanuit het niets een managementcomponent toegevoegd. En de meest onbegrijpelijke ingreep van de makers ligt bij het feit dat je – fysiek, buiten de game! – dingen moet googelen om bepaalde logische puzzels in het spel gerond te krijgen.
Niets tegen wat eigenzinnigheid, maar het moet allemaal wel ergens naartoe gaan. ‘Chinatown Detective Agency’ lijkt vooral het eindresultaat van een reeks losse ideeën die op een flipchart werden neergepend, en dan maar allemaal in het eindproduct moesten.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
Gamereview
Prinses Peach kan alle rollen helemaal alleen aan in heerlijk theater van ‘Princess Peach: Showtime’
Princess Peach krijgt na haar centrale rol in de ‘Super Mario Bros. Movie’ ook haar eigen game. Met de poepsimpele gameplay van ‘Princess Peach: Showtime’ kunnen zelfs kleuters overweg, en dankzij de eigenzinnige vormgeving en kinderlijke verbeelding kan deze Switch-titel ook oudere gamers charmeren. -
gamereview
Met game ‘Tales of Kenzera: ZAU’ is het eindelijk ‘time for Africa’
Het zijn mooie tijden voor de liefhebbers van metroidvania’s. Eerder dit jaar konden ze al hun tanden zetten in de onverwacht succesvolle comeback ‘Prince of Persia: The Lost Crown’ en het psychedelische pareltje ‘Ultros’, en dat rijtje wordt nu aangevuld met ‘Tales of Kenzera: ZAU’. Een meer kleinschalig spel misschien dan die andere twee, maar met het hart op de juiste plaats. -
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
gamereview
Speciale game ‘Pacific Drive’ krijgt van ons 8/10, maar deze mix van routine, spanning en frustratie is niet voor iedereen
Horror, nagelbijtende spanning, rampenfilmspektakel maar niet zonder zen-momenten, dat is ‘Pacific Drive’. Het is echter ook routineus, met talloze grote en kleine frustraties. Een survivalgame, een roguelite en een automechaniek-simulator. Het is origineel, wraakroepend, verslavend, vervloekt … ach, ‘Pacific Drive’ is van alles maar absoluut niet voor iedereen. -
gamereview
‘Final Fantasy VII Rebirth’ lost hoge verwachtingen in én gaat er los over ook: 10/10
Ze hebben de ‘in de pas lopen tijdens de parade in Junon’-minigame aangepakt en zowaar leuk gemaakt. Voilà, meer heb je als ‘Final Fantasy VII’-fan eigenlijk niet nodig om te weten dat ‘Rebirth’, het tweede deel uit de remake-trilogie van één van de meest succesvolle RPG’s ooit, meer dan alle verwachtingen inlost. Want dat dit een fenomenaal spel zou worden, stond sowieso al buiten kijf. Maar dat het zó straf zou zijn, dat had zelfs de meest optimistische positivo niet durven dromen. -
gamereview
Wat als balletje van ‘Pong’ eigen leven ging leiden? ‘Qomp2' zet oefening om in creative game
-
gamereview
‘Tamarak Trail’ is een fijne, oogstrelende en verslavende game die je urenlang zoet houdt
-
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”
Welzijn op het werk krijgt vandaag meer aandacht dan ooit. Experts moedigen je aan om kritisch na te denken over je leidinggevende en op te komen voor jezelf en je team. Goed leiderschap is dan ook van cruciaal belang voor de prestaties die je levert en hoe je je voelt op de werkvloer. Maar wat kan je als medewerker doen als jouw leidinggevende je belemmert om goed – en graag – te werken? Welzijnsmanager Elisabeth Van Steendam legt het Jobat.be uit. -
gamereview
9 redenen waarom ‘Helldivers 2’ dé gamehit van het moment is
De beste manier om democratie te verspreiden, is met een wapen in de hand. Dat is het opgepompte militaristische sfeertje waarin ‘Helldivers 2’ baadt, een coöperatieve shooter waarin je buitenaardse monsters en robots afknalt. De omkadering is tongue-in-cheek, de actie is bloedserieus én bijzonder plezant. -
gamereview1
Unieke game ‘War Hospital’ grijpt je bij je nekvel en dompelt je onder in veldhospitaal tijdens WOI